AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
19.230

Motorvärmare i en ny bil?

Sida 1 av 2
Väntar på leverans av en ny 118d och undrar om motorvärmare är något man behöver ens bry sig om.

Snacket bland kollegor med dieselbilar är att man måste ha det, men ingen av de har vare sig en nyare bil eller en bmw för den delen. Så jag har svårt att tro på deras uttalanden.

Sökte i forumet på motorvärmare och fick i princip 2 miljarder träffar, så jag hoppas nån kan svara på om detta är något man "måste skaffa" när man har en dieselbil?

Bor i skåne, om det nu spelar roll.

Tack!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det minskar ju förbrukningen om du med hjälp av motorvärmaren undviker kallstarter och i kombination med en kupévärmare så ökar ju komforten.

För hållbarhetens skulle gör det ingen skillnad om du inte tänkt äga bilen länge. Har du bilen i varmgarage på arbetet/hemma så minskar såklart behovet.

På vilket sätt påstår din kollegor att man måste ha det?

Jag själv tycker det är en trevlig utrustning som är värd sina pengar. Iaf en elektrisk som är billigare än en bränsledriven.

corzair
Volvo V70 - 12
måste har jag svårt att se varför, bilen kommer ju inte vägra starta bara för du inte har motorvärmare, men den kommer att hoppa igång lättare och så är det ganska mysigt att komma ut till en varm bil:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du har kort till jobbet kommer du uppskatta elvärmaren. Moderna dieslar blir nämligen inte varma förrän du kört bra länge. Hade 10km till jobbet ett tag och åkte då Audi A4 TDI -07 och det kom inte en gnutta varmluft förrän jag var ett par hundra meter från jobbet.

-------
//Lövet
Grelle: Förbrukningen lär nog inte en motorvärmare förändra eftersom att en diesel inte förbrukar mer vid kallstart som en bensinare gör.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Chris87, intressant! Förklara gärna varför.

Man måste skilja på de bränsledrivna tillsatsvärmarna och vanlig motorvärmare. Många (de flesta) moderna dieselbilar standardutrustas med just tillsatsvärmare för den nordiska marknaden. Anledningen är främst att hjälpa motorn att hålla rätt arbetstemperatur under vinterkörning. Att sätta sig i en varm bil vintertid är alltså inte det primära syftet med en tillsatsvärmare, utan en sekundäreffekt av detsamma. Problemet med motorer som ej kommer upp i arbetstemperatur har ökat rejält med de moderna snåldieslarna. Jag vet faktiskt inte hur BMW Sverige tänkt när det gäller detta, men t.ex Volvo utrustar alla sina dieslar, både Volvo-spisarna och PSA-dieslarna med just bränsledrivna tillsatsvärmare - med och utan tidur. Det är utmärkta hjälpmedel och ibland helt nödvändiga vis sträng kyla. Nackdelen är att de inte har evig livslängd. Det kan kosta en hel del pengar att hålla liv i dessa system.
Tack för svaren. Jag har bara 6km till jobbet så detta är nog nåt jag får skaffa inför vintern. Har inget garage heller.

Vilka pengar rör det sig om? För en elektrisk motorvärmare dvs.

Samt hur menar ni att det är skönt att sätta sig i en varm bil, är detta något man ställer in så den börjar värma 10min innan man ska iväg?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
6500kr vet jag att vissa fått betalat för en eletrisk värmare på E91. Sätter du in en kupevärmare i bilen så går den ju när motorvärmaren går, därav blir kupen varm.

En simpel lösning om du inte vill slösa med el är ju att sätta en timer på eluttaget och så kan du ju stoppa in sladden kvällen innan.

da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Med bara 6km SKA du ha motorvärmare.

Min 120d 2010 har endast elektrisk värmning av luften till kupén som extra värme. (Alltså driven av bilens egna 12V system)

Har själv 10km till jobbet och har monterat Calix Slangvärmare + kupé fläkt.

Framförallt motoroljan / motorn tar stryk om man kör mycket korta körningar på vintern, då kondens vatten inte hinner ånga ur.

Vanliga följdfel kan då även bli frusen vevhus ventilation, och smörjproblem.
Speciellt om man följer de långa service intervallerna.

Så även på kort sikt kan det vara lönsamt, inte bara om man ska ha bilen i 10 år.

Sen vill jag nog även påstå att även en Diesel drar mer bränsle kallstartad även om det inte är 150% som på en Bensinmotor.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men om man inte har tillgång till en elstolpe då??

Håller på och specar en 118dA (F20) till morsan just nu, men det går ju inte att beställa en dieselvärmare till denna? Och vem eftermonterar dylikt? Makuleras garantierna? Hon vill ha kupévärmare + timer också..
Förstår inte varför detta inte finns som ett tillval från BMW direkt när man beställer en helt ny bil, när det verkar vara så extremt viktigt att ha när man kör diesel...

Det är oerhört viktigt ! Dessa nya dieslar måste regelbundet bli ordentligt varmkörda, annars får man garanterat motorproblem. Det är därför som de bränsledrivna värmarna är nödvändiga, eftersom de hjäper motorn att hålla arbetstemperaturen upp även i riktig vinterkyla. Det är oerhört mycket viktigare än att få snabb kupévärme ! En vanlig elektrisk motorvärmare, kopplad till ett elurtag, gör faktsikt ingen större nytta i detta avseende. Sen är det återigen viktigt att vara medveten om att dessa värmare (Eberspächer, Webasto) inte håller i evighet. Det kostar att hålla liv i dom. KG Knutsson är det företag som vanligtvis anlitas av Volvo, Citroen m. fl. för montering av värmarna
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Nu hade vi här nere i söder ingen vinter direkt att tala om (jfm föregående år då), men tyckte värmen kom snabbt i min etta, efter 200-300 meter började värme komma från utblåsen och det slår tidigare bilar. Öppnar du sen huven är det inte mycket värme som sipprar ut så BMW måste ha löst det på ett annat sätt än överskottsvärme. Dock är ju inte bilen varm när du sätter dig i den, för det så behövs ju motorvärmare eller varmgarage.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Edit: Efter att ha läst att daniel-635 inlägg så bortse från ovan förutsatt att elvärme är standard =)
Nackdelen är ju att våra bilar inte har någon motortemperatur mätare (varför har diskuteras i en annan tråd), men som sagt, a och o att köra bilen varm på vintern, vilket inte är något problem i en körglad etta =)
P-OA, det jag försökte säga är att det är motortemperaturen som är det viktiga, inte att bilen snabbt får upp värmen i kupén. På Volvo, Citroen med flera, så har man standardmonterat en bränsledriven tillsatsvärmare (Webasto, Eberspächer) på den nordiska marknaden. Detta för att bidra till att motorn håller rätt arbetstemperatur även på vintern. Att din bil avger snabb kupévärme, beror på att den har en fuskvärmare (brödrost), trots att motorn ej är varmkörd och heller inte blir det vid lägre hastigheter och kortare tid. I längden kan detta leda till att motorn rasar. Dessa värmare styrs av termostat och aktiverar värmaren när motortemperaturen går under ett visst gradtal. Således så aktiveras värmaren många gånger under färd, inte bara vid start. För mig är det en gåta att BMW med flera inte fattat detta. Jag tror att det kommer att bli ramaskri när folk kommer att drabbas av t.ex. frusen vevhusventilation och ännu värre skador som garanterat kommer att ske med dagens moderna snåldieslar. Jag har själv en extremsnål 318 D och den är naturligtvis utrustad med en Webasto. Tiduret skippade jag dock, jag kör för många korta sträckor för att det ska vara meningsfullt. Man måste nämligen köra minst lika länge med bilen, som tillsatsvärmaren varit aktiv, annars håller inte heller dom.
Skulle absolut välja till eftermonterad webasto. Du kan styra den från lägenheten/arbetsplatsen om bilen inte står allt för långt borta eller via timer (tom via telefon).Känner flera som till och med styr den med fjärren från sovrummet innan de stiger upp på morgonen. Har flera bilar med detta och det har alltid fungerat perfekt! Merkostnaden får du troligen till största delen tillbaka när du säljer bilen och elvärmarsatsens kostnad har du ju tillgodo. BMW är en alldeles för fin bil för att man ska behöva frysa!
Problemet med att använda dessa tillsatsvärmare med tidur eller fjärr uppstår om man låter vämaren stå på säg 45 minuter och därefter kör bilen i 30 minuter. Värmarna koksar igen och glödstiften tar stryk. Och det är dyrt att reparera ! Om man däremot mestadels kör längre körningar, så är det naturligtvis helt ok att förvärma bilen med hjälp av värmaren. Viktigt alltså att använda tillsatsvärmaren med förstånd och vara medveten om att en Eberspächer/Webasto främst är till för att motorn ska hålla och inte slitas ut i förtid, inte främst för att höja komforten.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Fast bmw's webasto som man kan köpa som tillval från fabrik värmer endast kupén när motorn är avstängt...

Använder min varje dag under vintern, men kör 2 x 90 km per dag, vilket är perfekt för webaston.
Med den typen av körning, så har du garanterat inga problem med en tillsatsvärmare, iaf pga för korta körningar i relation till uppvärmningstiden. Fast jag ställer mig ändå tvivlande till påståendet att den bara skulle fungera som kupévärmare. Då försvinner ju det viktigaste skälet till att ha en värmare, nämligen att bilens motor får stöd att hålla rätt arbetstemperatur under vinterkörning. En varmare kupé är ju en sekundäreffekt av att motorn arbetar vid rätt temperatur.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.