|
|
|
|---|---|
|
Håller på att köpa en 740 e38 automat 1999, ska tydligen dra mycket tjuvström, så mycket att de ibland inte går att starta bilen på morgonen. Vad kan orsaka detta? En fråga till är om de ofta förekommer problem med automatlådorna ? Något annat man ska passa sig för vid just dessa års modeller? Bilen är import tyskland | |
|
Hej, Talar man klarspråk, skall du akta dig för alla E38:or! :-) Mycket pill.., Men också mycket njutning, så fortsätt bara! ;-) Tjuvström finns det hur mycket som helst av! Sök på forumet! Min 99:a har nog också problem. Inte säker ännu, men antingen det eller urkassa batterier. Den första åtgärden är ju att mäta hur stor tjuvströmmen är. Sen rycka säkringar för att försöka hitta boven. Eller åtminstone området. Om du närmar dig och sedan kan beskriva problemet lite bättre, har du nog större chans att få vägledning här. Om du inte har/får möjlighet att gå i clinch med bilen ifråga, måste du nog fråga dig om du har tillräckligt med lust att felsöka själv, när du väl köpt den. Det finns ju inga problem som ínte går att lösa. /Lennart |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Köp ingen E38 de är sjukt omöjliga att sälja om prislappen inte motsvarar en Fiat Rittmo från 1978. Så om du köper välj för f-n rätt exemplar! Undvik import, undvik rost är bilen rostig gå genast vidare. Vibnrationer under körning? Gå vidare! Du får säkert en bil i nyskick för piss och ingenting idag. Jag får inte ens ut 39.000:- för min svenssålda pedantskötta 95a på 16500 mil. Jag har kostat på bilen nästan 60.000:- sen November 2011 tills idag så man kan kort och gott säga att allt är bytt bilen är som ny.. Vill någon köpa nej nej nej Varför? Jo du förstår bilen har en blandad förbrukning på 1,25 liter / mil och just det är folk rädda för! Helt sjukt! Jag har 3 bilar 2 med V6 på 2,9L en med V8 på 4 liter och folk tycker dom är törstiga... vad jämför de med jo en bil med 1,6 liters motor ingen komfort eller prestanda för fem öre... Tjuvströmmen kommer du aldrig få klarhet i, min kollega har haft problemet i 3 år, ingen hittar felet så han löste det själv med ett extra batteri i skuffen! Jag har ägt 3 E38 absolut inte några problembilar, alla har varit pålitliga , de rep jag gjort har gjort bilarna bättre men var ändå full körbara före (dvs i skick som alla på blocket eller bättre) Äsch vafan köp ingen E38 det är mitt råd, köp en E60 istället även om du lånar pengarna är köpet bättre. E60 523 2007 och nyare är ett klipp drar som en diesel, billig skatt billig försäkring, bra komfort och du slipper dieselknacket :) För att tjäna in på en diesel gentemot 523 får man köra riktigt mycket. Inköpspriset är lägra än en diesel... |
|
Hej! Börja titta på batteriet som lenwib säger.Ett dåligt batteri kan få bilen att bete sig konstigt.Jag hadde i princip samma problem med min E32:a,den startade inte på morgonen, felmedelanden dök upp hela tiden lyset försvann på ena lyktan mm.När man väl började leta så hittar man ett 55Ah batteri som var slut under baksätet,ska sitta 85Ah skillnaden i pris ca1200kr "snålhet"av tidigare ägare.Efter att satt in nya batt och även monterat en Ctek laddare som underhåller batteriet när man inte kör så är broblemen som bortblåsta.MEN visst kan det vara något som ligger o drar en massa ström i onödan självklart.Även ett larm som blinkar tar ström. Bara Min Wagn! |
|
|
Tja, d.fagersten det beror väl lite på vad man vill lägga pengar på, personligen bryr jag mig inte så mycket vad bilen dricker då jag kör väldigt lite med den. Men är man ute efter en snålbil är ju inte en E38 alternativet. |
|
|
Ett nytt batteri kommer du nog inte ifrån. Någon eller några djupurladdningar knäcker vilket batteri som helst, nytt eller gammalt. Bäst är att alltid ha en CETECladdare inkopplad när bilen inte används, om möJlighet finns. Även en frisk E38 drar en del ström vid stillastående. Så står bilen länge förstörs batteriet utan laddning. Man måste dessutom köra rätt länge för att generatorn skall ladda upp ett tomt eller nästan tomt batteri. Lycka till med "elbilen"/Laddad. mrMPOWER |
|
| På min egen bil var det dörrlåsvärmaren som snodde ström hela tiden. | |
|
AutoCool: Hur kom du på det? Det låter inte som en vanlig dra-ur-säkringar-analys. Själv har jag inte börjat min jakt ännu. Bilen är alldeles ny (för mig), så jag vill först försöka se ett mönster. Av vad jag sett hittills, skulle faktiskt generatorn kunna vara inblandad, dvs med nöd och näppe klara försörjning plus laddning. Och sånt tål inte batteriet. Den erfarenheten fick jag från vår Toyota LC som plötsligt dog strömlös på vägen. Generatorn visade sig vara dålig (kolen, antagligen), men det fanns ingen klar indikation från laddningslampan. Efter många om och men köpte vi två nya 60 Ah batterier (genom telnings hjälteinstas en lördagskväll) och chansade på att de skulle ta oss de 35 milen hem. I mörker, alltså, med halvljus. Det gick, och vi klarade det på bara det ena batteriet. Sen startade vi bilen och körde den flera gånger, innan samma batteri till slut gav upp. Av detta drog jag slutsatsen att generatorn trots allt till viss del fortfarande spelat med. Det skulle från min synpunkt kunna förhålla sig likadant nu med superglidaren. Den har hittills stått stilla i fyra dygn efter laddning, bara en kort körning, och har åtminstone fortfarande kräm kvar till att starta. Denna observation i kombination med ett kort remskrik (som jag inte trodde var möjligt med multirib och BMW:s spännare) gör att jag inte direkt går på strömtjuvsspåret. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.