AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
806

Temp vandrar!

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Körde hem från jobbet idag o körde i en så där 80 km då jag fick syn på tempen börja stiga. Den gick upp till det näst högsta strecket för att sen gå ner igen. Sen drog jag upp i en 120 km på motorväg o då låg den strax under mitten på mätaren o låg där resten av hem resan. När jag väl kom hem o parkerade så steg den upp igen o stannade där. Den har aldrig gjort så förr o jag tycker det är konstigt. Någon som vet vad den har för sig? Slirkopplingen på fläkten? Nån temp givare som har eget liv eller? Tacksam för tips.

M-killen
Såna betydelse är vanligtvis tecken att kylarevätskan är lågt. eller du fick lite luft i systemet.Kolla nivån och avlufta kylsystemet. Det är vanligt att nivåsensorn är trasigt och fastnar på "normalt". Easy things first.
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Ah jo jag har fyllt på lite kylarvätska nu för det fattades lite. Det har ju varit väldigt varm idag o jag körde lite hårt när jag skulle hem så det kan ju vara lite beroende på det kanske. Men det kom inga varnings meddelande som det brukar o det var ju konstigt?

M-killen
Jag kan ha fel men jag tror att det finns 2st tempsensor, en till varningslampan och en annan till mätaren. Om en sitter torrt och den andra sitter i glykol då blir det ingen varning, bara pendlade temp när sensorn blir blött och sen torkar ut osv osv
Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Har kört idag rätt mycket med den o den har stått på normalt hela tiden. Fyllde ju på lite igår för det var lite låg nivå, Kan varit därför den gjorde så. Sen sa han på verkstaden att om man kör med ac'n på för fullt så blir det ganska varmt + att det var nästan 30 grader ute oxå o att jag körde lite hårt typ pendla mellan 160-180 på motorvägen o det var väl kanske inte så bra ! .
Den har ju aldrig kokat eller strulat nån gång under det jag haft den o då får man ju vara ganska nöjd med kvaliten:))

M-killen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.