|
|
|
|---|---|
|
Kan man byta bara damasken och vart i sånt fall köper jag damasken? Det är vänster fram som behöver bytas. | |
| Den köper man på BMW så klart! dom har reservdelar. | |
| Har du kört med trasig damask så länge att det hunnit komma smuts/grus i drivknutsfettet så är den i regel dödsdömd. Att byta damask kan i ett sådant fall förlänga livet med kanske 4-5000 mil i bästa fal, förutsatt att du plockar loss drivknuten, rengör den o fettar om den! Jag hade själv en annan tysk bil där damasken var kass vid inköp, inga konstiga ljud eller så. Bytte den givetvis med en gång, men eftersom fettet såg "bra" ut tryckte jag bara dit en ny damask plus lite extra fett. 400-500 mil senare vara haveriet ett faktum, det "knäppte" så fint så:). Anledningen till att den havera så fort kan ha varit det extra fettet, dvs allt smuts/grus låg "ytterst" i fettet, när jag sedan tryckte på mer fett (hade ju försvunnit en hel del...) så hamnade allt smuts/grus längre in i knuten vilket gjorde att knuten slets upp väldigt fort... | |
| De har även universal damasker på Biltema. C:a 20-30 cm lång. Kapar själv av den i önskad längd och storlek. Använde själv på min E36:a. Bara och fästa den med plast/stripe/bunt band. | |
| Universal skulle jag undvika. Billiga damasker (läs Biltema, ebay.de osv) håller INTE lika länge som en "kvalitetsdamask". På bilen jag bytte drivknut så höll Biltema-knuten strax under 11000 mil, det som fick den att "dö" var återigen att det hade gått hål på damsken...Därefter blev det en ebay.de knut, o den knuten dog redan efter 3000 mil, även denna gång pga att damasken gått sönder!! Blev därefter ännu en ebay.de knut men med en "riktig" damask, så det skall nog hålla! | |
| Tillägg: Original damaskerna är(?) dryga 36000 mil gamla o håller fortfarande:)! | |
|
Vad kostar originaldamasken? Är det löjligt höga priser? Vart hittar jag på nätbutiker? Hittar inte på schmiedmann tex. |
|
| Köpe min på mekonomen, yttre kostar 300 inre 500 | |
|
Länk 99:- på Biltema och håller hur bra som helst. Körde 14000 mil med dem på min E36:a och var fortfarande helt ok när jag sålde den. Ang hur länge de håller är vad de utsätts för med väder/vind osv. Körde året runt med E36:an. Samma skrot och korn de säljer till olika pris :). Också har Biltema och Mekonomen öppet på helger ;) |
|
| Clintan: Damasken har ett betydligt lättare liv om den sitter "på bakaxeln" än om den sitter "på framaxeln". Jag skulle iaf inte råda något annat än att köpa en modellanpassad damask, speciellt nu när han skall byta fram, förslagsvis en med OEM kvalitet. Till formen är damaskerna säkerligen mer eller mindre lika oavsett om det är OEM eller "pirat". Skillnaderna ligger i gummisorten, förmodligen en mindre tålig samt billigare variant hos vissa "pirat", att se skillnad på de olika gummisorterna är inte lätt... | |
|
På de främre yttre drivknutarna är det viktigt med vilken kvalitet som damaskerna har. Pga styrning och fjädring kommer damaskerna att utsättas för stora rörelser lite nu och då oavsett temperatur. Kvaliteten avgör livslängden på dem. Skaffade mig egen erfarenhet för några år sedan... Bytte båda yttre damaskerna på vår andrabil (VW Golf 2) vid midsommartid. Monterade pirat damasker med plastig känsla i materialet. Tänkte "vad skönt att slippa göra det här jobbet igen på den här bilen". Vid kontrollbesiktningen i februari, 8 månader senare, fick jag en kommentar om att båda damaskerna var trasiga. Denna gång köpte jag original damasker med ett material som kändes mer som gummi. Dessa fungerade tills vi skrotade bilen. Till saken hör att vi har vår infart vinkelrätt mot gatan i området. Varje gång vi skall in eller ut från infarten så gäller fulla styrutslag oavsett om det är +30°C eller -30°C. Vintern är en tuff test för en kall och stel damask, att backas rakt en billängd och sedan utsättas för fullt styrutslag = maximal formförändring. De billiga piratmodellerna kanske fungerar söderut i Europa med milda vintrar. //Göran |
|
|
Hittade den på schmidemann nu i alla fall. 151kr. Som hittat. Ingen idé att pruta på småslantar i sammanhanget. Man får hoppas att det inte är slut med drivknuten bara. Har inte kollat hur stor skada det är på damasken själv. |
|
|
Förra gången jag bytte drivaxel så köpte jag av Rockauto.com och då var det på höger sida. Snackade med farsan och han tyckte att jag skulle byta hela drivaxeln igen, han kommer och hjälper mig. Så jag struntade i att köpa någon damask. Men kolla priserna på drivaxeln, kan det verkligen stämma? Länk Vad är det för skillnad på de olika förresten ni som har bättre koll? |
|
| Med frakt får jag en drivaxel för 1100kr, det är ju sjukt billigt. Frakten går på mer än drivaxeln. Går jag till mekonomen och ska ha samma grej får jag betala 4000kr och schmiedmann ska ha 3500kr. Mekonomen tar mer för en damask än vad rockauto tar för hela drivaxeln. oO | |
|
Jag köpte en drivaxel där på rockauto till min 330xi -01 höger fram som jag hade för några år sedan. Grymt bra priser, snabb leverans och snabba mailsvar. Fick hem den med frakt för 1300 om jag minns rätt. Var dock några år sedan nu. Och den fungerade då kanon resten av tiden jag hade kvar bilen åtminstone. Kommer tyvärr inte ihåg vad skillnaden var. tror det helt enkelt var olika tillverkare eller nåt sånt. så det är ju inga originaldelar men dom fungerar då bra enligt mina erfarenheter.. Hur dom fungerar efter 10000 mil kan jag dock inte svara på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.