|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en bekant som precis har köpt en USA-import på en bilfirma i mellansverige. Bilen är importerad av samma firma som han nu har köpt bilen från. Frågade om han hade kollat upp bilen via CARFAX eller liknande, men så var tyvärr icke fallet. Fick chassie numret, googlade och fick genast träff på en auktionssida. Bilen ligger fortfarande kvar på sidan fast auktionen är avslutad. Den har varit ordentligt tryckt på vänsterbak efter påkörning och är benämnd Salvage. Efter att ha sett bilderna så är han inte så sugen på bilen längre, vilket jag kan förstå. Inköps priset är inte lågt för bilen jämfört med liknade, och jag kan tänka mig att det kan bli diskussioner vid en ev. framtida försäljning. Vilka ods har man att reklamera bilen med hänvisning till att information om att den har varit ordentligt krockad inte lämnats? Mvh. Patric, BMWCS #4598 | |
|
Det råkar väl inte vara Bil33 igen?? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Din kompis har en lång och jobbig process framför sig som förmodligen kommer sluta med en process i tingsrätten, och även vid vinst är det inte säkert att han får tillbaka några pengar då dessa skojare ofta använder målvakter... Vad är bilfirmans inställning? Otroligt tråkigt, men jag kan inte förstå att människor inte gör bättre research inför ett bilköp. Köper man hus utan besiktningsprotokoll också? |
|
|
Om du köper en bil som är Sve såld och krockad och därefter lagad. Kan du då reklamera bilen? Om bilen inte är fackmannamässigt lagad samt saknar vitala delar såsom Airbags mm så kanske du kan reklamera bilen. Är bilen imp via Litauen och CD Titel? Omså skulle bilen om direkt imp aldrig reggats inom EU. Tänk på att alla krockade bilar ser tråkiga ut när de står skitiga o trasiga. Kika förbi en plåtverkstad o titta... Viktigast är att det är bra gjort om en US bil har en Salvage Titel är det inget att oroa sig för de flesta US bilar har ngn gång krävt ersättning ifrån sitt bolag, ung dom i Sve. Kolla att bilen är riktigt lagad och av vem! |
|
|
Måste en säljare upplysa att bilen är lagad? Var går gränsen på typ av skada för en sådan upplysningsplikt i så fall? |
|
|
Det finns ingen sådan upplysningsplikt i Sverige. Däremot får du inte på något sätt försöka försvåra för köparen att undersöka eller försöka dölja fel medvetet. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.