|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag "måste" ställa om bilparken i samband med nytt jobb och tänkte köpa en E91 320d eller 325i 06-08 att köra ca 1000 mil per år. Tacksam att få koll på skillnad i skatt och servicekostnad på dessa två? | |
|
Skatt, för manuell resp aut: E91 320D 06-07 (163hk): 3356/4682 E91 320D 08-09 (177hk): 1729/2494 E91 325i 06-07 (N52, 218hk): 2120/2400 E91 325i 08- (N53, 218hk): 1420/1420 Skillnaderna i servicekostnad är försumbara. Förutom för 325i med N53, där det förekommer problem med spridare och pumpar osv. Se i så fall till att ha en maskinskadeförsäkring som täcker. Dieslarna har något längre serviceintervall, men dieselpartikelfiltret ska bytas vid ca 20’mil (+-5000mil beroende på körcykel), för ca 17000kr. Själv valde jag en E91 325iA -07, med motsvarande körsträcka som dig. De äldre dieslarna var inte aktuella pga förhållandevis låg körsträcka, men främst för att bensinsexan är en betydligt trevligare motor. De nyare dieslarna har en klart rimlig skatt och förbrukning, men kostade mycket i inköp med rimlig utrustning; dvs automat, advantage, comfort, dynamic samt skinn. 325i från -08 med N53 drar något mindre än N52 och har något lägre skatt, men det kändes inte värt att riskera problem med motorn. |
|
| Vad kostar en vanlig service med oljebyte, oljefilter och kupéfilter på BMW? | |
|
Diesel verkar inte bli speciellt "lönsamt" i ditt fall. Jag var själv inne på diesel först, vet faktiskt inte varför, troligen för att det är trenden just nu. Valet föll till sist på en 325:a bensin och det tackar jag de högre makterna för, fantastiskt trevlig vagn som knappast någon diesel kan matcha i prestanda eller gångkaraktär. (Ja, jag vet att en diesel har bättre vrid, men det spelar ingen roll :) ) MVH Robert |
|
| Kör du bara 1000mil per år skulle jag utan tvekan valt en 325. Förtjänsten med diesel har du främst vid långa landsväg eller motorvägsetapper. Dessutom bör du kunna få dessa billigare idag med tanke på dieseltrenden. | |
|
Varför måste alltid valet av en diesel baseras på ekonomi? För min egen del ville jag helst ha en stark miljöbil, men då 320d efficient dynamics inte säljs med dragkrok föll den bort och alternativet blev 320d som good-enough. Vill du ha en någorlunda miljövänlig turbomatad fyra med bottendrag av guds nåde väljer du 320d. Vill du ha en vassare karaktär med en sexas musik väljer du 325i... |
|
| Cliff Barnes: du har helt rätt men i detta fall frågade ju TS specifikt om kostnader jmf mellan dessa modeller... | |
|
Tack för alla snabba svar! Det lutar nog åt 325:an, eftersom dieseltrenden verkar påverka priset på bensinbilarna nedåt. Jag gjorde en snabb jämförelse med tyska priser och då var 325i mycket dyrare än 320d. Här hemma i stort samma priser, kanske t.o.m. 325i billigare. Eftersom jag kör rak 6:a på sommaren vore det fint med en sån även vintertid! Eftersom både HenrikJ och Robert har modellen, kanske ni har koll på vad utrustningspaketen innehåller? Tänker på advantage, comfort, dynamic och M-sport. |
|
|
Har ingen specifik koll på vad respektive paket innehåller, men detta fanns i min bil.Uppskattar farthållaren som är riktigt smart, sportstolarna, PDC och regnsensorn. hassinummer WBAVS110X0AG95635 Typkod VS11 Typ 325I OL (EUR) E-modellserie E91 () Serie 3 Typ TOUR Styrning LL Dörrar 5 Motor N52 Cylindervolym 2.50 Motoreffekt 160 Motor HECK Växellåda AUT Färg BLACK SAPPHIRE METALLIC (475) Stoldynor LEDER DAKOTA/GRAU 60 (LCAD) Produktionsdatum 2005-08-10 S205A AUTOMATIC GETRIEBE Automatväxel S249A MULITFUNKTION FUER LENKRAD Multifunktion f ratt S255A SPORT-LEDERLENKRAD Sportratt läder S2BHA LM RAEDER DOPPELSPEICHE 156 BMW LM-fälg dubbeleker 156 S302A ALARMANLAGE Stöldskyddsanläggning S386A DACHRELING Takreling S428A WARNDREIECK Varntriangel och förbandspaket S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Innerbackspegel automatisk avbländade S470A KINDERSITZBEFESTIGUNG ISOFIX Isofix-System S481A SPORTSITZE FUER FAHRER/BEIFAHRER Sportstol S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S4ADA INTERIEURL. ALU. LAENGSSCHLIFF FEIN Interiörlister alu längsslipade, fint S4AEA ARMAUFLAGE VORNE VERSCHIEBBAR Skjutbart armstöd fram S502A SCHEINWERFER-WASCHANLAGE Stralkastarspolare S507A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Parkeringsavståndskontroll (PDC), bak Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S521A REGENSENSOR Regnsensor S522A XENON-LICHT Xenon-Ljus S534A KLIMAAUTOMATIK Klimatautomatik S544A GESCHWINDIGKEITSREGEL. MIT BREMSF. Farthållning med bromsfunkt. S663A RADIO BMW PROFESSIONAL Radio BMW Professional P7RPA ADVANTAGE PAKET Paket Advantage P7RSA COMFORT PAKET Paket Comfort S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Utförande för kallt klimat S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Extra-Export tankning S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Aterförsäljarslista Europa S877A UEBERKREUZBEDIENUNG ENTFALL Korsvis manövrering utgår S885A SCHWEDISCH / BORDLITERATUR Bruksanvisning svenska S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Halvljusautomatik-koppling S8SPA COP STEUERUNG Styrning COP S998A ANLAUFSTEUERUNG INTERNE BEDARFE Dummy-SALAPA Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S9AAA AUSSENHAUTSCHUTZ Karossytsskydd slå igen Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S321A EXTERIEURUMFAENGE IN WAGENFARBE Exterieurdelar in vehicelfärg S520A NEBELSCHEINWERFER Dimstraalkastare S548A KILOMETERTACHO Kilometerräknare S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Sprak tyska MVH Robert |
|
|
Självklart:) Utrustningslistan kan vara svår att tyda om man inte är van, dessutom innehåller den många onödiga interna koder. Som exempel har Roberts bil "bara" comfort och advantage även om den ser mycket välutrustad ut. I övrigt har den lösa tillval som: metallic, sportstolar, sportratt, läderklädsel, isofix, automat, och xenonstrålkastare. Paketen kan skilja något, och/eller bytas ut beroende på årsmodell. Advantage: 16” alu Dimljus Larm Takrails Läderratt Multifunktionsratt Exteriördetaljer i bilens färg Comfort: Takrails Automatiskt avbländande backspegel, invändigt Armstöd fram PDC bak Regnsensor Klimatautomatik Farthållare (4-cyl) Farthållare med bromsfunktion (6-cyl) Radio Professional Dynamic: Lädersportratt Lättmetallfälg 17" Sportstolar fram Xenonstrålkastare Belysningspaket M Sportfjädring M-sport: Lättmetallfälg - Dubbeleker 194 M, 17" Sportstolar Interiörlist Aluminium M Sportfjädring M Lädersportratt M Aerodynamikpaket Shadowline högglans Innertak i antracit Instegslister med M-emblem och M-fotstöd på förarsidan Tyg "Blue Shadow"/alcantara Belysningspaket: Innerbelysning med läslampa centrerad i baksätet , läslampor fram samt belysta sminkspeglar. Indirekt belysning fram och bak, belysning i främre fotutrymmena. Exteriör belysning av dörrområdet från ljus i dörrhandtaget (inkluderar dörrhandtag i bilens färg). Förvaringspaket: Dryckeshållare fram Förvaringsfack på förarsidan Två 12V-uttag i bakkant på mittkonsolen Förvaringsnät på baksidan av framstolarna Exempel på lösa "måsten": Automat, steptronic Läderklädsel Metalliclack HiFi-högtalare |
|
|
Stort tack, det blir spännande läsning! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.