AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.480

Kommer ingen bromsvätska till bakhjulen, hjälp!

ME
19
MEk
325i Touring -02
Letar efter fin en e36 328i Touring 95-99
Hej

Jag håller på att göra i ordning min BMW 528i Touring e39 -97 för besiktning men har stött på ett problem som jag inte lyckats lösa! Skulle vara skönt med lite feedback från er på forumet. Hittade ingen med samma problem varken här eller på engelska forum så jag startar en ny tråd.

Under bromsvätskebehållaren finns två ledningar, den ena märkt H (hinter) och den andra V (vorne). När jag öppnar muttrarna runt dessa så pressas bromsvätska ur den till frambromsarna men inte en droppe till bakbromsarna! Detsamma gäller när jag öppnar vid ABS-modulen, bra tryck från den ledningen som är märkt V men inget från den med H!

När jag öppnat dessa så har jag haft bromsvätskebehållaren trycksatt med 1,5 - 2bar precis som jag brukar ha då jag luftar på oken.

Det finns inte en droppe vätska någonstans i hela systemet för bakbromsarna men fram fungerar allt perfekt. Kan tillägga att inga lampor lyser och jag har inga felkoder varken med OBD eller Carsoft.

Vet någon vad som kan vara felet? Någon packning i bromscylindern? Smuts i utgången från cylindern? Någon som haft samma fel?
Finns det repsats till bromscylindrarna, hittar inget på nätet?

Jag har givetvis ingen bromsverkan bak, med bilen upphissad så kan man snurra båda däcken helt friktionslöst trots att man bromsar med färdbromsen och det kommer ingenting ur luftskruven på oken.

ALLA TIPS ÄR VÄLKOMNA =)

/Tack på förhand

62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Hittade några som hade haft liknande problem på andra bilmärken, det var lastkänningsventilen att man skulle ha bakhjulen på marken sedan att man skulle ha tändningen på när man luftade.

628csi
ME
19
MEk
325i Touring -02
Hej 628csi!

Tack för tipset =) Ska testa det i helgen när det blir till att låsa in sig i garaget tills det är ordnat!

Fler förslag på lösningar?
Någon som haft samma fel?

/MiCCe
Dum fråga kanske men...
Har Du fyllt på behållaren rejält,dvs ända upp så det precis är i överkanten av behållaren?

Det är 2delar av bromsbehållaren (2-krets) i fall en slang eller rör spricker/går sönder.
Därför är det 2 separata kärl i behållaren så att man inte tömmer all bromsvätska vid ett ev läckage,därav det sk 2-krets systemet.

Se till att fylla på rejält i fall ena delen är tom?
ME
19
MEk
325i Touring -02
Det ska jag absolut testa, har fyllt till max strecket men inte över. Det skulle faktiskt kunna vara som du säger.

Några fler tips?

Återkommer i helgen med vem som hade rätt prognos =)

/MiCCe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.