AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.732

BMW Inpa / Ediabas problem.

Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Hej jag har ett problem, jag har enligt konstens alla regler installerat inpa/ediabas på min dator/datorer.
Och har fått själva programmet att funka dock kommer jag inte in i bilen med datorn får bara fram
"DATATRANSMISSION TO INTERFACE DISTURBED" trodde detta hade med att jag körde med en adapter från USB-Comport. så jag rotade fram en gammal dator jag hade, installerade XP på den, Installerade Inpa/ediabas.
Första gången fungerade inte programmet, fans inga bilmodeller osv. gjorde om och rätt.
Nu startar programmet, och mitt interface sitter i Comport på datorn istället för usb adapter då jag tänkte att denna störde på något sätt. dock får jag samma fel igen. "DATATRANSMISSION TO INTERFACE DISTURBED"

Någon som kan ha en ide om vad jag gjort fel?

Följt dessa tips iaf.

Länk

Länk

Dock utan framgång.

interfacet jag kör med är ett "BMW compatible Interface V6.5 RS232" kan det va så att detta inte funkar ihop med Inpa/Ediabas?

MVH Fredrik.

Min bil. Länk
tu
125
tudor2
528ia -97
Jag lyckades med mitt interface som är ett "kinainterface" för Carsoft. På mitt interface står det"BMW compatible Interface V6.1 RS232", så det ser ju som ditt skulle kunna vara det också(bara nyare version).
För att kunna köra INPA med mitt interface var jag först tvungen att starta carsoft (v6.5) och köra en diagnos i carsoftprogrammet t.ex DDE (för att initiera uppkopplingen mot bilen). När jag gjort det kunde jag stänga carsoft och starta Inpaprogramet med fungerande resultat.
För att fungera med USB-Comport var jag tvungen att ändra i egenskaper för "USB-to RS232" under Com port i enhetshanteraren, under port settings>advanced ändrade jag recieve/transmit USB transfer sizes till 1024/1024.
Detta fick jag ändra varje gång efter jag hade startat om datorn, för även om det stod 1024/1024 så verkade datorn köra på nåt defaultläge.

Vet inte alls om detta kan vara till hjälp, men kan vara värt ett försök.

Thomas
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Vilken Ediabas/INPA version kör du med?Senaste Ediabas 7.2.0/INPA 5.0.6.0 eller nån äldre?
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Tack för svar. ska testa det du skrev om Carsoft tudor2 och se om det gör nån skillnad.
Bianca, vet ej exakt just nu då datorn står i garaget. men det är den varianten som är länkad på den sidan jag länkade.

//Fredrik.

Min bil. Länk
tu
125
tudor2
528ia -97
Jag kör också på versionen om visas i länken, 301 står det i filnamnet tror jag.

Thomas
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Tudor2 Du är min ängel, har krånglat med detta Inpa i flera månader, gjorde som du sa, gjorde en läsning med Carsoft, sen stängde det och öppnade inpa, och vips så fungerade det!! Tack tack!!

/Fredrik.

Min bil. Länk
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Bilen ifråga är denna.

När jag Köpte den.
Länk

Och nu.
Länk

/Fredrik.

Min bil. Länk
tu
125
tudor2
528ia -97
Kul att det fungerade, då blir det en lång härlig natt i garaget....'

Thomas
Le
28
LegioPatria
530ia Sedan 2004
Ursäkta att jag sladdar in med en kommentar här, men hur och var har ni fått tag på INPA/Edias programmet?
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Länk

Min bil. Länk
Räcker de med en obd2 kabel mellan bilen och datorn och programmet på datorn?
Nej för fan du kan sabba hela bilen, du måste ha ett interface och det är en box emellan eller inbyggt i den 16 poliga kontakten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.