AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.044

Hastighetsmätaren död plötsligt E46.

Da
21
Dac
325CI -01
Det hela började med (tror jag iaf) att när jag flyttade båda stolarna i min 325 CI med elektroniska stolar fram.

Första symtomet var att ganska snart efter dammsugningen och stolarna åter i sin vanliga position, att lampan för aribag tänds. Först så trode man att de blev nått galet glapp i nån kabel bara. Nu typ 2 dagar senare så slutar hastighetsmätaren att fungera helt. ALLT annat funkar på instrumment panelen som vanligt.
Åker till en kompis kopplar in oss med IMPA läser av felkoder, visst det ligger en felkod i minnet på airbagen. NOLLAR, men koden kommer tillbaka efter några sekunder igen. Nu gick vi in på "analog values general" för att se om givaren som läser av hastigheten fungerar i datorn. Och den visade hastigeheten km/h som vanligt med en viss fördröjning bara. Vad kan vara felet ? kad det va nån kabel under nån av stolarna som är av ??? kan kabeln vara av vid givaren nere vid bakaxel klumpen ?? finns det nått samband med de 2 felen ??? eller är de helt oberoende av varandra ??

Fel koden på airbagen...
Länk
Da
21
Dac
325CI -01
Idag har det varit lite felsökning, tittade på givaren som sitter nere vid bakaxeln i mitten. Svart liten grej med en plast arm, tror att det är den iaf. Hitta inga kabelbrott eller konstigheter, kan va att givaren har gett upp.
Den satt lite till höger om bakaxeln, jag antar att det är den som är till hastighetsmätaren eftersom inget påverkades när jag kopplade ur den och testade.

Sökte vidare på felkoden till airbagen, testade alla circuits okej alla visar OK förutom ignition circuit 10. Där signalen inte verkar gå fram hela vägen.
Är det nån som vet vart denna nr 10. går till i verkligheten ??
Da
21
Dac
325CI -01
Vidare felsökning....

Idag så testade man standard grejen, koppla ur batteriet både - och + i några timmar..
kopplade ihop allt startade bilen och hastighetsmätaren hoppar upp till ca 40km/h när bilen står stilla. skummt tänkte jag, och tog en provrunda på parkerinegn och visaren bara hackade sig ner till 0 igen. :(

Nu blev det återigen IMPA som åkte fram, fick fram information att det INTE finns en givare på diffen som mäter hastighet utan det va på äldre modeler. Nu mera sitter givarna i ABS sensorerna i varje hjulhus. Koppa in oss på DSC enheten fick fram en felkod på höger fram, nollar koden, testar övervaka sensorerna och kör samtidigt med datorn inkopplad. OCh alla 4 sensorerna visar hastigheten i km/h. Nu har man uteslutit att det är en sensor :) Nollar även airbag larmet som jag skrev om innan och den försvinner i samband att batteriet blev urkopplat :) så ett problem är borta, nu återstår och se om man får igång hastighetsvisaren :) batteriet har åkt ur igen för att testa nolla allting nu när koderna även är nollade för speed sensor front right. Återstår att se resultatet :)
Da
21
Dac
325CI -01
Jaha då är hastighetsvisar problemet löst. Efter att alla ABS givare var okej så gjorde jag ett test av kombiinstrumentet. För att se så att alla visare och lampor funkar som dem ska. Ganska enkelt och göra se video här: Länk

Alla lampor och visare rörde sig förutom visaren till hastigheten där man såg att det bara ryckte i den. Felet är lokaliserat till motorn som driver visaren till hastigheten.
Finns en mängd olika tester som man kan göra beroende på vad man har för fel på bilen, de olika hittar ni här Länk ,,om nån har andra preblem med nått och vill se olika givare och göra tester.

Det är ett ganska ovanligt fel på bmw att just motorn till visaren går sönder, nu återstår det se om det går att reparera eller om man kan beställa bara motorn från bmw...
Nästa steg blir att programera in en digital hastighetsvisare i färddatorns display där man ser snittförbrukning klocka temp osv. Planen är att där lägga till en funktion till som visar den aktuella km/h. Arbetet är påbröjat återkommer med resultat :) Finns säkert nån därute som redan har gjort detta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.