AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.627

e36 325i vandrar på tomgång och lämnar på varv

Br
13
BringsMeWomen
325i -92 e36
hej!

min 325i (enkel VANOS) vandrar mellan 500-1200 varv på tomgång och lämnar uppe på varv för någon sekund när man trycker på och släpper gasen .. jag undrar om ni har erfarenhet av samma fel , kan den ta tjuv luft någonstans eller får den för lite soppa ? :P snälla ge mej några tips så jag vet hur jag ska identifiera felet !
Br
13
BringsMeWomen
325i -92 e36
snälla hjälp mej eller finns det faktiskt ingen som haft samma fel :s?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag har haft en bil med tendens att hänga kvar på varv när jag tryckte in kopplingen vid växlingar. Detta var mest tydligt vid kyla och med kall motor. Det blev aldrig löst men min misstanke är kärvande tomgångsmotor, samma i ditt fall.

Den vandrande tomgången skulle jag misstänka beror på kärvande tomgångsmotor eller att motorn drar tjuvluft.

Min 518 hade en tomgång som hela tiden vandrande mellan 500 och 1400 varv/min. Efter att ha tätat ett flertal små insugningsläckor så blev tomgången stabil. Jag rengjorde och smorde även tomgångsmotorn men det hade marginell betydelse i min bil.

Har du letat efter ställen där motorn drar tjuvluft med startgas?

//Göran
Hade samma fel när jag hade en e36 320.
Kolla insugsröret mellan lmm och insug, det ska gå in 2st 2cm tjocka slangar underifrån.
På min hade ena infästningen torkat och spruckit så den tog tjuluft.
Klämm ordentligt och vrid, det kan vara svårt att se sprickorna på de där slandarna med massa mönster i.

Jag lagade min med blå silikonpasta då det bara vara en busbil, det blev som nytt :) // donne
Br
13
BringsMeWomen
325i -92 e36
men var sitter tomgångsmotorn på en m50b25 ? :P låter som ett vättigt problem ! ja jag har provat spruta startgas över hela motorn men den reagerar int på gasen , så tjuvluft är jag lite skeptisk till att det är men symptomen säger annat ! men kan den ta tjuvluft fast den inte reagerar på gasen ? jag har hittat några små sprickor i bälgen mellan lmm och insuget men den reagerar som sagt inte på gasen :s tusan tack för svar !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.