|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag har tagit fram 328:an nu och startat upp den efter vintern men den har lite elspök. Varenda mätare är stendöd och i "trippmätarfönstret" står det bara "pppppppp"? Den plingar så fort man släpper upp kopplingen helt och rullar i väg? Jag tror det hänger ihop på nåt vänster men vet inte vart jag ska leta nånstans. Batteriet har vart urplockat ur bilen och jag har startat upp den några gånger i vinter men då har inga av dom här problemen visat sig... Tacksam för hjälp! | |
|
Har du underhållsladdat batteriet under vintern? Om inte så kan det ha tagit stryk av utebliven laddning. Ett frisk och fulladat batteri skall visa ca 12,7V. Mvh H |
|
| Jo när när jag inte har använt batteriet till att starta bilen med så har det stått på laddning hela vintern. Och när jag satte dit det idag visade det 12,9v... | |
|
12,9V? Mätte du med motorn igång? /H |
|
| Nej men precis efter att jag tog av laddaren | |
|
Ok, för att få ett rättvisande resultat så skall vänta en stund innan du mäter. Mät även spänningen på batteriet med motorn igång. Vid tomgång skall du ha ca 13,8V och vid 1500-2000 rpm ca 14,2V. /H |
|
| Jag ska mäta lite efter jobbet imorrn så får vi se vad det visar.. | |
| Är batteriet så pass fräscht att det går att starta bilen med så är det garanterat inte det som är roten till det onda. Jag tror snarare att instrumenthuset gått sönder eller att något backupbatteri i styrelektroniken sagt sitt. En felsökning med bmws verktyg är nog att föredra. | |
| Lika bra att lägga till det innan nån annan gör det - det kanske inte ens finns något backupbatteri i bilen, det var en vild gissning :) | |
| Jag vet inte heller ifall det sitter nåt back up batteri nånstans. Men all belysning fungerar i instrumentpanelen så jag funderar på ifall det är nån multikontakt eller liknande som kan ha ärjat? | |
|
För att få korrekt batterispänning måste du vänta MINST en timme efter du kopplat loss laddaren. Mätning skall göras vid ca 20grader C, för att få korrekt mätvärde. Batteriet tappar ca 0,1V per 10grader C som temperaturen sjunker. Vad är det för typ av laddare du har haft inkopplad "hela vintern"? Är det en "intelligent laddare" eller en av den gamla typen (som i praktiken fungerar som en transformator)? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nej jag har använt en c-tech laddare som säger sig vara av den intelligenta sorten:) | |
|
Jag funderar på det där med att det står "pppppppp" där antalet mil brukar stå? Det borde ju betyda nånting? Eller är det bara nåt random som har dykt upp? Känns som en typ av felkod eller nåt? |
|
| Hmm..."PPPP" kan jag ibland få i min färddata på ena bilen när jag kopplar på batteriet efter flera månaders bortkoppling, men det har hittills ALLTID försvunnit inom 1-2 min, dvs färddatan ber mig ställa in tid mm...Jag har dock aldrig fått "PPPPPPP" i mätarhuset, o vill nog inte ha det heller*haha* | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.