|
|
|
|---|---|
| Har en 330i 06:a som gått 8500mil. Har några problem med bilen som bmw inte verkar kunna lösa!! De ena är att: den startar men går inte på alla burkar och skakar hela bilen, degår till sig efter några sekunder!! De andra är: att den kan "dö" eller tvekar, om jag svänger skarpt tex, liten rondell och samtidigt ger gas!! Bmw säger att de inte hittar några felkoder och därför kan dom inte laga den!! Vad ska jag ta mig till?? Någon som varit med om ngt liknande eller kanske har någon ide om vad som är fel??!! mvh putte!! | |
|
Kassa dom är ibland Bmw. Hittar man ingen felkod så skiter man i det. Vad har hänt med den gamla heliga felsökningen? Hur ofta händer detta då? Varje gång du startar bilen samt när du svängar skarpt? Jag skulle börja i ena ändan att söka fel. Tex börja med att kolla hur stiften ser ut, de säger en del. |
|
| De händer inte alltid men ganska ofta!! Samma med tighta svängar, inte alltid!! Tänker, om den inte får soppa?? Fan de är då irriterande...lite besviken blir man på bmw!! | |
|
Åk till en annan verkstad och beskriv ditt problem om du inte har lust att felsöka själv. Alla är inte som den Bmw verkstaden du nu varit på. |
|
|
Min 330i T -06 (sen aug 06) automat, har samma symtom, troligen något värre. Det påtagliga är att motorn stallar efter rondell, fartgupp, eller när man vill komma iväg ut på en trafikerad väg. Motorn bara hackar och vill inte släppa till. Motorn svarar inte ens om man fortsätter att antingen hålla gaspedalen stilla eller trycka ner den längre. Det går att få fram felkoder om man håller stilla gaspedalen väldigt länge. Felkoder P2414 och P2415. Det är väldigt enkelt att komma ur låsningen, man bara släpper gasen och trycker ner den igen förhållandevis långsamt först, sedan när motorn vaknar så kan man dra iväg med fullt ös, jä.. vad det går då. Man kan enkelt få fram felet genom att släppa gasen och låta bilen sakta ner till ca 20km/h, sedan trycker man på gasen lite häftigare än man bör, dock inte fullgas. Ungefär som efter en rondell. Det finns ett ännu enklare sätt och det är att bara trycka ner gasen i botten när den står på tomgång, snabbt, motorn stallar. Trycker man däremot ner gasen lite långsammare i början så att man märker att den svarar, och sedan trycker ner snabbt, så ryter det till. Man måste vara försiktig. Jag köpe bilen förra året och första tiden så körde jag på shell Vpower 99 oktan. Väldigt oroliga starter, det blev bättre med 98 oktan. Jag har provat att byta många delar. tändstift, automatlådeolja, bränslefilter, batteri, magnetventil SOLV, sensorer till kam. En BMW verkstad har felsökt, och har diagnosen att det är lagerlisten 11127531224 för venilstyrningen, plus delar däromkring. Offert ca 23 000:- Nu ett år senare så är jag beredd att prova att byta delarna enligt deras diagnos. Gullupo |
|
|
Nu fungerar bilen perfekt. Det var tydligen något med kamaxlarna. Kanske som någon skrev här på forumet, att avgaskamaxel hade skurit. |
|
|
Kanske problemet med att tätningsringarna till vanos sliter upp spår i kamaxelns lagerbock. Resultat, dålig tätning och osäker vanosfunktion. Detta finns beskrivet i ett BMW dokument. mvh/ Anders |
|
|
Vad kostade kalasaet?? Har samma symptom på min och startade en annan tråd om detta. Mycket tacksam för utförlig infom om vad som gjordes på din bil. Tack på förhand! /Kidde ///BMW |
|
|
Hej Kidde. Kostnad som tidigare offererat runt 23000:- Följande är noterat på fakturan. Avgaskamaxel, demontering/montering resp byte. Kamaxelns(axlarnas) ventiltider, inställning. Utförande av fordonstest. Byte olja och filter. I princip så är avgaskamaxel (11317463665) utbytt, tillsammans med nödvändiga skruvar, packningar, olja och filter. Oljan kanske har en viss betydelse för att förhindra haveri igen. Skrivs som Dip olja 0W-30 (83210398511). Tidigare så har jag använt 0W-40. Troligen så byts även lagerlisten (11127531224) eftersom kamaxeln sitter under. Lite förvånande så är även kamkedjespännare (11317584723) bytt, samt relä (61366915327) vad det nu har för funktion. Jag vet inte om de har bytt tätningsringarna, det verkar som ett fel som BMW inte vill avslöja, men som är hett i USA. Förstår jag rätt så kan defekta tätningsringa orsaka att avgaskamaxel skär? Felet med att motorn stallar är helt borta, den svarar alltid på gasen nu. Det verkar som att start av motorn från kallt fungerar bättre. |
|
|
Tusen tack för svaret!! Ska fortsätta att felsöka på min och börja med att tanka 98 istället för 95. Det hade gjort underverk för en annan på forumet. Men då vet jag i alla fall vad som kanske väntar om det vill sig illa...:( /Kidde ///BMW |
|
|
Uppdatering: Kört två tankar med 98:an nu. Slog i Redline Si-1 i senaste tanken. Peppar, peppar, inga problem längre, så vi får se. Det har även slått mig att det kan ha varit vatten i tanken som framkallat dessa problem. Efter att ha läst Gullupos tidigare problem så känner inte jag igen mig här. Inga problem med rivstarter eller kallstarter eller så pass påtagliga fel. Kul att det har löst sig Gullupo. Tråkigt att det ska behöva kosta 23.000:-. /Crille |
|
|
Uppdatering. Bilen går fortfarande bra inget återfall. Jag läser många liknande symtom på forumet. Den enkla testen är att om motorvarvet stallar när man trycker gasen snabbt i botten, så har det troligen något med avgaskamaxel att göra. Varning övervarva inte, bara en enkel snabbtryckning. BMW bytte även en kamkedjespännare, samt relä vad det nu har för funktion. Kanske en sladdrig kamkedja ingår i problematiken. Kanske BMW tog bara tog bort ett interlock mjukvarumässigt som stallar motorn. Jo en sak till bilen startar lydigt, tidigare ägare hade slitit ut START texten på startknappen i sina försök att starta. Kolla om texten är bortnött, i så fall så är det en symtom. Nu dricker bilen mindre bränsle, från 0,96 till 0,85 liter/mil. baserat på mängd tankad bränsle (98 oktan)delat med körd sträcka. Glöm inte tipset att låta bilen gå en längre tid på tomgång då och då (ca 5-10 min). Tydligen så sker en inställning då. Gullupo |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.