AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.747

Ny inköpt BMW E91

Sida 2 av 6
m3rso: Så du säger att bilen har exporterats ut ur Sverige för att sedan importeras tillbaka?
Det är nog ingen som vill dumförklara dig men din historia har så många hål att det ringer varningsklockar för flertalet av de som läser det du skrivit.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Det lättaste sättet att se om en bil har M-paket från fabrik är om den har svart innertak och M fotstöd.
1. Vad har beteckningen av bilen vid import med miltalet att göra? Att de skrivit fel beteckning är itne så ovanligt men att de registrerat fel miltal har jag aldrig hört talas om.
2. Bilen tycks vara importerad av förra ägaren - vad har det med förenade bil att göra? De lär inte ägt bilen innan den importerades!
3. En nyckel, märken som lossnar, bra pris...

Låter som att någon dragit väldigt dåliga historier och att du tycks ha gått på det. Säger inte att det är fel på bilen men det finns ju minst sagt en del som tyder på det. Kolla upp bilen omgående via BMW (varför gör du det inte INNAN köp??), du lär få svårt att sälja den vidare om inte det görs. Säger carfax 16' mil så tyder ju det mesta på att den är skruvad!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Oroa dig inte över att bilen heter E90L, många bilar registeras under andra namn än vad som står på bakluckan av olika skäl. Många femserie heter till exempel 560L i registret, Volvo S60 står som "R+S60" (Nej inte en S60R, vanliga 2.4, 2.4t, T5 etc) och V70 som "S+V70" i registret oavsett om dom är svensksålda eller importer.

Om dom inte varit lata bör det däremot stå "320d" under handelsbeteckningar längre ner på Transportstyrelsens fordonsfråga.

Sedan vill jag absolut inte idiotförklara dig, men just den historia du gett väcker misstankar om en skruvad mätare. Enklast vore om du kunde tänka dig att avslöja bilens registeringsnummer antingen fritt på forumet eller i ett PM till rätt användare så brukar dom kunna rota rätt på mycket information om bilen.

Ny nyckel kan du beställa på BMW, men något pris vet jag inte men gissar på 1500-2000:- någonstans, se till att spärra alla övriga nycklar vid det tillfället och få intyg på detta!

Xenonljus kan eftermonteras, men det är inte helt enkelt och framför allt kostar delarna en hel del. Om du tycker det är värt det blir det förmodligen enklast att köpa begagnade delar och montera in? Förmodligen behöver du besöka BMW också så dom får berätta för bilens dator att den har andra ljus numera, det är mycket som skall kommunicera på rätt sätt med varandra i moderna bilar.

Mvh

//Bjersér
Hoppas allt löser sig för t.s !

Vi som både hört och läst mycket om begagnatträsket tycker nog att varningsklockorna ringer så att det dånar i huvudet..

Felaktig mätarställning pga fel hos bilprovningen, borttappade nycklar, servicebok på vift med mera med mera..

Hoppas att man har fel och att det inte är så som det verkar..

m3
260
m3rso
Billös
Jag hoppas verkligen inte jag blivit lurad men jag ska kolla upp bilen hos BMW. Bjerser vem ska jag vända mig till?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag är lite osäker men har för mig att "Hasso" här på Autopower brukar ha koll på mätarställningar och till och med skaffat sig en pärm med information om skruvade BMW han har hittat, han kanske kan tänka sig att se om han hittar något?

//Bjersér
m3
260
m3rso
Billös
Tack ska skicka ett om till han
Stämmer att Förenade Bil inte tar in privatimporterade bilar - däremot har det förekommit att importerade bilar sålts via dem utan att de stått i hallen (dvs de säljs för kunds räkning). Men det är riktigt många år sedan jag sett ett försäljningsuppdrag på en privatimporterad BMW hos dem...

Hur som helst låter historien jäkligt trist och det positiva i sammanhanget är att det säkert inte är den sista bil du köper - gör om och gör rätt nästa gång och kolla upp bilen ordentligt innan köp. Har själv gjort en liknande tabbe när jag köpte min första bil men det positiva är att man oftast lär sig av sina misstag :-)
Verdi
1. Koda om nycklarna och komplettera med en till.

2. Kosta på en stor service och genomgång av bilen.

3. Kör och var glad.
m3
260
m3rso
Billös
Ju man gör ju det Kristoffer :). Verdi jag har redan dom tankarna. Blir en massa samtal på måndag känns det som.

Nån som frågade innan om det var svart innertak och m logga på fotstödet och det är det. Tack alla ni som kommit med era svar. Jag ska testa bilen hos BMW och förra ägaren ska bekosta min andra nyckel och service boken ska jag fortsätta jaga.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Msport har svart innertak, särskilda fälgar, msportmärke på ratt och växelspak, msport på instegslist, särskild list på instrumentpanel samt andra karossdetaljer på utsidan.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Se till att koda om nyckeln och att förra ägaren betalar det. Se till att ändra mätare så att den stämmer om det är möjligt hos BMW, så har du rent samvete den dag du säljer. Om du orkar och lyckas bevisa att säljaren medvetet har lurat dig så kan du stämma honom, men det är nog risk att det blir kostsamt för dig. Lycka till och hoppas bilen är bra i varje fall.
El
89
El Toro
320d E91
Ny nyckel, plus omkodning av befintliga och intyg på att gamla nyckeln är avaktiverad kostade ca 3500sek hos Bilia i Gbg.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Tråkig historia. Det var inte heller min mening att idiotförklara dig. Som tidigare sagt så gör vi alla misstag, men förhoppningsvis så blir man lite klokare varje gång..
Jag skulle tro att dina chanser att häva köpet är ganska små. Det bästa är nog att försöka gilla läget och hoppas på att du kommer trivas med bilen trots allt. Se nu bara till att skaffa dig nya omkodade nycklar.

-------
Min bil suger inte...
Som sagt vilket regnummer så kan du få hjälp här.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Fyi.....Att eftermontera xenon på BMW är oerhört dyrt, att det inte är ekonomiskt försvarsbart. Köp istället värstint h7 lampor, så kommer du långt.
m3
260
m3rso
Billös
Micleg bilen har allt det du skrev. Att häva köpet är nog inget att ens tänka på. Ska till våran lokala BMW imorn omkoda den nyckeln jag har och få en ny. Det ska förra ägaren betala. Det har han lovat. Men en fråga hur pass pålitliga är carfax. Läst att dom är klockrena om du ska importera från USA men hur bra är dom import från Tyskland. För det är dom som menar på att bilen är backad. Jag kan ta milen inget med det. Men då vill jag ha det svart o vitt
M3rso: vill Du forska i din nyinköpta bils bakgrund så kan Du bl.a kontakta transportstyrelsen oxh få dels fullständig ägarhistorik i Sverige samt kopia på de handlingar som importören hade vid registreringsbesiktnngen. I bilens fahrzeugsbrief (originalet finns hos transportstyrelsen) kan Du följa bilens ägarhistorik i Tyskland. Vill Du så kan Du ju kontakta tidigare ägare och höra efter om bilens tidigare liv..

Med vänlig hälsning,

m3
260
m3rso
Billös
Nu har jag fått papprerna från transportstyrelsen om importen. När han köpte bilen så står det 16000 mil enligt tyskarna, men där står det också 390L men det står även att bilen är 110 kw och 150 hk. Så som jag kollat så finns det inte nån 320d på 150 hk. Jag fattar nada. Måste tydligen ringa tyskland nu. Förra ägaren lovar att han inte har backat mätaren och ringde service stället där han servade den sist och jag frågade stämmer milen med skicket på bilen och han sa att det gör det. Har en kusin i tyskland med. Har bett han kolla upp bilen med numret av chassit. Fan vilken soppa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.