AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.572

Varningslampa för avgasrening började lysa, vanligt fel?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Lampan för förändring i avgasvärden började plötsligt lysa på vägen hem nu ikväll.
Har en känsla att det antagligen är någonting med LLM? Bilen fungerar precis lika bra som innan det börja lysa.

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
När jag fick det på min så var det en lambdasensor som givit upp.

Fick det kollat på BMW och även bytt på BMW, minns inte vad det kostade exakt, morgontrötta minnet säger runt 4000. Sen har det funkat.

Men det kan vara annat med så det bästa är att felsöka med diagnossystem.

Kan vara bra att själv ha ett hum om vad som står på för när jag lämnade in bilen sa jag vad det var fel på, dom ville inte tro mig utan sa att dom måste göra en hel diagnos (= dyrare så klart) jag stod på mig och sa att om dom fick upp en annan kod än vilken den nu var jag fått upp (morgonminnet igen) först då fick dom efter samtal köra en hel diagnos. Dom ringde inte och verkmästarn var lite låg när jag hämtade bilen....

Men som sagt, kan nog vara en del annat så kolla upp det.

Niklas

Fransosen
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Det kan vara precis vad som helst.

Börja med att kolla efter spruckna slangar på och vid insugsbälg.
Hittar du inget trasigt. Läs felkoder.

Mvh Chrille
Eftersom lampan lyser så borde den ha lagrat en felkod.
Vart är det din 02:.a det gäller?

Du borde kolla felkoder vart i sthlm håller du till nånstans?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis, är 02:an det gäller. Så en felkod ligger säkert där.
Håller till i sthlm-området.
Kom precis på att jag ska besikta i morgon, och då får man ju fram vilken felkod som ligger där.
ajdå då kommer du åka på en ombesiktning.

Även om de ser felkoden be dem göra ett traditionellt avgastest när det sticker in stickan i röret så du får avgasvärdena på papper.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ja, men har tonade rutor fram nu så kommer iaf åka på en ombesikting. Åker på körförbud på tisdag, så åker in mest för att få mer tid på mig :-)

Hoppar dom över avgastestet om man inte säger till om det ligger felkod på avgaserna?

Ska ut till garaget strax och göra en mer nogrann kontroll. Hittar man ingenting så får man ju nästan hoppas på LMM, billigare och lätt att byta om man jämför mot lambdan.

Jag har varit med om att de inte gjort avgastest om det finns felkod.
Felkoderna kanske ersätter avgastestet helt från 02?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Då ska jag säga till dom att göra det. För det testet kan ju säga en hel del vad felet kan bero på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.