|
|
|
|---|---|
|
Har börjat få tillräckligt störig obalans i bromsarna. Bilen har gått drygt 14k och beläggen har bytts en gång, men troligen är skivorna original? Går det att göra något åt det, eller det är byte som gäller? Räcker det med att byta skivorna, eller det är lika bra att byta beläggen samtidigt? | |
| är det skivorna byter man också klossar! | |
|
Det går att svarva, men rekomenderar att byta skivor plus belägg. Känner du det i bromspedalen eller det är vibrationer i ratten? Tänkte på om du är säker på det är skivorna eller om det är några bussningar som börjar ge upp nu när den gått 14000 mil. |
|
| Efter jag skrev mitt inlägg så har jag tänkt mer på hur den egentligen uppför sig. Tror faktiskt inte det är så mycket obalans egentligen, utan mer att man känner i pedalen att bromsarna pulserar. Ju högre hastighet, desto mer känns det. | |
| Hade detta problem på min 330ci, blev inte bra förrän skivor bytts! | |
| Kör som Cab.Ingemar skrev. Är nästat garanterat dina skivor som slagit sig. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Misstänker man att bromsskivorna är skeva så går man ut och mäter och får därigenom ett mått på skevheten, svart på vitt. Mätte upp mina skivor i samband med byte till sommardäck och de var inom gränserna. Vänster fram hade en variation på 0.04 mm (0.01 mm utåt och 0.03 mm inåt). Höger fram hade en variation på 0.07 mm (0.07 mm utåt och 0.00 mm inåt). |
| Hur gjorde du när du mätte? | |
Det är enkelt, det räcker med en någotsånär bra mätklocka (i detta fall använde jag en från Biltema) som man sätter upp mot bromsskivan. Sedan roterar man skivan sakta och observerar rörelserna på mätklockan. Men du måste dra åt bromsskivan med minst ett par hjulskruvar - om den bara sitter fast med den lilla skruven så blir mätvärdena helt uppåt väggarna. Jag tror jag drog fast bromsskivan med alla fem skruvar för säkerhets skull. Inte med fullt moment (110 Nm) utan först fingerhårt och sedan korsdrog jag hjulskruvarna med ett spärrhandtag lagom hårt (kanske 30-40 Nm). I mitt fall fungerande det att använda existerande hjulskruvarna - det är antagligen inte alla modeller man kan göra detta. |
@garfunkah : Hur gick det? Mätte du upp skivorna? Eller bytte du bara skivorna rakt av? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.