AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.752

Ny inköpt BMW E91

Sida 4 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Strunt i den tekniska biten med alla konstiga uppgifter, de är ointressanta. Det enda du kan göra är att försöka få ut servicehistorien ur BMWs centrala databas mot en kostnad, brukar kunna gå om de är välvilligt inställda, tyvärr inte alla BMWhandlare som hjälper till. Efersom du inte har servcieboken, då hade du kunnar ringa till de verkstäder som var stämplade där och kolla om bilen överhuvudtaget varit där. inte alls omöjligt att den rullat 16.000 mil om det det varit en företagsbil vid importtillfället är fullt normalt och, är i princip de enda bilar som går att tjäna pengar på då de är rejält mycket billigare än motsvarande lågmilare. sedan för man ju backa mätaren innan regbesiktiningen till ett mera attraktivt miltal för att kunna sälja den i Sverige. Det är ju affärsidén liksom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
m3
260
m3rso
Billös
Serviceboken är på väg, den hade han glömt hos verkstaden och dit har jag ringt och dom har bekräftat det. Så den borde komma idag eller imorn. Om tanken var att tjäna pengar på bilen så har han verkligen inte gjort nån vinst på den kan jag tala om enligt den kontraktet han skrev med säljaren. Ringde säljaren men han vägrade prata engelska med mig. Försöker hitta nån som kan tyska flytande.
Verkligen kul om det "löser sig" för Dig.. Borttappade serviceböcker, felskrivna besiktningsprotokoll samt nycklar på drift brukar nog vara tydliga indikationer på fusk. Kul om detta fall vittnar om motsatsen!

m3
260
m3rso
Billös
Ju det hade ju varit det bästa. Jag är inte den personen som vill lura någon eller någon nåt ont. Så jag kommer lägga fram alla korten på borden den dagen jag säljer bilen. Men känns som det kommer bli riktigt svår såld. Jag kommer serva bilen hos bmw och ta hand om den i vilket fall som helst och stå mitt kast. Men aldrig mer att jag gör om denna skiten igen.
gn
29
gn0rfa
320D 230hk -2005
335 -2008
Jag har en komplett sats med Xenon över. Ballast, lamphus, angel eyes i led + bright white Xenon lampor.

m3
260
m3rso
Billös
Spara den, kanske köper den av dig om jag inte lämnar tillbaka bilen. Mer och mer forskning i detta visar mig att bilen är backad. Väntar på service boken från förra ägaren. Men hittade en lapp inne i motorn igår. Lappen är lite skadad men dom verkar ha hängt dit den vid senaste olje service i tyskland och jag får det till ca 14100 mil. Ska ringa bmw idag och se om jag kan då all info från servicearna i tyskland.
gn
29
gn0rfa
320D 230hk -2005
335 -2008
Har precis lagt ut annons på dom men kan höra av mig till dig ifall någon lägger bud på dom så får du fundera hur du vill göra. Har även en frm3 modul för Xenon lampor.

Mvh
/danne
m3
260
m3rso
Billös
Jaha okej, hör av dig sen.
m3
260
m3rso
Billös
Jag måste skriva av mig lite och få hjälp. Jag ber er, inga onödiga kommentarer. Jag har det jobbigt som det är. Inte sovit bra i en hel vecka.

Har fått alla papper från transportstyrelsen, från importen. Där finns ett kontrakt han skriver med en säljare där bilen gått 16000 mil vid försäljning. Bilprovningens uppgifter visar 16320 mil vid registrering och 16900 mil vid besiktning.

Var inne på bmw idag. Vi börjad läsa av nyckeln och vi fick fram från tyskland.

1. 2005 0 mil när bilen gjordes

2. 9600 mil 2008-09-03

3. 11800 mil 2010-03-16

När vi kopplade upp bilen så fick vi inte fram nåt, som om bilen är rensad på all info. Men dock fick vi fram till att bilen är nollad 6 gånger. Och enligt bmw så ska e91 servas var 3000 mil. Och vi fick fram det till ca 18000 mil.

Direkt efter så ringde jag ägaren och säger allt jag fått fram till. Tog kort på kontraktet och skickade det till han. Där hans person nummer och signatur finns tydligt. Men han säger att det stämmer inte. Han köpte bilen vid 9000 mil och 11000mil som det står på mätaren stämmer och inget annat.

Vad ska jag göra? Jag mår verkligen inte bra av detta och det går ut över min familj och jobb. Finns det nån i Sverige som är duktig att leta "rätta mil" och kanske kan gräva djupare i detta är vad jag har gjort. Om inte vad ska jag göra härnäst? Gå till en advokat? Hur ska jag kunna sälja denna bil den dag jag ska sälja den. Och om jag ska behålla den, ska jag investera vrida fram mätaren till 18000 mil och byta partikel filter eller vad ska man göra?
Verdi
Tidigare ägaren är antingen själv lurad eller, mer troligt, så ljuger han. Vet tyvärr inte vad du har för juridiska rättigheter/möjligheter.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Finns väl inte speciellt mycket du kan göra om det är privatköp förutom att göra bättre research nästan gång innan du slår till!
m3
260
m3rso
Billös
Cykeltjuv: Har du svårigheter med att läsa? Det inlägg gjorde inte nåt nytta än att irritera mig.
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Läs på Länk samt läs köplagen noggrant. Efter det så tror jag du kommer få bättre överblick över dina möjligheter att häva köpet så till vida att du kan bevisa att säljare medvetet sålt en bil med felaktig mätarställning utan att upplysa dig.

Mvh Martin
m3rso: Har du fått serviceboken än?
zo
118
zoopåse
320dA -09
Måste bara säga att jag lider med dig. Det var tråkig info du fått fram. Tänk att folk ska hålla på och försöka luras hela tiden på småsaker och småpengar. Som om det skulle vara värt det. Man lever ju bara en gång och hur kul är det att ha gått genom livet och myglat sig fram? Skruvat mätare och ljugit mm. Det medför ju bara en massa misstänksamhet och tråkighet i allmänhet.

Partikefiltret förväntas ju ge med sig mellan 16000-22000mil. Jag frågade på BMW och bilen känner av att det behöver bytas genom motståndet genom filtret (trycket). Byt inget förrän bilen säger till att det ska göras.

Sedan är det ganska liten skillnad mellan en lågmilare och en normalt körd diesel hur sliten den är så oroa dig inte för mycket för det. Det är mest åldern som har betydelse.

När du säljer den om några år så berätta att mätaren är tillbakaskruvad tidigare men att du inte vet exakt hur mycket. Bättre att köra med öppna kort. Så länge bilen du säljer är bra och du är ärlig behöver du inte ha dåligt samvete. Hoppas du får fatt på servicehäftet. Tänk inte för mycket, det är bara en bil och vi gör ju alla genomdåliga affärer hela tiden. Köper man en ny bil förlorar man ju ännu mer pengar. Låt det inte ta glädjen från din nya fina bil.
m3
260
m3rso
Billös
Chris87: Ne inte det heller. Har tjatat på han varje dag. Och idag skulle han skicka den. Men fick bild på den och stämplarna. Men frågar är om den stämmer. Har bara 2 stämplingar där från Tyskland och en från Sverige. Och den i Sverige är på ca 10400 mil om jag kommer ihåg det rätt.

Zoopåse: Tack :). Du har rätt i allt du säger. Jag kommer säga allt till den personen som köper bilen av mig en dag. Är bara så tråkigt. Min fru är klar med skolan nu till sommaren och vi har levt på 1 lön i princip i 3 år. Och sparat en del pengar och belånat oss. Vi vill ha barn inom en snar framtid. Och ville ha en bil som vi kan lita på. Men känner bara att jag har svikit min fru och tabbat mig rejält...
m3rso - beklagar som jag tidigare sagt.

Tycker att det är ganska rörigt, minst sagt.. Vem har importerat? Säljare? När är bilen fuskad? Går det att bevisa? Serviceboken?

Går det att bevisa fusk och att det är Din säljare som ligger bakom skulle jag:
Kolla upp vad det är för en lirare.. Har han jobb, skulder hos kronofogden? Är han en vanlig svenne skulle jag köra den hårda stilen. Kontakta honom och kräva ett återköp. Delge honom att Du annars polisanmäler honom för bedrägeri och läggs utredningen ner så kör Du en civilrättslig process. Kolla med Din hemförsäkring om Du har rättsskydd osv.
Är det en kriminell person med skulder- lägg ner. Försök att fastställa hur mycket bilen är fuskad och lev med det. Glöm inte att informera nästa köpare när den dagen kommer..

Var inte för hård mot Dig själv- det är lätt att bli lurad och man måste verkligen vara på sin vakt. Tror inte att någon här på forumet skrattar åt Dig, man är bara glada för att man själv inte åkt på en blåsning.
Lycka till!

m3
260
m3rso
Billös
Tack stockbroke

Han har importerad den själv. Och jag tycker jag har allt svart på vitt att bilen är fuskad med. Jag vill inte hänga ut honom även om han lurat mig. Han har en familj ett jobb och ett liv med. Får kolla upp på måndag hur det är med det juridiska. Men känns som det kommer bli en utdragen process och kosta mer än vad bilen är värd.

Jag hoppas ingen råkar ut för samma sak. Och läser inläggen och får sig en tankeställare.
m3rso
Jag är nog en ganska snäll människa, men jag hatar att bli blåst! I Ditt fall skulle jag inte tveka! Det måste finnas goda möjligheter att vinna en tvist. Och, om detta antagande är riktigt, borde Din säljare känna att han dåliga kort på sin hand..

I Ditt fall skulle jag kräva återköp eller en rimlig ekonomisk ersättning för fusket. Han borde också vara intresserad av att slippa en oviss rättsprocess!

Samla in alla dokument Du kan- serviceboken lär Du väl knappast få- det vore ju att ge Dig bevis.
Tala om för honom, när det är passande, att Du inte accepterar det inträffade och att Du inte kommer ge Dig. Har Du ingen i bekantskapskretsen som är lite juridiskt bevandrad?

Lycka till, vilket val Du än gör!

m3
260
m3rso
Billös
Det tror jag säkert du är stock :).

Jag är nog precis som du. Hatar att bli blåst. Jag ska till en polare han jobbar mycket med lagar och paragrafer. Ska kolla med han ikväll.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.