AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
5.385

Kabel till högtalare under stolen, e90

kl
5
klot1
330d -06
Hej.
Ska koppla in ett slutsteg och baslåda i bilen, testade först att sno kabeln till bakhögtalarna utan att lyckas. Rätt logiskt eftersom jag i efterhand läste att det sitter ett delningsfilter som skalar bort basfrekvenserna till de högtalarna.

Tänkte då ta och sno signalen från kabeln som går till bashögtalaren under förarstolen.
Om man lyfter på plasten och kollar på kabelstammen så ser det ut som det går en blå/vit och en blå/brun kabel till bashögtalaren.
När jag mäter med multimeter på en kabel i taget och använder chassit som jord så får jag en spänning på 5.6volt på båda kablarna och om jag mäter genom att ta plus från ena kabeln och minus på andra så visar multimetern 0volt.

Länk

Kan det stämma?
Har jag tagit fel kablar?
Var är smidigast att jag snor signalen ifrån?

Tacksam för hjälp
/Klot1
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tror du är rätt på det. Fortsätt bara där du är.

-------
Min bil suger inte...
kl
5
klot1
330d -06
Kabelbrott vad problemet.
var du tvungen att lossa stolen för att kunna skruva ut högtalaren och kolla åt högtalarkabeln? är själv inne på att göra samma sak. berätta gärna hur du gick tillväga och vad du använde för grejer
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Kabeln kommer du åt utan att lossa stolen. Däremot så kommer du inte åt själva högtalaren.
Det bästa är väl att klippa den och dela den?
Man kan även använda en "tjuv", men det brukar börja glappa med tiden.

-------
Min bil suger inte...
Klippa är jag inte alls intresserad av. Vill helst komma åt kontakten och därifrån löda på nya sladdarna. Jobbigt om stolen måste ut dock.
m2
64
m268
320d E90 -06
Stolen måste inte ut, bara lossas (4 torx T50) och lutas framåt eller bakåt. Att lossa elkontakten under stolen är tydligen inte att rekommendera mht airbag-systemet.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är ingen fara att lossa kontakten, bara man inte sätter i nyckeln under tiden kontakten är av. Så har jag gjort flera gånger.

-------
Min bil suger inte...
Hu
9
Huppa
440iaGC M-Sport -19(mppsk)
520iaT M-Sport -20
220i Active Tourer -19
Tjena, lyfter denna tråd.
Är i färd med att göra samma sak (dvs ta högnivå från basarna under stolarna) och undrar om du hittade rätt kablar, var det de blå/vita och blå/bruna?

-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Är det inte enklare att sno direkt från slutsteget bak. Eller är det inte alla som har separat slutsteg (?)
Hu
9
Huppa
440iaGC M-Sport -19(mppsk)
520iaT M-Sport -20
220i Active Tourer -19
Tyvärr är det inte alla som har slutsteg :-), har man standarhögtalarna så använder man det inbyggda steget i huvudenheten. Kan passa på att bekräfta att det är de blå/vita och blå/bruna kablarna som går till en basen under förarstolen. Kopplade in mitt steg där genom att sno högnivå från dessa, funkar kanon.
Alla har inte steg i bagaget. Då drivs de utav huvudenheten vad jag förstått det som.
Att skarva kablarna under stolarna var inga problem och det går inte att missa vilka kablar det är heller. dock var det rekomenderar jag att lossa stolarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.