|
|
|
|---|---|
Ras.mus |
Har en tanke på att montera ett extra batteri i en bil som under längre stopp ska få försörja typ kylväska, en radio mm. När bilen sen rullar tänkte jag koppla in batteriet i ett vanligt 12V uttag i trunken. MEN jag tänker mig att det kan bli ganska höga strömmar till detta om det sker oreglerat. Är extrabatteriet tomt blir det ju som att starta en bil med kablar. Eftersom ag tänkt mig att ta strömmen från ett strömuttag med begränsat uttag (innan säkringen går) undrar jag om det finns någon enkel regulator att ta till? Jag tänker mig alltså batteriet i en enkel trälåda med eventuell elektronik inbyggt. En 1m kabel med 12V hane som kan kopplas i bilen samt 2-3 12V uttag (honor) för det som kan tänkas behövas. Någon som kan detta bra? |
| Kanske en 12v till 220v konverter och en ctek-laddare. | |
Ras.mus |
Låter som en ganska dyr lösning på problemet? |
|
Lyfter denna då jag har samma fundering inför min bilsemester! Finns det någon enkel 12v strömbegränsarkrets som skulle kunna fungera som en laddare för extrabatteriet? |
|
|
Denna borde lösa problemet Länk (Black & Decker starthjälp/laddare cigg-uttag till cigg-utag) |
|
|
Att gå från 12V upp tll 230V och sedan ner igen till 12V via laddare är ingen god idé. Kostsamt och dålig verkningsgrad är ett par orsaker. Det finns en del DC/DC omvandlare som gör samma sak utan att gå via 230V-ledet, t.ex Mascot 8660 eller 9260. www.mascot.no säljs bl.a via Elfa. Ett betydligt enklare och billigare sätt är att koppla en kraftig halogenlampa i serie vid laddning, t.ex en 12V 100W som då kommer att glisa svagt till att börja med, sedan slocknar den när spänningen jämnas ut/strömmen går ner. Lampan har endast ett par Ohms resistans när den är kall. Ett par saker att tänka på: Undvik att köra ner hjälpbatteriet helt till noll, det förstörs då snabbt och redan efter några få djupurladdningar så har batteriet tappat mycket av sin originalkapacitet som aldrig återfås. Tänk även på att uppladdningen tar lång tid, minst 20-25 timmar efter djupurladdning, så länge kör man sällan med bilen, det blir till att ladda via extern laddare osv om man vill ha full laddning. FP |
|
| Vad är det för bil? Har du batteriet i bak är det väl bättre att du kopplar ihop batterierna permanent istället. Själv har jag 300Ah (3x100Ah) i min bil. | |
|
Det handlade om att ha ett förbrukningsbatteri för extern utrustning utan att tömma startbatteriet och riskera bli stående med bilen, därför kan de inte kopplas ihop permanent. Man har samma system i husvagnar, husbilar, båtar osv. Ofta har man en batteriseparator med en kraftig diodbrygga men det försvinner bortåt en volt över denna och båda batterierna behöver då en diod samtidigt som man justerar upp generatorspänningen för att kompensera för spänningsfallet osv. En enkel lösning om man använder manuell inkoppling är den som beskrivs ovan. FP |
|
| Skaffa några såna här Länk koppla dem parallellt och sätt utspänningen på 14,2v. Montera i en liten apparatlåda med fläkt. | |
|
Skulle säkert fungera, det är samma lösning som exemplen från Mascot ovan. Men eftersom han inte laddar utan när bilen är igång så kan den enkla lösningen med en 100W halogenlampa för några tior funka lika bra. Efter en stund 10-15 min kan lampan byglas över och båda batterierna läggs i parallell. FP |
|
|
Man vill ju ha lite ös, typ 20A laddningsström, och då är det en god ide att tillhandahålla strömbegränsad konstantspänning från en omvandlare. Frågan är hur högt man kommer i ström med lampan och utan att höja spänningen, beror givetvis på vad generatorn ger. Kanske lika bra att koppla in batteriet parallellt direkt då, FÖRE start av bilen? Under förutsättning att man aldrig djupurladdar (dvs förstör!) extrabatteriet. |
|
|
Se första inlägget. Problemet är ju att ett djupurladdat batteri lätt drar 50-75A eller mera om bara strömkällan matar på. Generatorn i sig går möjligen upp i strömbegränsning men det friska batteriet i sig matar på tills kablarna glöder om man vill.. Ett klassiskt problem, jag har sett många brända/ihopsvetsade reläkontakter där man låter batterierna gå i parallell direkt när man vrider på tändningen, en vanlig koppling förr i husvagnar, båtar osv. En kall eller svagt glödande 100W halogenlampa släpper igenom skapligt med laddström, tillräckligt för att utjämna så att man kan lägga ihop efter en stund. Men det kräver ju lite meck och handpåläggning. FP |
|
|
Om man vill ha ca 20A är det endast 0,1 Ohm som behövs om vi tänker 14 till 12V, så en halogenlampa kommer begränsa lite onödigt mycket. Antingen 2x5m 4mm2 kabel lite snyggt förlagd så den blir av med den initiala värmen på 5W/m, eller en bunt parallella halogenlampor. :) Man kan ju tänka sig att utöver ovanstående göra en enkel koppling med en opamp som komparator som drar en transistor som får dra ett relä som kopplar ihop batterierna när spänningsskillnaden mellan batterierna är mindre än X så har man ett komplett system. Och iom att reläet drar blir spänningsskillnaden ännu mindre varpå kretsen håller sig själv utan att bli instabil. Ett normalurladdat batteri ligger ju runt 12v så om man enbart kopplar det parallellt med ett uppladdat batteri (12,7V) kan det inte bli tal om några glödande kablar? Potentialen jämnar ju ut sig fort, om det inte är väldigt stora batterier på flera hundra Ah, samt ett par tiondelars spänningsfall i kablarna begränsar ju också. |
|
|
Säkert en användbar kretslösning. Jag hade nöjt mig med kanske 5-10A initialt, under en stund. Mätte just på en bank med 50W halogener som jag brukar använda för liknande uppdrag, för 100W ligger resistansen runt 0,16-0,45 Ohm från kall till knappt synligt glödande. Djupt urladdade blybatterier brukar ligga runt 10-10,5V som är den nivå man använder för att ange nominell kapacitet vid kontrollmätning. Ett friskt och bra 80-100 Ah batteri har en Ri på runt 6-8 mOhm, om vi rent teoretiskt sänker 4V vid denna resistans så har vi 666A i kretsen... Givetvis finns det högre resistanser i kretsen i praktiken men nog kan du lätt komma upp i 50-100A eller så, många kablar ger upp vid denna ström. Även ordentliga startkablar på 16-25mm2 tillsammans med klämmorna i ändarna blir märkbart uppvärmda när man kopplar ihop batterier som du säkert noterat. FP |
|
|
Hehe, men en urladdning till 10-10,5V så är det ju snudd på bättre att trådskaparen köper ett nytt batteri varje gång istället. Hm, där är ju en viktig fråga förresten: Skaffa inte ett startbatteri att ha som extrabatteri för detta ändamål! De gillar inte cyklisk drift. Har aldrig kopplat ihop något så djupt urladdat batteri med ett fullt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.