|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min fru kör sedan ett halvår en A4 TDI quattro som tjänstebil - facelift med nya motorn på 177hk och manuell växellåda. Den drar obehindrat 0,9L/mil IRL i hennes körcykel. Som referens drog hennes tidigare A3 TDI 105hk 0,55L/mil och vår gamla V70 T5 0,98L/mil i hennes körcykel. Bilen har visserligen bara gått 400mil men inte ens min X3 med motsvarande motor som Audi drar lika mycket. Visserligen betalar hon inte bränslet själv men det är ganska irriterande med en dålig aktionsradie...och en av poängerna med diesel är att slippa tanka så ofta... Finns det någon med Audi erfarenheter som vet om detta är normalt | |
|
Min allmänna uppfattningen att BMWs "nya" generation dieslar är snålare än audis motsvarighet. Jag hade nya A4 som lånebil och efter dagens slut låg förbrukningen på 0,7x. Kommer inte ihåg exakt men minns att jag tänkte att den drog mer än X3:an på samma sträcka. Bilen hade rullat 600 mil styvt. 0,9 låter alarmerande högt - högre än A7:an. |
|
|
Vi hyrde en Audi A6 års modell 2011 eller om det var 2010, vi körde ca 300 mil med den under en helg också 170hk diesel dock med automatlåda. Den drog också REJÄLT mycket och var betydligt tröttare än farsans 175hk V70 2,4d. Som ni förstår se var dom 300 milen till 99% landsväg i 120km/t. vi låg runt 0,7-0,8. Den hade gått ca 500 mil när vi tog den Blev rejält besviken och ekonomin blev inte speciellt bra |
|
|
Jag hade en A6 tdi 170hk som hyrbil i Tyskland, och den drog runt 0.7 vid mycket snabb autobahn körning. Tidigare Passat 170 drog runt 0.7 i min sverigecykel. 0.9 för din A4 är förmycket. Måste vara nått fel på den. Mvh Marin |
|
Verdi |
Nej, det är klart att det inte är normalt att en snåldiesel drar 0,90 om uppgiven förbrukning är 0,53... Det behöver du väl inte ens fråga om? |
| Min uppfattning är att Audis nya 177 hk diesel är mycket snål, snålare än gamla 170 hk. Har kört nya A6 2,0 TDI på landsväg (ej motorväg) på under 0,5 l/milen. | |
|
Min fars a4 170hk TDI Q -07 drar cirka 0,75 i snitt. Då körs den nästan uteslutande motorväg. ------- //Lövet |
|
|
Tack för svaren - detta var spot-on IRL förbrukningar säger som sagt alltid mer än EU deklarationen. Provade i helgen en lugn landsvägstrip enligt skyltarna - den landade på 0,72 så något tokigt är det. Min tanke var såklart att quattro rimligen tar 1dL extra men detta system har precis som x-drive förfinats med åren och nu skall skillnaden bara vara marginell jmf med FWD, åtminstone i teorin. Verdi: skulle kanske inte gå så långt att kalla 177hk quattro för snåldiesel, min poäng var att få reda på andra IRL förbrukningar samt hur denna motor agerar under inkörningsperioden. Tack för vänligheten :-) |
|
|
Bara som jämförelse... Farsans Ford focus 1.6TDI -10 med 90Hkr motorn, trött som få men snål som f också.. Körde sträckan Järna-Mölnbo-Gnesta-Nyköping prick enl. skyltarna o kom ned till smått otroliga 0.32 på färddatorn. Men så blev man ju omkörd vid varje raksträcka också... :-) /P |
|
|
En till jämf: Vår Audi A4 TFSI Quattro Avant -06 med 220Hk motorn Medelförbrukning är 0.72 på sommaren o 0.85 på vintern. Lägsta medel någonsin är 0,69... Mao Nått är fel på Er kärra, eller så är det dags o plocka av blydojorna :-) Mvh P |
|
|
Vår nya A6 3.0TDi Quatrro S-tronic drar ca. 0,6l/mil i 110 km/h. Bilen har rullat 170 mil so far, men snittet ligger på 0.78 l/mil. Då är det mycket stadskörning samt en del längre motorbägsetapper i skyltadhastighet plus 30 km/h. Det låter som att något är "fel" på din frus bil. Men det brukar ju vara svårt att påvisa det mot återförsäljarna. Mvh/ Niclas |
|
|
Det känns som att det inte är så snålt att åka oljepanna iallafall i många fall? |
|
|
Jag åker på 0,67 med 200hk och tung högerdoja. Det gör man inte i många bensinare. Sen om det "lönar" sig, nja det kanske det inte gör egentligen om man räknar in skatt och eventuellt partikelfilter. ------- //Lövet |
|
| Nu har hennes arbetsgivares bilpolicy att de måste välja diesel eller miljöbil - och eftersom E91 är på väg ut kändes A4 som ett vettigt alternativ. Bilen skall in på undersökning - skall bli spännande att se vad de säger... | |
|
Kort update... Inget fel på bilen enligt verkstaden - och efter den första långkörningen på europeiska motorvägar (130-150km/h) slutade den uppmätta förbrukningen på 0,72L/mil. Tycker det är ganska saftigt även om det gick fort stundtals - men kanske är det OK då om man räknar att quattro tar en extra dL/mil som man förr sade. Jag trodde i min enfald att systemet optimerats något under årens lopp... |
|
|
Min A4 Allroad 2,0TFSI S-tronic kör jag på 0,9 enligt färddatorn. Har inte hunnit mäta upp vid tankning än. Verkar vara väldigt liten förbrukningsskillnad mellan diesel och bensin på Audi? |
|
|
Du kan lägga på 4-5 cl per mil på färddatorn som regel. Det betyder alltså att din Allroad drar 2-2,5 dl eller 30-35% mer än din frus TDI. Tycker du det är lite förbrukningsskillnad? MVH Christofer |
|
| Kör en Volvo XC70 D3 AWD Automat 2012 på 0,7 ganska exakt i blandad körning i Stockholm. Mätt vid tanken. Snäll körstil förstås, men ändå en tämligen icke optimerad omgivning. | |
|
Jag tänkte bidra med min snittförbrukning från Stockholm till Franska Rivieran. Totalt 247 mil och det gick åt 192 liter diesel. Det ger en snittförbrukning på ca. 0,77l/mil. Hastishetsmässigt så körde jag genomgående 30km/h över skyltad hastighet i Sverige, i Danmark samma sak (efter köerna släppte). I Tyskland låg hastigheten mellan 160-230 km/h (mest mellan 180-200). I Frankrike så låg hastigheten mellan 150-190 km/h. Jag måste säga att förbrukningen i relation till hastigheten är klart godkänd. Bilen i fråga är en Audi A6 3.0 Tdi quattro S-tronic (204hk). Mvh/ Niclas |
|
|
Fin förbrukning. :) Tur att du inte blev stoppad. Frankrike har blivit extremt hårda på hastighetgränserna och höjt böterna. 170 km/t på motorvägen kostar €1.500 ! |
|
|
Heden, nollade du färddatorn innan resan så du fick en snittfart för hela resan? __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.