|
|
|
|---|---|
| Har en BMW 523i och BMW orginalfälgar. Vet inte hur länge de suttit på bilen. Soomardäcken är dock slut och jag behöver nya. Vad hade nin köpt? Billigt/nytt/och bra utan vibrationer. | |
|
Original = 205/60/16 ? Kumho Ecsta ku31: Länk Continental EcoContact 5: Länk Verkar inte finnas så mycket däck att välja på i den dimensionen |
|
| Hade inte alla E39 225:or som standard sommardäck? | |
|
Någon som vet svaret på Naikons fråga ovan? Hoppas detta inlägg inte tolkas som lyftning av tråd. |
|
|
Min -96 har definitivt 225 som original. Jag tycker bilen går skitdåligt på den bredden och nästa gång jag köper däck ska jag ta ett smalare. Jag har sedan tidigare goda erfarenheter av 205/55/16 vilket även ger några procent mindre rullomkrets. Det kommer att vara positivt för det gör att motorn känns en smula starkare. (Bottendraget i M52an är obefintligt.) Enda problemet är att mina fäljar är 7" och jag undrar hur 205:or ska passa på dem. Tidigare har jag haft 6.5" och där har 205:or passat perfekt. |
|
| Det är inga bekymmer att köra 205 på 7", har du inte sett att det är inne med stretch på tyska bilar nu? | |
|
Vad menar du med att du tycker att bilen går skit dåligt på 225 däck? jag har 205 på vinterdäck och de spårar inte så mycket som mina 225or |
|
|
Exakt så. Jag har också 205 på vinterdäck. De 1) spårar inte 2) går tystare 3) drar ca 7% mindre soppa än min 225 sommardäck. |
|
|
Är det samma säkerhet med 205:or? |
|
| Jag har kört med 205:or på vintern och orginal 225 på sommaren. För att kunna jämföra dimensionerna rättvist bör man nog ha kört samma däckfabrikat och modell i de olika dimensionerna då det troligtvis finns andra faktorer som slår mer än de 20 mm i breddskillnad. | |
|
Jag har tidigare haft en Peugeot 605 3.0 SV med 205/55/16. Den har samma tjänstevikt och effekt som 523:an. Även bredden är samma (1800 mm). Jag har inte någon "upplevelse" att det föreligger någon skillnad i säkerhet mellan dessa bilar. Men jag har aldrig pressat dem till gränsen av vad deras väghållning presterarar. Man får ju verkligen köra vansinnigt fort med dessa bilar, om man ens ska få ett pip från däcken i kurvorna. Men jag tycker Peugeoten har bättre respons och kontroll om man rycker häftigt i ratten i högre fart. BMW:n uppvisar stora rörelser i roll-led som dessutom är dåligt dämpade. Men jag tror inte det har med däcken att göra. Sedan tycker jag (förutom spårning och ljud) att hjulen känns väldiggt klumpiga på BMW:n när man kör över trottoarkanter och liknande. Peugeotten har kraftigare styrservo, som kanske isolerade ratten mer från hjulen. Men 16x7" fälgar med 225:or är klumpiga, tunga saker. Jag hoppas att 205:or ska ge ett mer lättfotat beteende hos bilen. Alla nakdelar jag nämner med 225 har en kollega till mig bekräftat. Fast han har gjort sina iaktagelser på en Saab 9-5. En kompis köpte en nyare BMW 130 (260 hp) och åkte direkt till däcksverkstaden för att spola de 225/245 eller vad det nu var och sko nyförvärvet med 205:or. |
|
|
Bara det att ett smalare däck går tystare betyder mycket för mig. Är det sedan är billigare gör det inte sämre och underlättar tidigare byte vilket i sig höjer säkerheten. Ett smalare däck bör generellt lättare undvika vattenplaning då vattnet har kortare väg till ytterkanten. |
|
|
Finns det egentligen några nackdelar med att välja 205/60/16 istället för original monterade 225/55/16? Finns det något som säger att jag inte får göra det? Bilen i fråga är en 520iAT-03 |
|
| Något sämre grepp på torr vägbana. Om man skall accelerera snabbt eller broms snabbt är det inte fel med större yta mot underlaget. Hur stor skillnad det är vet jag inte. Min gissning är att det vid (för mig) normal körning inte spelar ngn större roll. | |
|
hmm...funderade över hastighets och belastningskod... Hämtade reg.beviset och det anger 225/60R15 96...verkar väl något skumt . slog mig när jag sökte på däcksiter att 205 däck ofta har kod 92H (belastning/hastiget) medans de flesta 225or ligger på minst 95V. 520 iAT är inte direkt snabb...och skulle väl nöja sig med ett H däck. men vad är kravet? framgår ej i mitt reg.bevis. |
|
|
Simon: Kravet är att däcket ska klara fordonets högsta konstruktiva hastighet, detta står fta i regbeviset, annars har du det i instruktionsboken Grundkravet är eg at du ska ha samma hast.index som bilen är typad med, men vi har ett nationellt undantag i sverige som lyder som ovan |
|
|
Det står 96V i mitt. Men det finns 205/60/16 som uppfyller det kravet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.