|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har två fel på min e39 530 Touring från -03. Först, jag har fått meddelande på displayen att jag bör kolla nivån på motoroljan under ca 4 veckor nu; men den är aldrig i någon kritisk nivå ... En gång jag kollade var den visserligen under MIN, men då vet jag inte om bilen stod lodrätt, samt att motorn var varm; man bör väl kolla när den är kall? Visserligen tycker jag att det var lite mer olja i för ca 4 veckor sen än nu, men jag är inte helt säker på det ... Vidare så idag började någonting läcka under bilen. Ca en meter bakom främre hjulbasen, och nästan i mitten; kanske lite mer åt vänster om man tittar på bilen bakifrån. Vad kan det va som droppar? jag tror det slutade en stund efter att motorn stängdes av och det verkade inte vara olja? Kan dessa händelser vara sammankopplade, eller är det två skilda saker? Vidare är jag i Frankrike med bilen å kommer så vara nåra månader till, så jag har inga bra möjligheter att prata med nån här på grund av bristande franska :) Har någon varit med om nåt liknande? Tips? | |
|
Bilen ska inte stå lodrätt vid oljekontroll...bilen bör nog aldrig stå lodrätt förresten ;) Det som droppar under bilen kan vara kondens från ACn, vill minnas att den slangen kommer ner bredvid växellådan. |
|
|
Hahaha, nä lodrätt e nog inge bra :) Tack för, båda(!), tipsen. |
|
|
Om oljenivån är korrekt på oljestickan och du får varningen varje gång du startar bilen, är det troligen oljenivågivaren som är trasig - det är ett vanligt fel hos BMW. Angående vätskan som droppar: försök fånga upp lite av den på ett finger och känn/lukta/titta på den - är den "vattning", färglös och inte luktar något är det troligen kondensvatten. Luktar den glykol är det troligen kylarvätska. Är den fet/oljig och luktar olja: motorolja eller växellådsolja. Grönaktig och fet/oljig: servoolja. etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Det blöta under bilen borde vara kondens från AC'n. | |
| Kondensavrinningen från ACn mynnar ut på (!) förstärkningsbalken under kardantunneln strax bakom växellådan, så det är ganska långt bak. | |
| Oljenivån ska väl kollas med motorn varm, 5 minuter efter att motorn stängts av? | |
| om du tycker att det har försvunnit lite olja så fyll på till max igen. Jag har haft en E34 som började varna om oljenivån så fort den sjönk 2mm under max. | |
|
Tack för alla svar. Det var inga problem, det var kondensvatten; å lite olja hjälpte det hela ... Ett icke-problem alltså, men ja vart lite orolig :) Men, för att fortsätta med något annat, jag lr nån (?) har skrapat lite på min plast spoiler bak. Kan man använda BMWs lackstift där oxå, lr blir det fult då?Måste man rugga upp det lite först, lr nåt liknande? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.