AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.940

E46 -01 330 4wd till 2wd ?

Hej, min fyrhjulsdrift fungerar klockrent men funderar på om det är enkelt att göra den bakhulsdriven ? Om en axel går av fram, driver den på bakhjulen då? Om man tar bort kardanen som går ifrån fördelningslådan och fram till motorrummet som sedan fördelas i en axel till framhjulen, driver den på bakhjulen då ? Tänkte att det skulle va enkelt isf, 8 torks bult bara.

Turbokonverterar den nämligen och tänkte om man skulle leka lite på sommaren :)
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Här finns info om 4wd Länk

628csi
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Här finns information om E46 4wd Länk .

På BMW E30 325ix, E34 525ix, E46 Xi och Xd samt X5:or utan xDrive så fungerar det INTE att göra om bilen till 2wd genom att ta bort främre kardanaxeln, detta pga att bilarna har en differential i fördelningslådan.

Den enda bil som skulle rulla iväg för egen maskin är E30 325ix pga en diffbroms i fördelningslådan vilken hela tiden är inkopplad. Diffbromsen lär dock snabbt överhetta och bli förstörd.

För övriga bilar som jag listade ovan gäller att all kraft försvinner bort via den utgående axeln från fördelningslådan vilken slutar i tomma intet.

På nyare bilar med xDrive så kan det teoretiskt fungera eftersom de har konstant drivning på bakhjulen och att fördelningslådan saknar differential. I praktiken vet jag inte vad som händer när bakhjulen spinner loss och xDrive-systemet vill bromsa hjulspinnet genom att föra över mer kraft på framhjulen men inget händer... Gissar att en och annan dator får felkoder vilka sen måste släckas för att systemet skall fungera igen.

Till jensenspeedway: Vill du ha en 2wd busbil på sommaren så tycker jag att det är enklast att skaffa en annan bil.

//Göran
Tack för svaren !
En till fråga, varför heter inte min bil 330xi ? Den heter 330i lim mj01 . Borde den inte heter xi då den är fyrhjulsdriven ? Med vänlig hälsning,
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.