AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.294

Volvo S60 ska spöa BMW M3

Länk

Nån som tror på det? Visst. Skoj om Volvo gör en M3 konkurrent. Men spöa M3... naaaaa... se länken så förtstår ni.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Känns tveksamt. I och för sig har Volvo och Polestar resurserna, men de missade ju öppet mål med C30 PCP. Visserligen utgår den bilen men då var den aktuell och hade grymt fokus riktat mot sig.

MVH
Robert
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det känns tveksamt, som dom diskuterade i kommentarerna så har redan Cadillac en modell som är snabbare än M3 runt en viss tysk bana. Har den modellen nått någon enorm framgång och ansetts "spöa" M3 i några tester? Nej.

Allt handlar inte om prestanda eller varvtider utan det handlar om en helhet, jag har aldrig upplevt att någon Volvo levererar den helhet BMW (Eller Mercedes, Audi, Lexus med flera) levererar. Inte ens om man överväger priset och räknar "helhet per krona" om ni förstår hur jag menar så är Volvo där.

Så jag tror inte på någon M3-konkurrent från Volvo, inte än på ett bra tag åtminstone!

//Bjersér
Sexigt att det ryktas om att Volvo har köpt upp ett restlager med V8 från Yamaha.... ungefär som BMW jobbar när de tar fram motorn till M3 :)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Volvo avslutade sin R-bils satsning för inte så längesen, det vore konstigt om den togs upp igen så kort efter avslut. Kanske rör det sig återigen om en show-bil som C30 PCP? Eller kommer bilen släppas separat under "Polestar"-flagg?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

acey, vilken var Volvos senaste R-bil? En showbil tror jag kan vara en bra gissning.

MVH
Robert
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag tror inte riktigt på det där.
Rimmar inte direkt med Volvos nya "profil".
Det hade varit trovärdigare med en helt ny S80 med supertung kvalitet
som tar kampen med E-klass, 5-serien och A6.
Det låter mer planriktigt enligt herr Jacobys framtidsvisioner.

Och bensin V8 i en ny framtidsracer?
Det räcker med Skövdefemman för att åka fort med en Volvo.
Femman har ju nästan inga övre begränsningar för hur mycket effekt man kan plocka ur med rätt motivation och kompetens.

En "masserad" skövdefemma kopplad till lite hysteriska borstlösa elmotorer vore lite intressantare och en smula "grönt" också. ;)
spännande modell men som sagt den har ingen chans mot m3.. och det är ju bara tidningen som gissar de finns inga källor på den infon..
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det är, om något, en showbil såsom C30 Polestar. Och det finns inte en chans att Volvo trycker ner en V8... Det är i så fall en uppskrämd T6 motor som hittar ner är min gissning.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Senaste R-bilen är väl Volvo S60R / V70R (förra generationen) som kom 2004-2005 någon gång. Och 2008 beslutade man för att lägga ner R-bilarna (dock valde man att behålla R-line som går att jämföra med Audis S-line eller BMWs M-sportpaket).

R-bilarna hade knappast något att hämta och det känns väl inte som att Volvo behöver en M3-utmanare i sitt modellprogram precis.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ok, trodde det var T-gulingarna som var det sista, men har ingen koll på detta.

MVH
Robert
Det är synd att det inte finns riktiga prestandaversioner av Volvo C30, S/V40 S/V60 som typ Audi rs eller BMW M.

Inte för att just dom modellerna skulle bli några volymsäljare men dom skulle höja Volvos image och göra det lite lättare att sälja in Volvo som en prestigebilstillverkare.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja så är det. Men tyvärr har Volvo inte drivits av bilentusiaster - hittills iaf - vilket gör att de inte inser detta!
Dock BORDE de ha koll på detta, om man ser på antalet personer där som utbildats i varumärkesuppbyggande...skumt.
Man kan ju de facto ha prestandabilar i sitt sortiment, utan att branden uppfattas som "otrygg", se bara på tyskarna.
Vilket pajjas reportage.
Den är reggad som en t6 awd, men dom tror att det är en V8 för att den som såg bilen tyckte att ljudet påminde om det. Den är också reggad som automat, men det tror dom inte heller.
Vad dom har hört kan den ha 400 hästkrafter, det är ju bara rena spekulationer som lika gärna kan va taget helt ur luften?
Motoreffekt och racing teknik som är bättre än m3 och merca?
Dom har ju inte varit i närheten av bilen?
Länk 6/07/32087/brutala-volvo-s60-polestar-snart-har/ ska bli kul att sen den klara bilen
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bjersers inlägg träffar mitt i prick!

Vem som helst (typ) kan för övrigt bygga en bil som är snabbare än en M3, inkl BMW själva. Att få den lika välkontrollerad och konsekvent i beteende och körupplevelse etc är svårare och ska det dessutom in med den där obeskrivliga helhetskänslan blir det plötsligt ytterst svårt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.