AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.199

E39, elfel efter stereomontering

Visa användare
5
LinusBlomkvist
525iA Touring -02
VW 1303S -74
Opel Kadett City -79
Monterade för en tid sedan, en vanlig stereo med tillhörande slutsteg och låda i min 525i -02. När jag fått allt på plats och skulle ta en provtur med det nya ljudet, så märkte jag att indikeringen för blinkers inne i bilen inte fungerade som den skulle, den blinkade ojämnt plus att den fortsatte att blinka ett tag efter att jag lagt blinkersspaken i noll-läge (detta gällde båda sidor) efter en tid så slutade de fungera helt, och detta gjorde även indikeringarna för hel/halvljus samt dimljus trots att alla lampor på själva chassit fungerade som de skulle. Nu har även fjärrstyringen för lås och bakluckeöppning samt stolsvärme försvunnit helt. Har kollat alla säkringar och dom verkar vara hela. Min första tanke är nu efter att ha läst en del på forumet att låg batterispänning skulle kunna vara orsaken till felen, och vad jag vet så drar ju ett slutsteg med bas rätt så mycket ström. Någon som haft liknade fel? Ska man prova att ladda upp batteriet?
Det är det första du ska kolla.
Och ladda upp batteriet innan felsökning.
Hur är slutsteget draget, tar det ström från bakljuset?
Visa användare
5
LinusBlomkvist
525iA Touring -02
VW 1303S -74
Opel Kadett City -79
Får kolla upp det. Nej slutsteget tar ström direkt från batteriet, och är jordat i karossen separat från bilens andra jordpunkter
Visa användare
5
LinusBlomkvist
525iA Touring -02
VW 1303S -74
Opel Kadett City -79
Kan tilläggas att idag när jag åkte till jobbet, utan att ha stereon på, så fungerade blinkers hel/halvljus lite då och då, dock fortfarande med en fördröjning trotts att jag lagt blinkerspaken i nolläge. Även fjärren till centrallås och baklucka fungerade, dock hissades inte bakluckan upp som den skall utan öppnades enbart.
Om det är kombi så kan det ju vara den där kabelstammen
Visa användare
5
LinusBlomkvist
525iA Touring -02
VW 1303S -74
Opel Kadett City -79
Ja det är en kombi. Kabelstammen? Menar du den som sitter vi gångjärnen till bakluckan? Kanske ska kolla det också då. Tycker ändå att det är konstigt att den började spöka i instrumenten precis efter att jag bytt stereo och kopplat in slutsteg. Nåväl, ska mäta upp batteriet ikväll och återkomma
vart sitter jorden i karossen eller lampan?
Prova att koppla ur steget och se vad som händer.
Visa användare
5
LinusBlomkvist
525iA Touring -02
VW 1303S -74
Opel Kadett City -79
Kollade batteriet nyss, och det både laddar och har bra "vilospänning" kopplade bort slutsteget samt stereo, och kollade varenda kabel och säkring jag kunde hitta i kupén och bagageutrymmet efter ärg, glapp och dylikt , men allt var okej. Satte sedan tillbaka slutsteg och stereo, startade bilen och nu fungerar ALLA instrument, fjärrlås och fjärrlucka plus att allt slocknar som det skall när jag vrider av tändningen.. konstigt, men skönt, hoppas att det inte återkommer bara. pluggar in dator och felsöker i helgen för säkerhets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.