|
|
|
|---|---|
|
Ungefär alltså.. sen hur vet man att det börjar ta slut.. börjar de lukta konstigt av luften eller tar de bara slut. tack på förhand /Johan ---------------------------- King of the road | |
|
Jag konverterade systemet på min 325:a för ett tag sen och det fungerade kanon till för ett tag sen då det en dag inte kom nån kyla längre, det visade sig vara en nippel som börjat läcka och detta är nu åtgärdat. I mitt fall märkte jag felet genom att det helt enkelt inte kom nån kyla längre. www.malte-racing.com |
|
|
Man brukar räkna med att c:a 5 % läcker ut per år genom kompressortätningarna eftersom den inte är hermetiskt tillsluten. Du märker det genom att kyleffekten sakta avtar. Men bör göra en koll hos en verkstad c:a vartannat år som kollar tryck och gör en mindre påfyllning om det behövs. Skall inte kosta många hundralappar om du bara vill kontrollera tryck + nån 100 lapp per 100 gram kylmedia som behövs fyllas på. När det är för lite kyldmedium startar sen inte kompressorn på grund av att det är för lågt tryck (den s k tryckvakten stänger av eller startar inte kompressorn) för att skydda den mot skada. En del av kylmedelseffekten går åt att kyla kompressorn. Det mesta brukar läcka ut under vintern. Man måste köra ACn minst en gång per månad under vintern. Annars torkar kompressorntätningar och o-ringar ut och köldmediet läcker ut. Går snabbt eftersom all köldmedium har små molekyluppbyggnader som läcker ut genom minsta läcka. |
|
|
tack för ditt svar alexander! ---------------------------- King of the road |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.