AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.750

Ny inköpt BMW E91

Sida 6 av 6
zo
118
zoopåse
320dA -09
De tidigare stämplarna då. Är de lika tätt i miltal? Vem kör 400-500mil i en diesel per år?
m3rso: När är serviceboken tryckt? Det borde stå nere i hörnet på någon utav de första sidorna. Om serviceboken är tryckt efter att bilen tillverkats är det inte den servicebok bilen levererats med från fabrik.
Finns det enbart två stämplar i serviceboken?
m3
260
m3rso
Billös
Chris: Boken är från 2005 gjord i Tyskland

Finns fler stämpar bara jag som flummig.

1. 28109 km 3/11/06 BMW Niderlassung

2. 60245 km 02/02/07 samma som ovan

3. 96602 km 02/08/08 samma som ovan

4. 102486 km 03/11/10 Autobahn Malmö
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Boken är troligtvis orginal, men bilen är sanolikt "sparkad" mellan servicarna.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Mellan november 2006 och februari 2007 har den gått 1000 mil pr månad ??
m3
260
m3rso
Billös
Den gick som tjänstebil åt nån höjdare i nåt stort tyskt företag.

Känns så med Marin.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Gick den som tjänstebil så kan jag inte förstå varför man skulle skruva den under den tiden så där är det nog lugnt. Det är om den bytt ägare/brukare i tyskland också. Den är nog mätarskruvad här i sverige då, innan regbesiktning och efter en gång. Räkna med 2-3tusen mil per gång kanske.
m3
260
m3rso
Billös
Det är det som är det skumma. Den reg besiktades på 16300 mil och kontroll besiktad på 16900 mil.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Kom på att du skrev det. Då är den skruvad 2ggr. En gång innan senaste service 2010 och en gång efter.

Alltså första skruvningen 16900-10200 = 6700mil (!) för två års körning då.
Andra skruvningen 2-4tusen mil bakåt. Alltså kanske runt 20-22000mil har den gått totalt. :( Om inte bilprovningen skrivit helt fel då.
m3
260
m3rso
Billös
Jag vet inte vad jag ska säga ärligt talat. Förutom att jag blivit riktigt hårt blåst om våra teorier stämmer. Som sagt innan. Vi har vänt och vridit på vår ekonomi i 3 år och nu köper jag denna bil. Jag lämnade hjärnan hemma den dagen...
zo
118
zoopåse
320dA -09
Då är säkert partikelfilltret bytt så då slipper du den kostnaden. Bara att köra med bilen och nyttja den så länge du kan.
m3
260
m3rso
Billös
Jag undrar verkligen om det är det. Enligt BMW så är det en lufttryck givare som mäter och när den inte får det trycket den behöver så börjar den larma. Men det jag undrar är om det går och ta bort den varningen. Jag kör nog denna bilen tills den går till skroten en vacker dag.
bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
zoopåse, det troliga är inte att man reg.besiktar och åker hem och skruvar mätare. Troligare är nog tyvärr att man kör sina mil först, och skruvar tillbaka "så sent" som möjligt för att få ut så mycket som möjligt...

Men nu ska vi ju inte förvärra situationen!

m3rso, hoppas du fixat intstruktionsbok nu. Om bmw var så dyra, är nog skroten bäst. Konstigt att de inte är mer flexibla med frakten. Det borde ju gå att ordna. Jag kör omkring i hyrbil nu, annars hade jag kunnat åka till Karstorp bilskrot och köpt en och postat till dig. (har typ 4 mil enkel resa dit)

Forska inte mer i bilen nu! Nu ska du ha roligt med den! Vad gäller partikelfilter så kommer bilen troligtvis att tända symbolen för filtret, och först då bör du göra något.

Var glad åt bilen. Du vet ju hur få m-sport bilar det finns. Tänk på vilken bra kvalitet det är på bilen om man inte ens märker 10000 eller 16000 mil! Det är inte alla märken som klarar det - det lovar jag. Då kan du också räkna med hur pass mycket längre till du kommer att kunna åka.

Mvh

Rikard
Da
94
Daniel_k3
BMW 325d Touring M-sport -07
Hej m3rso, mycket beklagligt detta som har hänt. man blir ju bara trött när man läser det, lider med dig något otroligt. I höstas höll jag på att råka ut för en liknande sak med en 325d nere i Helsingborg, 11000 mil på mätaren, men i själva verket hade den gått 18000 någonting.. Din historia om säljaren låter mycket lik det jag var med om. (saknade nycklar, bilprovning som gjort fel, mm mm. ) förstår din tanke om att inte hänga ut säljaren offentligt, men det känns ändå som du borde gå till botten med detta. Även om du kanske varit ouppmärksam i ditt köp så har du faktiskt blivit utsatt för ett bedrägeri (vi pratar inte om att du missat något, utan att någon faktiskt med vilje lurat dig, det är skillnad! ), bedrägeri i sin tur är straffbart. Om du vill får du gärna skicka ett PM med lite mer info om var och av vem du köpte den, du behöver inte skriva namn mm, om det är samma kille som jag råkade ut för så e de dags att någon anmäler! annars tar det inte lång tid innan vi har ytterliggare en tråd om ett liknande fall.
m2
64
m268
320d E90 -06
Jag har kört 23000 mil på min och bytte nyss DPF. Detta samt att den lite blästrad front, annars kan jag inte förstå varför folk är rädda för mil på en dieselbil som puttrat fram på motorväg med 1500-2000 rpm och sexans växel.

När det gäller DPF-byte bör du väl enkelt kunna se bilens aktuella uppskattade återstående körsträcka i den vanliga servicemenyn?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Såg du den för DPF på din? Trodde den bara dyker upp när trycket blir för högt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.