AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.059

Startmotor klickar sporadiskt ! Solenoid eller tändningskontakten ?

Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
Hej! Efter att min b10v8 -01 stått avställd under vintern har den nu börjat klicka sporadiskt innan den startar!

Började med 1klick sedan start, till som värst 6/7 klick sedan start,
men kan likväl vara felfri en hel dag!

var under och skulle ta loss starten häromdagen, men bestämde mig för att läsa några timmar till om problemet innan jag börjar demontera starten, eftersom det såg ganska svårt ut att att få bort starten,

Då hittade jag massa forumtrådar från eng/us forum som avhandlade samma problem, och lösningen i de fallen var tändningskontakten !

Har sen hittat verkstadskvitton på att starten byttes till ny för två år sedan,
och eftersom förra ägaren också ställde av under vinter så kan man säga att starten bara är 1 år gammal

Batteriet håller de gånger jag mätt 12,48-12,60 vilospänning
(har ej batteritestare)

Har kollat jordkabel mellan motor/chassi och batteri/chassi noggrant!

Vad tror ni med denna info,

kan solenoiden börja kärva efter ett år användning , eller är tändningskontakten mer trolig ?

finns det något mer att felsöka förutom att köpa antingen ny tändkontakt,
eller ny start?

Länk

Länk

Länk
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
BUMP!!

Kortar ner min fråga för att förhoppningsvis komma ett steg längre!

OM det skulle vara tändningskontakten...

...skulle jag ändå höra ett högt tydligt KLICK! från solenoiden???
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Njet det händer ingenting om inte startkontakten ger kontakt.
Är starten ny eller sattes det dit en begagnad ?? Den borde inte krångla i så fall om den var spritt ny. De är reparabla hos en bilelektrisk firma, finns även väldigt billiga nya startmotorer på Ebay i UK.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
Hej o tack för svar hasso!

Antar att starten var ny kostade 3000:- enl kvittot,
ser ut som den skulle tagits från lagerhyllan i förrgår, lilla(korta) flätan mellan solenoid och starten glänser som ett smycke!

Du skrev "startkontakten" , är det samma sak vi pratar om?

heter Ignition switch , på engelskspråkiga forum

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jepp vi menar samma, jag böt min förra veckan då bilen inte reagerat alls några gånger, under ett halvår. Dock räckte det att vrida tillbaka och börja om så hoppade startmotorn igång.

Märkligt att en ny startmotor skulle bete sig på detta viset, det kan ju vara så att det kopparbleck som påverkas när solenoiden drar fått några brända loppor som gör att det ger dålig kontaktyta mellan plusingången och motorn.
Solenoider finns som reservdel, min startmotor på compacten beteddes sig som din, men det har ju använts i 17500 mil och för att slippa problem i vinter så böt jag den, inget kul jobb alls.
Men kolla för all del så att anslutningarna sitter rejält tajt på startmotorn, även småkablarna eftersom den funkar bra ibland, kan det tyda på att värme, kyla påverkar anslutningarna vilket är känsligt eftersom de ändrar storlek av temperaturförändring och sitter dom inte tajt så får man glappkontakt

Länk
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
Återupplivar gamla tråden...

Efter att kört problemfritt i närmare 2 år så kom nu klickandet tillbaka efter sommaren , och värre då än första perioden,

Nu har jag skruvat bort starten, och kan konstatera att jag blev inte klokare för det!

Startmotorn funkar helt ok när jag kör den med startkablar från batteriet.
Inga klick alls!!

kan man överhuvudtaget dra nån slutsats av det , eller är det alldeles för stor skillnad på att köra startmotorn obelastad gentemot när den ska dra runt motorn??

För att utesluta batteriet som ändå är ganska gammalt och behövs till en annan bil, så tänkte jag köpa ett nytt på måndag,

ang. "ignition switchen"...behöver signal/solenoid kabeln vid starten mätas med ampere mätare eller räcker det att kolla med voltmätare att man har motsv batterispänning där vid startögonblicket?

hur många ampere drar förresten solenoiden ungefär?

och så undrar jag även om det sitter något ytterligare relä mellan "ignition switch" och solenoiden ? eller om det är endast kabel där mellan

tacksam för alla svar

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Börja med och mät batterispänningen när startmotorn kopplas in.
Sjunker spänningen under 10V köp ett nytt batteri så löser det problemet. Även om batteriet visar 12.5 volt obelastat så kan det vara dåligt.
Jag fick byta solenoid när mitt batteri började bli dåligt och solenoiden hade slagit fram o tillbaka när det inte höll för belastningen och böjd kontaktblecket
Länk
och gav då inte kontakt ibland som följdfel var av jag böt då kontakten på tändningslåset men problemet kvarstog så jag fick byta solenoid.

Temperaturen har ju sänkt numera från +20C och batterikapaciteten sjunker linjärt med att varje grad, och har man då ett halvtaskigt batteri redan från början så förvärras ju det ännu mera.

Du kan kika i min 540 blogg 2011-02-27-28 Länk

Länk
Visa användare
47
panzerfaust
530d-99
Alpina B10 4,6 -01
320d -09
Hej hasso. Kul att du är med igen.
När starten satt i bilen och jag mätte under/efter klicket
Så sjönk batteriet till ca 11.5 med nyckeln kvar i startläget.

När jag körde starten obelastad så låg jag på ca 11. 9

Ska lämna starten till en bilelfirma idag.

Kan det vara för lite spänning/ström på signalkabeln även om solenoiden orkar klicka?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.