AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.746

Försämrad bromsverkan efter hårdkörning

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Hej på er kunniga BMW-dårar

Blev lite skraj idag när jag efter en stunds lite hårdare körning märkte jag att bromsverkan började avta. Efter att ha stått still 5 min så återgick det dock till mer normalt, men ej helt återställt. Ska se imorrn om det är "som vanligt".

Innebär detta gammal bromsvätska med mycket vatten i...? När jag öppnade bromsvätskebehållaren efteråt var den överfull om det ger någon hint!

Bil: 320d E46 2003

/Ville
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som antingen ånglås eller att du glasat belägg/skivor...

När byttes bromsvätskan senast?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Vet ej, haft bilen i cirkus två år och jag har inte gjort det under den tiden.

Sägas ska även att det vibrerar lite lätt i ratten vid inbromsningar, tidigare har det inte varit tillräckligt mycket för att jag ska reta mig på det, men givetvis så inbillar jag mig att det var mer aggressivt när detta med bromsverkan inträffade.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du inte har full koll på när bromsvätskan byttes senast - gör det så fort som möjligt!

Se också till att den verkligen blir bytt i hela systemet - många verkstäder fuskar och suger bara upp bromsvätskan ur behållaren och slår i ny, då ser det ut som man bytt bromsvätskan...men det är ute vid bromsoken som vattnet ansamlas då vattenmolekyler sugs genom gummislangen - långsamt får man förhöjd vattenhalt och de problem som det för med sig med risk för ånglås och korrosion inne i oken.

Mvh
Johan B

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Jepp. Blir cykeln resten av denna veckan, får byta ut bromsvätskan i helgen. Aldrig gjort det själv förr men någon gång ska vara den första! Tack för dina kvicka svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är rätt lätt att byta själv men man bör tänka på några saker.

1. Börja med att suga ur så mycket du kan ur behållaren och slå sedan i ny vätska så fullt det går. Tänk på att det hela tiden måste finnas vätska i behållaren annars riskerar du att pumpa in luft i systemet och får börja om igen.

2. Var beredd på att en eller flera luftnipplar är fastrostade och använd en sexkantsnyckel med rätt storlek för att minimera att runddra dem. Så köp gärna på dig reservnipplar innan du börjar lufta!

3. Enklast är att ha någon som "pumpar på bromspedalen" när du luftar. För att minimera risken att förstöra huvudcylinderns packning - lägg en brädstump under brompedalen så den inte trycks ner längre än vad som är normalt vid bromsning.

4. Börja alltid lufta längst bort från huvudcylindern: höger bak, vänster bak, höger fram och sist vänster fram. Passa även på att avsluta med att lufta kopplingen om det är en manuell låda i bilen.

Hur du gör själva luftningen förutsätter jag att du har koll på...

Mvh
Johan B

Fade:ande bromsar är fullt normalt. Efter en 5-6 inbromsningar från 150+ så spelar det ingen roll hur friska bromsarna är, man märker att de fade:ar. Botemedlet heter bättre belägg, o givetvis frisk bromsvätska. Jag har själv ett helrenoverat bromssystem på min bruxis, dvs nya ok,skivor samt belägg runt om, stålomspunna slangar samt ny frisk bromsvätska. Trots detta så fade:ar bromsarna betänkligt redan efter 5-6 kraftiga inbromsningar, utan kyl-paus, från typ 130, man får verkligen trycka aphårt på pedalen 6 gången för att få rimlig bromsverkan, medans det biter riktigt bra första inbromsningen. I mitt fall beror fade:andet på att bromsbeläggen inte tål värmen nåt vidare bra (mediokra Vaico belägg, jämförbara med original). På mina ena M sitter det ett eftermarknads kit med värre skivor, ok och belägg. Där är det nästan omvänt, bromsarna tar bättre ju varmare de blir, femte inbromsningen från hög fart så är det ett ordentlig bett, men fortsätter man att hetta upp de ännu mer så fade:ar de så klart. På min andra M kommer jag köra original vad gäller skivor och ok, men med rejält värmetåliga belägg, bland det "värsta" som fortfarande är godkänt för gatubruk, med hyffsat bra egenskaper kalla, dvs de biter helt OK, men även dessa behöver en del värme för bästa effekt.

Att byta vätskan är enkelt, är man riktigt lat så skaffar man 4 pallbockar, lyfter upp bilen, öppnar samtliga luftningnipplar (slang från nippeln ner i en 2 liter PET? o börjar "pumpa på pedalen" aldrig mer än halva pedalvägen! Givetvis håller man koll på vätskenivån, skall vara så när max som möjligt. När man "pumpat" ur iaf 5 dl i varje flaska så stänger man alla nipplar utom höger bak o luftar på det vis Johan B beskriver. Att tänka på är att motorn bör vara igång när man luftar.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
OK, tack för det.

Börjar med att bryta bromsvätskan i helgen och kollar över skivorna samt beläggen. Återkommer när det är gjort!

/V
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vet nu inte om det var Mekonomen eller Biltema jag köpte prylen på men i alla fall.

Du skruvar på ett annat lock på bromsvätskebehållaren som har en slang på ca 1 meter och i ändra änden sitter det en koppling som man kopplar på ett reservhjul. Trycket i reservhjulet gör att man kan byta vätskan själv, enligt ovan princip, men inte behöva hoppa in och ur bilen för att pumpa på bromspedalen. Självklart måste man koppla loss anordningen ett par gånger för att fylla på behållaren så den inte går tom så lite mekande är det allt.

Har gjort det två gånger på caben och en gång på en annan bil, funkar klockrent om man är morgonpigg och inte har en kompis i närheten :-)

Fixa gärna en slangbit som du fäster på luftningsnippeln så att det rinner mer dit du vill och inte dit bromsvätskan vill, blir annars ganska söligt....

Köp gärna ATE Racing Blue vätskan så ser du väldigt tydligt när den nya fräscha vätskan kommit fram till bromsoket. Den ska dessutom tåla lite hårdare tag.

Lycka till!

Niklas

Fransosen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du skall byta belägg, kan jag rekommendera Ferodo Performance DS.
Det är ett belägg som tål värme bättre än standardbelägg men som inte är ett "race-belägg" (race-belägg brukar gnissla och låta illa samt kräva rätt hög värme för att fungera bra!).

Har dessa på E46:an och de biter bättre och snabbare än BMW-original (Textar) som iofs är riktigt bra för att vara ett originalbelägg - bytet resulterade i: från bra till riktigt bra bromsar. Performance DS-beläggen biter bättre både kalla och varma och när de får lite temperatur biter de ännu bättre! Har iofs inte kört bana så jag vet inte hur de beter sig om man kör riktigt hårt länge, men de lär i alla fall vara bättre än originalbeläggen..
De sotar inte ner fälgarna lika mycket som originalbeläggen heller och är faktiskt tysta - inget gnissel trots att de inte har skrikdämpningsplattor (tror att det avsaknaden av skrikdämpningsplattorna är en bidragande orsak till att de nyper snabbare vid inbromsning än originalbeläggen - blir mindre "flex" i bromssystemet).

Enda nackdelen är väl priset - de kostar ca 1200kr till E46:an.

Skall du köra bankörning kanske du skall kika på Ferodo DS2500, som är ett racingbelägg, men de beläggen kan väsnas och kräver hög värme innan de fungerar optimalt och är ännu dyrare.

08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Bra tips! Och kul info. Men inte ska det bli någon bankörning med min gamle dieselknack ;-)

Hoppas att bromsarna inte är ruttna än.. Tråkig utgift tycker väl alla!
Jag kan tipsa om "EBC Yellowstuff", ett belägg som tål uppåt 900 grader och är bland det "värsta" som är gatlegalt med bra bett kallt! Kostade ca 1800kr runt om till min E36, inkl frakt från engelska ebay. När det gäller EBC skall man skippa "Greenstuff", det lägsta man skall gå på är "Redstuff", sedan följer "Yellowstuff" följt av "Bluestuff", där "Bluestuff" nyligen blivit gatlegala till vissa bilar, men vad jag förstått är de ändå inte riktigt optimala för vardagsbruk, "Yellowstuff" skall vara det optimala, dvs ett belägg som funkar bra för brukskörning men tål samtidigt massor med värme...
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Bytte bromsvätska i helgen. De första dropparna som kom ut ur oket var inte vackra, nästan så att det fanns små partiklar i vätskan. Inbillar mig att pedalen inte längre känns lika stum som innan! Skönt att ha det gjort nu och att slippa oroa sig över att det ska hända igen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.