AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.190

Locket på mittarmstödet bak, trasigt lås, hur fixa?

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Själva låshandtagsflärpsmojängen har gåt av på ena ”armen” som går upp i locket och håller fast den där, så den sitter och vippar ostyrigt nu och fjädern har trillat bort.

I RealOem så verkar det bara gå att köpa ett komplett helt nytt lock med skinnklädsel och rubbet, dyrt....

Men då det är samma låsmekanism på alla E38 och kanske även på E39? Så borde det ju gå att byta ut bara själva låsmekanismen, alltså handtaget. Men hur gör man det?

Är det möjligt att lossa handtaget underifrån och få ut det och sen klicka i ett nytt friskt från t ex bildemonteringen? Eller kan/måste man (och i så fall hur göra) dela på den undre plastplattan och skinnöverdelen och den vägen kunna lossa och byta handtaget, och sen få ihop allt igen?

Jag vill inte börja bända och bryta på måfå för att se vad som händer, och så kanske det går åt pipan. Så är det någon som har pillat med detta förut, eller som har ett kasserat lock som man kan testa med för att se hur det sitter ihop?

Jag antar att delarna trycks ihop och klickar i lås med några hakar invändigt, men om de blir permanent eller kan delas med välavvägt våld utan att gå sönder och sen återförenas lika fint igen är ju vad man vill veta.

Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Då ingen annan verkar ha någon kunskap om detta så svarar jag väl själv då, efter ett par timmars utbildning i ämnet på en bilskrot idag utanför Västerås idag....

Locket, alltså överdelen med skinnklädseln, sitter enbart limmad mot den undre plattan med smältlim. Finns en hake i bakkant, och sen 3-4 styrklackar utmed långsidorna som ska passa in i urtagen på motsvarande underdel.

Själva låsflärpen i sig sitter bara intryck underifrån i hålen, så att den klickar i hålen och sitter kvar. Armarna med gångjärnen på flexar alltså så att man kan trycka in den på plats eller bända ihop armarna med en mejsel och få loss och ut den igen.

Nu ska jag bara försöka hitta en hel låsflärp på någon skrotbil med, de var trasiga på skroten idag....

TW
121
TWX
750 il -96
Hej, Jag har ett fungerande och helt som du kan använda kanske inte rätt färg på klädslen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.