AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.614

Utredning av motorolja

Var och handlade en 330i -02 som rullat 14,5k mil häromdagen.

Jag är ingen bilexpert, men när det gäller påfyllning, eller byte av olja på dessa bilar. Är det något som utmärker sig från andra bilmodeller?

Innan jag bytte till mig denna körde jag en mercedes. Jag körde tills oljelampan började lysa, ut och fylla på sen gasa igen. Spelade ingen större roll vad jag köpte för olja.

Nu har jag forskat en del kring min nya BMW och har inte kommit fram till något vettigt.

Begreppet "Long life" vad är det?
Är det samma princip som andra bilar, att när lampan börjar lysa- ut och fylla på sen gasa?
Begreppet oljebyte- ska man byta oljeprodukt i mellan åt?

Hjälp en okunnig ;-)

Mvh
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Menar du att du aldrig bytt olja på en bil, utan endast fyllt på? Som på en tvåtaktsmoppe?

Anders-72
525i Touring -01
Oljan och oljefiltret skall bytas enl. serviceindikatorn på instrumentpanelen när samtliga gröna lampor slocknat och en orange lampa lyser. Det sker efter att 2500lit bensin förbrukats. För dessa långa bytesintervall skall LL-klassad olja användas. Men i nordiskt klimat är det bäst att klämma in ett till byte på halva intervallet för att undvika problem. Förutom dessa byten skall man fylla efter med olja med rätt klassning enl. instruktionsboken då nivån är på min på stickan, eller att nivåvakten larmar.
m2
64
m268
320d E90 -06
Går det att få veta lite mer om denna Mercedes som verkar ha klarat sig utan oljeservice?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Pacino. Lämna in bilen hos lämplig / kunnig bilmek och gör oljeservice. Kunnig bilmek vet vilken olja bilen ska ha. Köp någon extra liter av oljan meken pytsat i och kolla oljan lite då och då. Fyll på vid behov och serva enligt indikatorn - så tror jag du är "hemma".

E
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
En bekant till min far hade en Audi (jag gissar 80 eller 100) på sent 80-tal. Hr Bekant sade att han aldrig hade bytt eller ens fyllt på olja. Bilen höll bra, han körde mycket i tjänsten då (NCC).
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Pacino Hur många mil körde du med mercan utan ett oljebyte om jag får vara nyfiken? Din nya bmw ska oljan tömmas ut och i med ny olja efter 2500 mil om man ska följa rekomendationerna! Men jag byter iaf på halva den tiden(ca1200mil) och byter samtidigt oljefilter,luftfilter. Vilken oljelampa är de som lyst på mercan när du fyllt på olja? Röd eller gul?
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Snacka om longlifeservice :-) undrar det rullar runt andra bilar som är "servade" enligt FiFo-metoden?
Hehe, faren som skött oljebytena på mercan, därav jag inte hade koll på vad det innebar rent praktiskt.

Att byta vid halvtid- 1200mil får det bli för min del med. Bilen var inne på oljeservice i november förra året.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Står även att olja ska bytas minst vartannat år i serviceböckerna. Eller åtminstone till min gamle M52-motor.

We
159
Weelie
435D GC-15
Finns väl ingen anledning att byta olja på en Merca.
Jag menar, de kan ju knappast va värt besväret.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Hehe.. Jag kan bara tänka mig hur många som fick bita sig i läppen när ni formulerade er här..

-------
Min bil suger inte...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.