|
|
|
|---|---|
|
Hej Här är ett litet dilemma som jag skulle uppskatta synpunkter på: Billen kokkade för några dar sedan. Jag fick den bärgad till den ena av 2 mekaniker jag brukar anlita (är själv inte särskilt mekaniskt kunnig) . Han fyller på vatten, luftar och kör den nån timme utan att den blir varm. Han säger att jag ska vara uppmärksam på vattennivån. Om den drar vatten så är det sannolikt topplockspackningen som ska bytas. Den blir inte varm vid körning men den drar vatten. Ca 0,5-1 liter på 50-100 km körning. Han säger att det är 100% topplockspackningen. Åker då till den andra mekanikern för att jämföra priset för arbetet att byta. Han kollar lite i motorn, klämmer på slangar, snurrar på fläkten och säger till sist att det är termostaten. Han säger också att han kan se att det läcker vatten. Han säger 100% INTE topplockspackning! Det handlar om 2 duktiga och kompetenta mekaniker med 2 diametralt motsatta diagnoser, och jag anar inte vem jag ska lita mest på. Det vore såklart skönt om det är termostaten men kan den verkligen orsaka ett ökat vattenförbruk? Och finns det inget sätt att kolla packningen utan att plocka isär hela toppstycket? Tacksam för synpunkter Anders | |
|
På m50 motorn så är det inte så ovanligt att packningen mellan termostathuset och blocket läcker. Svårt att se utan att plocka bort fläkten. Minns inte om det sitter m50 i din årsmodell, men min 520 -94 drog lite vatten under ett par års tid som sedan visade sig vara denna packning. Inte så mycket som du skriver men kanske det är den. Kolla om det bubblar i expansionskärlet med motorn igång. Bubblar det så är topplockspackningen paj. Och om den ena mekaniker säger att han kan se att det läcker vatten så är det väl så. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Det finns olika metoder för att felsöka, 1 lukta i expansionsskärlet 2 testa med avgasprovare, 3 skruva ur tändstiften och jämföra dom, stiften blir rentvättade av kylvätskan. 628csi |
|
|
Ta bort stiften är en smidig idé. Jag hade samma bekymmer, vatten försvann utan att jag kunde hitta felkällan. Efter ett tag körde jag motorn inte helt varm men ljummen, tog ut stiften och det kom vattenånga ur ena cylindern. Men är det topp.l.p. bör temperaturen variera något. Kanske till och med koka. Sedan kan det vara svårt att fylla BMW med vatten, om du kört länge med för lite vatten kan det finnas luftfickor i systemet. Detta kan visas sig på så vis som du beskriver, fyller på, sjunker undan för att efter några mil kunna fylla på med ännu mer vatten. Du beskrev att mekanikern har luftat systemet men det kan ändå finnas luftfickor. Ett vanligt fel som "Hova" säger är termostathuset, mest troliga är att det läcker från eller bredvid, det ät inte ett helt ovanligt fel, dessutom spricker de lätt om man monterat bort det och sedan återmonterar det. Lycka till! |
|
|
Tack för svaren boys! Många nyttiga tips för en motor-analfabet. Det är dock lite skrämmande att ingen av de båda mekanikerna har varit inne på något av ovanstående. De har helt sonika bestämt sig för 2 olika åtgärder enbart baserat på information om ökat vattenförbruk. Nåväl, jag får själv testa de tips som ni nämnt. Ett par uppföljningsfrågor: 628csi- hur ska det lukta i exp. kärlet om det är knas? Hova- bubbla hur? Ska det vara som en kastrull som kokar på spisen? Jag kan se en viss rörelse i vattnet men kan inte avgöra om det bara är pga motorns vibrationer. Kendy - tror du har en poäng ang påfyllningen. Det verkar som systemet kanske inte har varit mättat, för det är mindre vatten som ska fyllas på för varje gång. Men luftfickor försvinner väl inte bara av sig själv? Betyder inte det dessutom att vattnet inte kan cirkulera ordentligt? Och i såna fall, borde den inte bli varm och koka? Ja, ni hajar nivån jag är på :) Tacksam för ytterligare kommentarer. |
|
|
Trasig packning luktar avgaser i exp. kärlet 628csi |
|
|
För att lufta systemet kan det underlätta att ställa bilen högt med framänden. 628csi |
|
|
Samtidigt som det kommer bubblor. Inte som en kokande kastrull. Att det rör sig kan det göra ändå eftersom vattnet cirkulerar i systemet. Att lufta det systemet är lite speciellt som sagt. Av min bmw-verkstad fick jag lära mig att fylla fullt. Öppna luftnings-skruven strax intill locket till expansionskärlet. Trycksätta systemet genom expansionskärlet tills det kommer vatten genom luftningsskruven och fortsätta trycksättningen tills det kommer luft och vidare tills det kommer vatten igen. Ganska mycket vatten. Fyll sedan på glykol och vatten i rätt mängd. Funkade för mig när jag bytte ut termostaten. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
628csi hann före... En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Jag hade nog också sagt topplockspackning... men om mekaniker nummer två nu SER var det läcker vatten är det ju uppenbarligen orsaken, sen kan ju packningen gått när den kokade förstås... Men börja med att titta på läckan! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.