AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.751

Ny inköpt BMW E91

Sida 5 av 6
Förstår din frustration och ångest. Det är lätt för oss andra att sitta och vara efterkloka och tycka det ena och det andra. Men om jag tänker tillbaka på mitt förra Blocket-köp så inser jag nu hur godtrogen jag var. Jag gjorde inga kontroller utan litade på serviceboken och det säljaren sa, vilket som tur var gick bra den gången. Efter att ha läst den här tråden kommer jag vara mycket mer försiktig, så även om det inte hjälper dig vill jag tacka för att du så öppet delar med dig.

Jag tycker precis som stockbroke att du ska ställa på säljaren lite, du har ju uppenbarligen blivit lurad, och även om säljaren inte visste något (eller säger sig veta något) så måste han ju ändå ha ett ansvar, det är ju inte moraliskt försvarbart att du ska ta smällen och han bara komma undan. Kanske är bästa lösningen att du behåller bilen och han kompenserar dig ekonomiskt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Och ville ha en bil som vi kan lita på. Men känner bara att jag har svikit min fru och tabbat mig rejält..."

Lägg av med de tankarna, du har gjort en mindre god bilaffär, trots det har du kvar ett betydande värde i kärran, du är inte direkt Hagamannen.

MVH
Robert
Inte helt ovänat men väldigt trist. Du har iaf lärt dig något till nästa gång, även fall det är en klen tröst just nu.

Förstår jag dig rätt så har du ett kontrakt där den som importerar bilen skrivit på och där det angivits 16' mil. Samma person har sen reg besiktigat bilen med betydligt mindre mil?! Du borde ju ha goda möjligheter att vinna i rätten, du har ju bevis på att han skruvat mätaren! Blir ganska svårt att hävda att han inget visste... Jag tycker du ska kontakta en advokat, gärna en som hållit på med detta förut. Sen är alla juridiska processer luriga så man vet aldrig hur det slutar. Som någon skrev tidigare, kolla upp honom så han inte har massa betalningsanmärkningar först, låter dock inte som en typisk sådan. O njut av bilen, det är fortfarande en väldigt trevlig bil!

Hoppas det löser sig!
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag tycker också att du är för hård mot dig själv. Det märks att du mår dåligt, och en utdragen rättsprocess gör nog inte det hela lättare.
Bilen är kanske värd 10-20.000kr mindre än vad du trodde, men för övrigt så är det ju fortfarande samma underbara kärra som du ville ha när du köpte den.
Mitt råd är att försöka lägga det här bakom dig. Sommaren är här, lägg din energi på att njuta av trevliga turer med din fru i er nya fina bil, istället för att fokusera all tid och energi på en process som kanske ändå inte slutar som du hoppas.

-------
Min bil suger inte...
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Ja för även om det finns juridiska möjligheter att stämma honom är ju utgången ändå oviss och sedan kanske du ändå inte lyckas "driva in" några pengar. Det är ingen som gör det åt dig. Förlorar du kan du stå med kostnader motsvarande en ny bil.

Mina bilar sjunker mer i värde per månad än vad din tycks vara drabbad av pga detta, så släpp detta och kör på helt enkelt. Bilar är ändå inget annat än dyrbara leksaker.
Verdi
Jag tror det viktigaste är att inte vara för hård mot dig själv. Visst blev köpet mindre lyckat men värdet på en bil är ändå ingen exakt vetenskap. Har du kvar bilen i 3 år så är det här glömt.

Jag är rätt duktig på att gräma mig också. Det svider för stunden, men sen glöms det bort rätt fort ändå.

Tänk även på att du förmodligen aldrig blir så fattig att 20 tusen får en avgörande betydelse för ditt liv.
m3
260
m3rso
Billös
Tacksam för era svar. Det hjälper min vardag. Gillar jämförelsen med Hagamannen skrattade bra åt det :). Det är som ni säger man driva detta vidare. Jag har solklara bevis på att milen inte stämmer och ett kontrakt med hans namn person nummer adress mobil ja rubbet. Men han säger det där är inte jag.

Bilderna från service boken stämmer med hans berättelse men inte dom andra 30 sidor av A4 jag har. Men det är nog inte svårt och fuska med service boken om man vill det. Blir nog och behålla bilen göra en stor service och försöka förtjäna bort detta. Och den dagen jag säljer bilen så visar jag alla papper och berättar denna historia över en kopp kaffe och god fika.
m3
260
m3rso
Billös
Förtränga *
Det här gär väl ev som småmål eller förenklat tvistemål och då riskerar man absolut inga stora kostnader. Jag tycker som sagt du ska höra med en advokat och inte lita på våra "expertråd" vad gäller juridik. Jag TROR du har goda möjligheter att vinna, varför då låta skojaren komma undan?!
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Jag har varit med part i två rättsprocesser i mitt yrkesliv, tyvärr har det en förödande inverkan på allt annat man gör eftersom det tar enormt mycket kraft och tid. Man hinner inte göra sitt vanliga jobb.

Det är nog möjligt att översätta det till privatlivet, så skall man driva en rättsprocess själv får man nog vara inställd på att ställa in alla vardagsaktiviteter (åtminstone mentalt).

Som det skrevs i inledningen, gör en stor service, ta tag i den goa känslan du hade precis när du köpte bilen, och gå vidare.

Det är nog få på forumet som inte gjort minst en usel affär (inkluderat mig själv), men man lär sig.

Calle

bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Stockbrokes inlägg på förra sidan (4) var helt klockren angående förfarandet om du ska stämma säljaren. Underlaget för bevisning verkar du ju ha. Det kanske skulle kännas bäst att stämma föregående ägare, pga att det blir svårt att INTE tänka på det här när du använder bilen.

De flesta av oss här har gjort dåliga bilaffärer. All heder åt dig för att du tar upp din historia här!

Det är SÅ lätt att vara efterklok. Sitter man typ 30 mil hemifrån med lite tidspress på det, gör man sällan bra affärer.

Önskar dig all lycka oavsett hur du väljer att gå vidare. En 320d med m paket är en toppenbil!

Med vänlig hälsning,

Bmwricke
m3
260
m3rso
Billös
Fzmoto Keiser: Tack för du upplyste mig om detta, jag tror inte jag skulle orka med nåt sånt. Mår ingen vidare nu, men dock så blir det bättre för var dag. Känner att orken finns inte där att stämma honom. Utan jag får ta det för vad det är. Men att kolla med en advokat och se vad han tycker kostar ju inget.

bmwRicke: Det stämmer precis det du säger. Flera mil hemifrån man vill inte åka i onödan och så gör man en affär. Självklart delar jag med mig detta. Om jag kan hjälpa nån så gör jag gärna det. Ju diesel var inga dåliga grejer. Första gången jag äger en diesel går så sjukt billigt och m-paketet är så snyggt och folk verkar tycka det med.

Dagens goda gärning var: Skulle köra ut bmw idag ur garaget så hittade jag en iPhone 3GS vid brevlåderna på det stället vi bor på. Först gick jag förbi den och tänkte, jag tar det sen. Men vände och tog telefonen. Åkte och tankade och kom tillbaka. Och där står en kille på ca 12 år och letar efter nåt, Ser på han att han är på gränsen att börja gråta. Frågar han vad letar du efter han säger min iPhone. Den lyckan han visade när jag gav han telefonen var häftig.

bm
96
bmwRicke
328 Touring -00
Fem m-paket av fem för den!!!

Snyggt jobbat! Det skulle finnas flera som du.
m3
260
m3rso
Billös
Tack bmwRicke :)..

Vet du kanske vart man kan hitta en instruktions bok till e91? Kollat på laga.se där hittade jag en bok för 260 kr. Tänkte "som hittat". Gick vidare till kassan och där ville dom ha 150 kr för frakt för en bok. Tycker det är riktigt overkill för en bok som på sin höjd väger 400g. Mailat dom, men dom har inte återkommit.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Det är väl ett standardfraktpris från skroten. Kan vara värt att köpa den ändå, är ju bra att ha.
m3
260
m3rso
Billös
Hittade samma bok på bildelsbasen där frakten var 55 kr
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Varför inte bara gå in till BMW så slipper du frakt?????

m3rso: Nu måste du väl ändå ha fått serviceboken?
m3
260
m3rso
Billös
För dom vill ha 700 kr och jag har 5 mil till närmaste bmw
m3
260
m3rso
Billös
Chris: Ja fick den igår och där har jag en stämpel i Tyskland 02/08/08 på 96602 km och en i Sverige på 102486 km 2010/11/03. Och när jag köpte den så stod det ca 112300 km. Så jag blir inte klok på detta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.