AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.869

Oroväckande rassel m62tub44

Sida 2 av 2
jo
50
johnnyy
540iA 98
Jag har bytt kedjor och alla glidskenor och alla spännare och packningar.
Det blev 1200€
Jag köpte specialverktygen
Jag provade först utan men det gick inte
Jag har också bytt alla släpskenor, kedjor, spännets och packningar - eller rättare sagt fick hjälp med det. Det är väldigt tidskrävande, så priset blir direkt avhängigt verkstadens timpris. BMW Stockholm tex är ju helt galna, tar 2000 kr/timme för en bilmeck. Räkna 2.5 dag, 20 timmar så får du 40 000 hos BMW. Det är inget extremt svårt jobb vad jag förstår, det är bara mycket pyssel och noggrannhet. En vanlig verkstad klarar det jobbet lika bra som en svindyr, det blir ingen skillnad. Försök hitta en bra verkstad med rimlig timtaxa och kom gärna överens om priset, t ex 10 000 för arbete i förväg, är mitt råd.
Jag gillar inte scenariot som beskrivs i denna tråd alls, usch.

Snälla motorguden, låt inte detta hända med min kära V8a motor! ;-)
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Håller helt med mats_epost haha.

Känns som detta borde stå med på beg guiden.

Lite off topic men känns som bmw M60 motor har en väldigt begränsad livslängd när det kommer till det mekaniska. Vilket kan tyckas märklig när de arbetar på betydligt lägre varv än bmw sexorna som varvräknan gärna pekar på närmare 4,000rpm vid lite autobahn körning.

Org motorn i min E38 kom inte längre än 11,000mil innan ena cylinderraden total rasade och allt vad det innebär.
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
tiller: aj det där lät inte alls roligt :-S

1. Ja kedjan kan gå emot och hyvla aluminium. Omöjligt att säga hur illa skadan har blivit på motorn men chansen att byta kamkedja spännare mm ochfå motorn helt återställd är inte så stora tyvärr.

5. Töm ut oljan och öppna upp tråget och rengör. Kanske du också får en bättre uppfattning av skadan. Filtert ska ju förhoppningsvis räddat motorn från nådarstöten. Fyllpå med olja och kör motorn varm sen upprepa. Då bör de återstående metalflisorna ligga i tråget och i filtert.

Hoppas det löser sig för dig
Roadwraith: Nu pratar vi i och för sig om olika motorer. Mig veterligen har du inte glidskenor av plats i din M60 motor utan kugghjul istället.

Men jag tror nog att du har fel i ditt påstående att BMWs M60 motor har begränsad livslängd när det kommer till det mekaniska. (Hoppas att någon annan kan kommentera detta.) Att en cylinderrad rasar som du beskriver det tror jag är oerhört sällsynt.

Det här med glidskenorna som är gjorda av plast i M62B44TUB motorn är dock ett irritationsmoment, man får väl hoppas det går bra. ;-)

Kanske är som så att alla M62 varianter har släpskenor gjorda av plast, men mig veterligen så har M60 det inte.
Du har rätt Mats, M60 är en mer robust konstruktion i det avseendet - inga släpskenor, M60 har kugghjul istället.

Jag tror ALLA M62 har släpskenor, inte bara TU.

Hur är det med N62, är det någon som har koll på den, m.a.p. släpskenor i plast?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Hm alla har plastbelag eller helplast på styrskenor spännarskena,kugghjul?? nä nu fattar jag inget.N62 ingen större skillnad.
Alltså så länge vi har en kedja som snor och behöver spänning så behövs ett snällt material som styrning och spänning.

Största problemet med Vmotor är att kedjan blir lång och därmed lättare för lång för att spännare ska kunna fungera.
En dubbelkedja hade säker löst problemet.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ti
3
tiller
X5i 4,4 -00
@johnnyy@Lasse-SL500 ni som har bytt, kom det också plötsligt kamkedjeskrammlet? och hade det också hyvlat i aluminiumen? eller varför bytte ni? bytte ni kedjan till oljepumpen också då? dreven verkar man inte byta, eller gjorde ni det med?

Har ringt runt lite idag för prisupgifter och det blev som ni säger, BMW Kristianstad min 20k upp till 40k:- en annan liten verkstad i Malmö som bara håller på med BMW ca10k :-. men då skall den transporteras i 10mil!

@Roadwraith blir då att köpa hem några dunkar billig olja och ett par extra filter innan Castrolen hälls på.

@johnnyy du kanske säljer specialverktygen nu?
eller någon som vet vart man köper dessa till vettigt pris?

Blir till att ta en helg för meck då, och får tänka på att man "tjänar" 2000kr/timmen när man ligger där under i skiten. :-)

Hittade en guide på:
Länk
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Visst är det skenor,med plastyta även på M60 motorerna.Men dom verkar inte slitas ner i samma takt som på M62.Dock så hade kedjan slagit sönder en bit av plasten på ena skenan på min gamla 740 -96.
Visa användare
225
TNK
740i-93 E32
Hej!

M60 motorn har duplexkedja mot m62 simplex.Kan okså vara en
anledning om kedjan dras ut för mycket.

Bara Min Wagn!
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Mats_epost: Jo det förstår jag. Ja menar mer allmänt hela M60 motorserien jämfört med M50 osv.
Allt är ju relativt men när man kollar runt på blocket bland annat så saknas de där riktiga långmilarna som man tycker borde finns betydligt fler av. Fast av man läst här på forumet så verka det finnas många fallgropar där de möter sitt öde runt 20,000 mil om man inte är på sin vakt. Fixar man kamkedje historian i tid och inte tappar oljepumpen så går de säkert många mil.

Anledningen till den motorn i min 740 rasade var för att motorn hade blivit motortvättad o rekonditionerad i tyskland innan köpet. Fukt hade hittat in till tändspolarna och dödat en någonstans på autobahn under en period. lagom när bilen kom till sverige hade ena katalysatorn nästan blivit igen täppt. Där ventiler, kolvar, cylinderväggar och även godset i toppen överhetat.
Så knappast något vanligt och direkt kan relateras till detta.
Roadwraith: Ok, jag förstår... lite osis där med motortvätten. ;-)

Generellt beror det väl på hur man ser på det hela, ur vilken synvinkel. I princip alla motorer har svaga punkter, mitt bestämda intryck är trots allt att både M60 och M62 hör till de stabilare konstruktionerna.

Angående skillnaderna mellan M60 och M62 när det gäller ämnet som tas upp i denna tråd så är det mitt intryck efter sådant jag läst att M62 är känsligare när det gäller släpskenorna etc.

Varför är väl det som är intressant. Ska se om jag hittar några artiklar om sådant jag läst på google.
Micke: Problemet med M62 är att det övre av de två kugghjul som styr kamkedjan bakom bröstkåpan, har helt ersatts med en släpskena. Det undre kugghjulet finns fortfarande kvar, men på den gamla M60 finns även ett övre kugghul istället för endast övre släpskena.

Detta har visat sig vara ett problem, eftersom lösningen inte är hållbar. På många bilar kring 25 - 30 000 mil (bl annat min egen) har just den släpskenan inte pallat slitaget utan krossats, med följd att småbitar metall och hårdplast hamnat i motoroljan och en kamkedja som fladdrar och slår i godset.
tiller: ja, på min kom det plötsligt i vintras en dag. När jag kom ut efter tennisen så slamrade det plötsligt om motorn när jag skulle hem, man hörde ett distinkt slammer från framkanten av motorn.

Jag körde den tre km till verkstaden (försiktigt), men det kanske inte är att rekommendera.

Den stora kamkedjan byttes, båda de mindre kedjorna som går till yttre kamaxlarna byttes, kamkedjespännaren byttes, alla släpskenor och packningar byttes. Men någon kedja till oljepumpen såg jag aldrig (det var å andra sidan inte jag som gjorde jobbet, jag var bara med och kikade). Det var nog lite ytterligare delar som byttes, jag minns inte exakt. Passade på att blästra av de fula topplocken där originalfärgen alltid gulnat och flagnat, och målade nytt med silverfärgad hammarlack.

När motorn var ihopsatt slog vi i ny olja av medelkvalitet, två burkar STP motorrensning och några deciliter diesel i motoroljan, sedan låt vi den gå på tomgång 10 - 15 minuter. Sedan tappade vi ur all gucka som lossnat, det är tydligen rätt mycket avlagringar som med tiden fastnar i en motor? Sedan ny Castrol-olja och filter. Skönt att veta att den är ren inuti.

Sköter man den nu så ska den ju rulla 30 000 mil till utan problem tycker jag.

Min högst peronliga gissning, är att man kan förebygga detta genom att byta både kamkedja (den stora) och kedjespännare var 20 000 mil och vara noga med oljeservicar. Jag tror att problemet beror på att kedjan sträcks med åren, och börjar "fladdra" i släpskenan. När den är ny så är det inget problem, men som sagt, när den sträcks med åren så blir det inget kul...
Roadwraith; Maximal otur i och med att M60 är känslig för motortvätt så man kan behöva blåsa rent tändstiftsgroparna efter motortvätt eller åtminstone in mata på i hög fart med en nyinköpt bil förutom en 740iA M60 E38 som fick automatlåderas och drog med sig motorn är detta den enda M60B40 jag har hört talas om som rasat i länder som haft bra bensin (USA och UK hade dålig på 90-talet).

Det är vanligt med höga miltal på M60B40 längsta jag har hört om är denna Länk 706457km för snart 3år sedan över 30000mil ser man hela tiden på mobile den här hade rullat 500000km+ innan den backades till 21200mil efter den kom till Litauen Länk

70000milaren såg jag serviceprotokollen på och det var enbart vanlig servicen det mest oväntade var helt nya strålkastarpar.

Även M62TÜ klarar av att rulla långt för någon månad sedan var en Individual Techno-Violett 540iAMT-02 ute på mobile med 638500km, 1äg och originalmotor.

Att oljepumpen lossnar är inte ett så stort problem i och med att jag kontrollerat bilar som rullat över 30000mil som har många bultar i tråget men dem fungerar. Självklart ska man ha loss oljetråget och spänna men jag menar klarar motorerna 30000mil+ utan ras/utan att dras åt är det inte en katastrof. M60 B40 är en riktigt bra motor som miltalen visar det finns många 540i/6 E34 i Sverige som rullat över 30000mil, få har rullat under 20000mil och bara några stycken under 15000mil.

Hur det ligger till med glidskenorna i plast på M62 vet jag inte för där fick reda på problemet av ordföranden i BMW CS för ett par veckor sedan.

Stephan
Ro
285
Roadwraith
BMW 740iA 95
Stephan735i: Jo klart det finns riktiga undantag men de har rullat under bra förhållanden med god servis från en bra verkstad. Själva motorn i sig är ju bra byggd. Som ramlager, kolvar mm. Även i motorvägsfart känns motorn avslappnad som jag nämnde innan. Men kamkedjan är klart en öm punkt. Tycker detta som nämns här borde inte inträffa förens 35,000mil i snitt. Sen är det lite hur man tänker på det. En motor som går 20,000 på när 300hk utan några större överraskningar får man ändå säga godkänt när risken är att de någon gång har fått göra några riktiga kraftmätningar.

Nu har min M60 motor bara gått ca 8000mil så den ska allt hänga med länge :-)

Han hade kört 130km/h med farthållare och när de kom till sverige verkade bara bilen ha blivit trött. Absolut ingen tokkörning hehe. Min syrra va med och hon råkade ut för en rätt läskig bilolyka i tonåren och skriker rätt ut om man ens tänker kickdown eller fortkörning.
jo
50
johnnyy
540iA 98
Ja det kom aluminiumflisor
Jag byte alla kedjor för man hade ju upp hela paketet oljepumpskedjan kostar inte mycket.
jo
50
johnnyy
540iA 98
dreven kostar så mycket så dom byte jag inte.
Mina var inte sluta man såg knappt att de var använda
Här är en bra bild av problemet - det är den övre släpskenan - den som går ner som ett stort "V" - som är problemet. På M60 sitter även ett kugghjul där för att hålla kedjan på plats.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.