|
|
|
|---|---|
|
Då va de dags att uppgradera pärlan med nya däck och fälgar. Köpt ett par original M3 e92 18" hjul som jag tänkte köra på :) (lite spännande et på dom, men enl. Div undersökande tror jag nog de ska bli ganska bra :) ) ska köra 235/40-18 resp 265/35-18 tänkte jag. Har kikat lite på kumho KU39 samt falken Ziex ZE-912. (anledningen är framförallt priset, hamnar på ca 6K för komplett uppsättning.) | |
|
Du ska 225/40-18 fram och 255/35-18 bak. Beträffande däckvalet, så snåla inte på däck. Det är den enda del på bilen som har kontakt med marken och således det absolut viktigaste som finns på bilen. |
|
| Jo, jag vet att det sitter 225/40 och 255/35 standard, men e rädd att det kommer se lite stretchat ut då fälgen är 8,5" bred fram och 9,5" bak. det är ganska liten ändring i rullomkretsen ändå... Nej snåla har jag inte tänkt, men att lägga ut pengar på ett par Michelin PS eller Bridgestone RE040 känner jag i dagsläget inte riktigt att jag har ekonomi till, och förmodligen inte behov heller då bilen knappast ska brukas på bana eller till vidare inspirerad körning. spontant känner jag att både falken och kumho är två helt ok däck i mellansegmentet. | |
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilket däck du bör välja beror naturligtvis i vilken ordning och hur mycket du prioriterar egenskaper som torregenskaper, våtegenskaper, bromsegenskaper i torrt och vått, vattenplaningsegenskaper, rullmotstånd, ljudnivå pris med mera. Tittade igenom en del tester innan jag köpte däck (i min något gammalmodiga 225/60R15 dimension) men kunde inte hitta ett test med Falken Ziex ZE-912 (fast de fanns i min dimension). Däremot såg jag ett test från AMS där de testade sportdäck 225/45R17, där fanns Kumho KU39 Ecsta LE Sport med iallafall. De var medelmåttiga på vått, bättre på torrt, låg ljudnivå fast högt rullmotstånd. Men vad jag lärt mig är att man måste läsa igenom en hel del tester för att få en övergripande känsla i vilket prestandaskikt ett däck befinner sig. |
|
Ang däck bredden hade jag satsat som Chris skrev för det räcker till så pass smala fälgar. (missförstå det rätt). Min egen erfarenhet mellan dessa 2 och jag endast går efter grepp så är det Kumho som gäller. Falken däcken var skit på vått och även en tendens att släppa lättare på torrt. Medans Kumho fungerar klockrent både torrt och framför allt vått. Nu går jag efter grepp som jag prioiterar. Ignoerar däck ljud osv totalt. Om däck skriker lite vid torrt osv är inget som jag bryr mig om. Det är när jag väl behöver dem som jag vill det ska fungera. Kumho på direkten i mitt tycke. |
|
| Valet mellen Kumho & Falken borde vara enkelt. Falken FK-452 är däcket du skall ha, googla lite så ser du att det får bra betyg överlag av "de som kan köra bil" läs "den sporadiske banåkaren". Skall du köpa Kumho kan du lika gärna kika på Federal SS-595 eller SS-595 Evo, de lirar i ungefär i samma liga, men Federal är något billigare. | |
| Hade Kumho för några år sen, och de fungerade kalasfint på både vått å torrt (och bana). Så kör på Kumho. | |
| Jag tycker att Kumho är ett bättre val än Falken, jag har egen erfarenhet av bägge däckmärken men inte just dessa varianter. Googla lite som Dawwe säger och den här sidan dyker upp Länk | |
Finns ett annat test i Vi Bilägare från 2011, där man testar 205/55R16 däck. Falken fanns tyärr inte med. Kumho Ecsta Sport KU39 får godkänt på torrt underlag (bromsförmågan är okej och det är lätt att hantera). Men har problem på vått underlag, det nämns svagt grepp i kurvor, tendens att spinna/kana i utgången av kurvor - men däcket är dock alltid progressivt och ger därmed inga obegahliga överraskningar och känns därför "behagligt" att köra med på vått underlag. Vattenplaning kurva fick däcket underkänt, vattenplaning rakt fram låg däcket också efter övriga konkurrenter men fick godkänt. Bromsning våt väg kom däcket näst sist. |
|
Lite OT: Vad fick du ge för fälgarna? /J.I. |
|
| Här är Vi Bilägares test Länk Skillnaderna är ytterst marginella och visar att Kumho mer än väl platsar in bland europeiska kvalitetsdäckstillverkare | |
| Hmmm...Man ska inte lita på nån som kör MB, de borde du veta Daniel_K3:).l Nej lita på oss som kör BMW, o BMW M i synnerhet:) | |
|
I valet mellan Kumho KU-39 Länk och Falken ZE-912 Länk skulle jag välja KU-39. mvh/ Anders |
|
henke lexus : Jepp, precis det testet jag syftade på (bra med en länk så man kan läsa det i helhet). Och som henke lexus säger så är det upp emot de allara tuffaste däckstillverkarna och deras modeller. Roligt att de slänger in ett vinterdäck i testet också - visar tydligt på att det är skillnad mellan däck och däck! Även om Kumho ligger efter några procent i många av våtbanetester, så beskrivs ju däcket som förutsägbart och konskevent. Ett sådant däck är ju helt klart att föredra före ett sådant som plötsligt bara släpper utan förvarning. Och eftersom jag inte hittat några recensioner av Falken, och att Kumho trots att ligger relativt högt upp så blir slutsatsen : Köp Kumho-däcken (om du måste välja mellan de två du nämnt). |
|
Skall tillägga att mina bakhjul är skodda med Kumho KU-39 och dessa däck fungerar helt ok. mvh/ Anders |
|
|
Köp riktiga däck istället. Nokian Z G2 är billiga och relativt bra ;) |
|
|
Jag fick ge 6K för fälgarna.. Jo, det lutar åt kumho, grepp är självklart en av de största prioriteringarna, men jag kör ca 3000 mil om året och uppskattar även lite tysthet i kupén :) |
|
| Daniel_k3: Om du uppskattar tysthet finns det egentligen bara ett alternativ och det är 17" med 225/45-17 runtom. Annars är nog Michelin Pilot Sport 2 i 225/40-18 och 255/35-18 det bästa du kan göra vad gäller tysthet. | |
|
Hej! Har inte provat just falken men mor och far har kört kumho länge och inte har jag något att klaga på dem! Köpte även nya vinter däck kumho som fungerat klanderfritt! Kumho var nog kanske ett sämre däck förut men har kommit upp sig nu. Dock kan man väll inte jämföra dem med de dyraste däcken så klart! Men helt klart ett bra däck i den prisklassen! // Karlsson |
|
| Dawwe: :) | |
|
Kör 225/45 -17 resp 255/40 -17 på vinterhjulen nu (orignal M-fälgen) men jag tycker att det är helt ok med 18" också, hade M193 på min förra och upplevde inte något jättehögt vägljud eller inte så stötig heller för den delen.. Iallafall. det blir ett par kumho-KU39 or. Kunde inte bärga mig, så jag slängde på hjulen idag med original M3 däcken Michelin Pilot sport 265/40. och Jävlar vilken bred look de blir bakifrån :) däcket slickar verkligen skärmkanten :) tyvärr går det inte att köra med, skrapar i vid minsta häftiga acceleration eller gupp i vägen.. problemet är väl att även 255/35-18 lär göra det.. får antingen bli att valsa skärmen lite grann eller lämna iväg fälgarna och få dem nedsvarvade ett par mm.. För utseendet med de många grå ekrarna mot min lemansblå är jag toknöjd med!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.