AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
24.748

Ny inköpt BMW E91

Sida 1 av 6
m3
260
m3rso
Billös
Har köpt mig en E91 320D. Det är fullt m-paket på den. Men förra ägaren har haft lite problem med bilen. Enligt honom så har bilprovningen gjort fel och bilen står som en E90L. Vad han säger så finns det ingen 90L ens. Så det står helt fel på transportstyrelsen. Miltalen stämmer inte alls. Sen så hittar han inte den andra nyckeln till bilen heller. Vad skulle det kosta att få fram en ny nyckel? Samt så är service boken kvar hos verkstan han besiktade den sist.

Sen så sitter det vanliga halogen strålkastare på den. Om man ska ha xenon ljus kan man köpa kit nånstans till en rimlig peng. Sen så har det logan på m fälgarna lossnat kan man köpa det nånstans och sätta dit det själv?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror bilarna kan registreras under andra beteckningar än vad man kan vänta sig, det är alltså inte säkert att det ska stå 320d.

Men på vilket sätt stämmer inte miltalen?

Du tycker inte det känns lite osäkert att en nyckel är borta?

Varför har inte tidigare ägare hämtat serviceboken om han vet var den är?

Hoppas du fick bilen billigt så det finns några fördelar med denna affär för just nu låter det ju mer än lovligt rörigt.

m3rso
Billös
När jag kollade upp bilen så står det att förra besiktningen så hade bilen gått 16x mil och senaste besiktningen alltså 2012 så hade den gått 11x mil. När jag frågade han om det så förklarade han att bilprovningen gjort fel.

Om nyckeln så hade deras son tagit den som är ca 1,5 år och den låg nånstans i deras lägenhet. Jag ska få den det har han lovat. Om servicen så hade han gjort den nyligen och inte kollat alls i sin bok. Som är på tyska däremot. Kan man ringa till bmw och få en på svenska?

Jag fick den vad jag tycker är billigt, men känner mig riktigt dum nu i efterhand.
Känns som Du gjort ett litet förhastat köp.. Det kryllar av begagnade bilar där ute och man bör nog ta tid på sig att kolla upp objektet noga innan man slår till.. Mister Du en står det tusen åter som det heter..

Givetvis kan Du köpa en bok på svenska hos Bmw. Och Du, även om Du redan köpt bilen, forska lite runt bakgrunden på bilen. Har Du blivit lurad så bör Du nog agera snabbt. När köpte Du bilen?

Inte för o va dum eller negativ men nu har du ju redan köpt bilen så nu är de försent o ångra sig. :P

Delar finns på schmiedmann.se

Mvh
m3
260
m3rso
Billös
Tror inte jag har blivit lurad det med mil talen för när jag googlade så har fler råkat ut för fler saker. Men jag ska kontakta transportstyrelsen och bilprovningen. Finns det nån bmw auk verkstad i malmö som heter auto 7h eller nåt sånt. Det va där han servade den. Ska ringa och kolla om bilen var servad där.
m-logan till fälgarna kan du köpa i reservdelsbutiken hos din BMW åf. Tycker ej att du skall byta ut serviceboken för bilen är väl importerad? då bör den följa historiken i samma bok. Sen verkar du som sagt inte ha gjort alla kontroller innan köpet. Kan vara läge att få historiken genom din BMW åf.

/Anders
m3
260
m3rso
Billös
Nä ska inte byta ut serviceboken, utan handboken. Vill ha den på svenska. Har nu suttit i telefon med förra ägaren om det med milen, vet inte hur jag har missat det men jag tar det. Man lär sig av sina misstag. Och han har haft problem när han importerade den till sverige då skrevs den som en e90 och L, därav har det blivit fel med milen. Han har försökt få det ändrat men dom har bara jävlats med han och inte ändrat det åt han. Sen har han gett upp och skitit i det. Jag får ta tag i detta och få det fixat.

Nyckeln skulle han betala om han inte hittade den och service boken ska han skicka, jag har även fått numret till där han servade den.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Med risk att låta negativ, men det du beskriver låter som om du har blivit lurad. Historierna verkar inte stämma b la ligger Auto 7H i sjuhäradsområdet alltså västragötaland och inte i Malmö om jag har missat något.

När är bilen importerad var det vid första första besiktningen i sverige de hade gjort fel?

Med tanke på alla andra rövarhistorier som han verkar har dragit är du säker på att bilen är en äkta m-sport?
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Men vad var det som lockade in dig i denna till synes dunkla affär? Nya säljs dom kraftigt rabatterade och begagnade lär ju finnas ett antal och bli fler nu när folk byter till F31.

Om bilen blir stulen och du kan uppvisa två av tre nycklar drabbas du som bäst av en hög självrisk. I värsta fall blånekar förankringsbolaget. Nästa ägare till bilen kommer inte vara lika vidsynt som du vilken kommer minska antalet presumtiva köpare = lägre pris.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Förankringsbolaget? WTF? iPhone har en bit kvar till syntaktisk fulländning. Försäkringsbolag ska det förstås stå.
men försäkringar är ju alltid bra att ha förankrade så det blev ju ändå lite kul i felet Micleg :-))

/Anders
m3rso: I mina öron låter det som att du köpt en mätarskruvad bil.

Auto7H finns enbart i Västra Götalands län och inte i Malmötrakten.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det här låter ju helt absurt.. Hur många mil står det på mätaren idag? Och vilket datum hade den gått 16xxxmil? Ingen servicebok, endast en nyckel.. Förstår inte ens att du tog i den med tång..

-------
Min bil suger inte...
m3
260
m3rso
Billös
Jag skrev fel, bilen är servad på Autobahn i malmö. Bilen är i köpt på Förenade bil i malmö. En säljare har ägt den där. Sen köpte förra ägaren den av honom. Jag skriver här för att få hjälp, inte att bli dum förklarad. Jag vet att jag inte kollade upp allt. Men är det verkligen så lätt att backa mätaren på dagens bmw?
m3
260
m3rso
Billös
Idag har bilen gått 11x mil men när jag kollade på carfax så står det 16x mil och nu senaste besiktning står det 11x mil. Förra ägaren har förklarat för mig att det blev fel när han importerade den och därav så står det fel miltal. Och det står fel det står E90L och det ska stå E90dT. Står även på tarnsportstyrlesen att det är 150 hk medans det är 163 i verkligheten.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Hej m3rso.

Antingen förklara du dig fel eller så går inte historierna ihop sig. Du skriver att den är en säljare på Förenade bil i malmö som har ägt bilen innan den ägaren du köpte den av. Vilket borde innebära att säjlaren Förenade bil i malmö har importerat den och inte förra ägaren. Hur många beskitningar har gjorts i sverige? Hur länge har bilen varit i landet?
m3
260
m3rso
Billös
Förra ägaren har importerat bilen till Sverige och det gjordes 2010. Men innan honom så ägdes den av förenade bil.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mkt märklig historia kring bilen. Varför skulle förra ägaren ha importerat bilen om en Aukt BMW handlare i Sverige ägt den innan? Har bilen svart innertak? Att loggan är borta på fälgarna luktar replikafälgar.
Da
211
Daddycool
BMW 525ia M-sport -07
Har förenade bil kört en tyskreggadbil i Sverige då? Låter väldigt skumt i mina öron.

För att svara på din tidigare fråga så är det väldigt enkelt att backa mätaren på nya bilar, det är därför ännu viktigare att det finns bra historik på bilen.
m3
260
m3rso
Billös
Loggan har lossnat på 2 fälgar. Vad har svart innertak för betydelse. Den säljaren som jobbade på förenade bil köpte den till sig. Alltså privat inte genom firman. Och förra ägaren kollade upp vem som ägt bilen innan honom och då var det han som jobbade på förenade bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.