AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.870

Oroväckande rassel m62tub44

Sida 1 av 2
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Har börjat höra hur det rasslar till i motorn, utöver "vanos-fenomonet" då alltså. Det låter bara när bilen stått ett tag och jag startar den, då rasslar det till ganska duktigt i ca 1-2 sekunder för att sedan försvinna helt.
Detta har hållit på i ca 5 dagar.

Kan det vara kam-kedjan eller något liknande som börjat ge efter? Har inte vågat röra bilen nu pga att jag uppfattar det som att det blir värre efter varje gång jag startar den, kan vara jag som är nojig, men det låter iallafall som att ljudet blir högre för varje gång.

MVH Markus.
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Kanske bör tillägga att bilens prestanda är inte påverkad på något sätt av detta.
Bilen är en 01:a och har gått ca 21.8xx mil.
to
402
tomtebloss
E60 530D LCI, tuned.
E61 520D LCI,
E39 530IAT
E46 M3 cab
jag hade kanske monterat bort en ventilkåpa och kännt på kedjan sen monterat bort oljetråget och kännt på oljepumpen och dennas kedja kanske
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag skulle nog bytt kamkedje-spännaren.Hjälper inte det,ja då har du en dyr och otrevlig renovering framför dig.Byte av kedjor och skenor är nästa steg.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Jag har också det där rasslet vid kallstart. Har förstått att det är ganska vanligt på dessa motorer. Vissa säger att det är vanosen som rasslar och vissa menar att det är kamkedjespännaren och kedjan som rasslar. Jag har haft så länge. Det konstiga är att vissa dagar rasslar den inte alls vid kallstart.

Men om din blir värre som du säger så kanske det är plastskenan för kedjan som börjat ge sig.. Men då brukar de låta hela tiden som jag förstått det.
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Det får kosta vad det vill, betalar hellre för ny kedja, skenor och spännare än att betala för en ny motor.

Njae, vanos-klickandet har jag redan, men det här kall-starts rasslet har börjat för en vecka sedan, får dra upp till BMW och se vad dom vill ha för kalaset, förväntar mig att plånboken kommer få lida då.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Jag gjorde jobbet själv till min M60b40,men hade inte gett mig in i det på en m62tu motor själv.Testa med spännaren först är mitt tips!
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
På min var det kamkedje-spännaren,ble bra etter byte,så får håpe den forblir bra,tok også 2 oljeskift på 500 mil med mobil1 5w-40,så ble også vanos knacket nesten 100% borte.Min har gått 253 000.
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Härligt! Då ska jag börja med det :)

Hur går jag tillväga för att byta spännaren? Måste jag plocka ner halva fronten på bilen för att komma åt eller går det att fixa ändå?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Se her Länk
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Tusen tack! Otroligt hjälpsamt! :)
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Nu har jag kikat efter iallafall, det såg lite annorlunda ut på min motor jämfört med bilen i den länkade tråden. Spännaren var inte lika lätt-tillgänglig i min motor, men jag tyckte att jag såg något på ungefär samma plats som bilen i länken som gissar på är spännaren, Bara att inhandla en ny så ska ge byta den, kostade "bara" 736:- på BMW, inte alls så farligt som jag trodde, men iallafall mycket billigare än planerna på att byta kedja och hela "fadderullan".

MVH
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Ikväll byter jag spännaren, återkommer med resultat :)
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Nu är det klart och problemet är löst :) Tog ca 15 minuter att byta spännaren, lätt värt pengarna :)
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Skönt!
Jag bytte också min spännare förra veckan. Det verkar ha löst problemet för mig med! Känns bra :)
Men min lät illa som fan när jag startade bilen efter bytet, skramlade om kedjan typ, läskigt! Till slut blev den tyst. Gjorde din också det?
Visa användare
67
Mpersson88
540iA Touring -01
Yes det gjorde min med, det blir väl så innan spännaren får upp trycket riktigt :)
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jo, det måste vara så. Förhoppningsvis så sliter inte kedjan så mycket på plastskenorna nu när den inte är slapp vid kallstart!
Visa användare
5.116
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack för detta grabbar! Hade rassel också och hittade den här tråden! Klockrent!
Men som sagt lite läskigt första 5-10 sekunderna efter bytet...vilket rassel.

/Ola
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jag har märkt att min fortfarande låter vid kallstart när den stått i några dagar ... Eller det har hänt en gång iaf. Hur funkar det för er?
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Jo det samme med min,men bare med helt varm motor,hender den har lav rpm i startøyeblikket med varm motor så det blir lavt oljetrykk.muligens 1 av 10 starter.
ti
3
tiller
X5i 4,4 -00
Har också fått kraftigt kamkedje rassel som kom plötsligt och är konstant nu. Har gått 17k mil, M62, X5 -00. Körde hem med den några km med rasslet, kollade oljefiltret o ser en massa aluminium spån där :-(

1. Så frågan nu är kan det bara vara kamkedjespännaren som är kass? kan det då bli att kejdan går mot o skavar mot aluminium?

2. Eller är det mest troliga att glidbanorna är kassa o kedjan går direkt mot metall? något annat som brukar/kan bli skadat?

3. Någon som vet vad kostnaden blir på verkstad, kedja glidbanor, kedjespännare....?

4. Går det inte att byta glidbanor o kedja utan att lossa kamdreven? då för att slippa använda specialverktygen?

5. Bästa/enklaste sätt att få bort metallspån ur motorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.