AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.144

Tickande ljud E38 740iA -95

Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Var och kollade på en 740iA från 95 häromdagen. Det kom ett tickande ljud från motorrummet som jag inte kan identifiera. Det var inget metalliskt ljud utan lät nästan snarare som ett spridarljud (typ magnetventil) men betydligt högre. Det hördes tydligt utanför bilen med stängd huv. Frekvensen var ganska låg, uppskattningsvis 3 tick per sekund och det varierade med motorvarvet. Ägaren sa att ljudet uppstår när bilen är varm men jag har inte verifierat det påståendet.

Är det någon som har varit med om något liknande eller vet vad det kan vara?

MVH
Carl

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Säkert topp/topparna som är kass.. Köp inte bilen..
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Hur menar du nu d.fagersten?
är rätt säker på att det är solenoiderna till tankavluftningen du hör, har samma ljud på min 750. dom sitter på förarsidan längst fram på innerskärmen på 750 iaf, låter exakt som du beskriver och drar man ut kontaktstyckena ur dom blir det knäpptyst.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag personligen anser att man nog bör ha lite mer torrt på fötterna innan man skriver så konsekvent som du gör fagersten. Att bara gissa och komma med rent skitsnack som du gjorde nu är bara onödigt och oseriöst.Kass i topparna??
Nästan så man väntade att ditt nästa svar skulle bli en länk till din bil på blocket.
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Ja, jag tyckte att ljudet kom från förarsidan av motorrummet. Jag borde ha tagit mig tid och lokaliserat ljudet vilket jag inte gjorde tyvärr. Hade dåligt med tid just då.

Men ökar frekvensen hos ventilerna om man varvar upp motorn?

Fantastisk bilmodell för övrigt. Vet många E38 som passerat 30000-milastrecket och fortfarande går som om de hade gått hälften. För att inte tala om skinnklädselns kvalitet! Synd på rosten bara...

Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

Tanklufts solenoiden det hadda jag ingen aning om att det sitter på
750/740!men värmeventiler sitter vid förarsida o är elektro
-magnetiska.En lyftare som tickar brukar i regel tystna när
bilen blir varm men i det här fallet så är det tvärtom!
Du ska nog kolla/lyssna en gång till innan du bestämmer dig
för att köpa bilen helt klart.

Bara Min Wagn!
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Hej!

Jag har svårt att tänka mig att det är en tryckare, vevlager eller något annat i motorn eftersom frekvensen (tick per sekund) är för låg. En kamaxel snurrar väl med halva vevaxelns rotationshastighet och vid 700 rpm skulle en lyftare ge ca 6 "tick" per sekund. Ett vevlager skulle ge 12 "tick" per sekund. Eller?

Jag får väl helt enkelt åka ut och lyssna på den igen. Bara bra att veta vad det kan kosta att åtgärda om man börjar förhandla om pris...

/C
nej tryckare eller vevlager låter mycket mer särskit vid varv, tankluftningen följer varven lite grann men inte hela vägen.

Länk

där har du bild på
den nr1, ska sitta på innerskärm förarsidan.
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Finns säker många andra än min som inte låter illa från motorerna, just motorerna är väl ändå något av det driftsäkraste?? Så varför köpa en bil med motorfel?
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Theoneandonly:
Har du bytt dina avluftningsventiler? Någon aning om vad kostnaden kan vara?
nej har inte bytt dom har levt med tickandet men jag har för mig dom kostade ca 900 kr styck, sitter två stycken på v12an men verkara bara vara en på v8an. är rätt enkelt att kolla om det är den som låter dra bara ur kontakten så ska det bli tyst vet ej varför dom börjar leva om så där?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Köp något liknande det här och lyssna varifrån det kommer Länk

Lägg metallpinnen emot olika delar under motorhuven och lyssna helt enkelt.
går ju även att använda en strörre skruvmejsel och lägga handtaget mot örat, om man kommer åt.
Visa användare
93
Carl 1918
530i -08
325ti -01
Har nu varit och kollat på bilen igen. Startar upp motorn som är kall och den går helt tyst och fint (förutom att det luktar lite avgaser som kanske kan tyda på dålig grenrörspackning?).

När motorn är kall så hörs absolut ingenting men efter några minuter på tomgång kommer det tickande ljudet och det ökar i styrka allteftersom motorn blir varmare. Har svårt att lokalisera ljudet men tycker att det kommer från den vänstra cylinderbanken, fram mot kylaren. Tar en skruvmejsel och lägger mot kåpan och lyssnar: Knäpptyst. Ljudet verkar komma längre ner från motorn men det är så trångt att jag inte kan se något. Kanske är det något som drivs av remkretsen? När man varvar motorn hänger tickandet med men det försvinner ganska snabbt. Över 2000 rpm kan man inte höra det. Antingen så finns det inte eller så drunknar det i andra ljud.

Några förslag?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.