AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.425

dragkrok till M5?

Hej!

Jag vet att det är ovanligt med dragkrok på M-bilar, men såg en bil på bmw.de som hade det och blev intresserad. pratade med en säljare på en importfirma och han hävdade att det är ingenting som kan rekommenderas eftersom växellådan kan knäckas. Eftersom jag såg ett test av M5 på nätet för inte så länge sedan där testaren (en svensk som hade ett bilprogram för 4-5 år sen som jag inte minns namnet på) läste innantill ur bruksanvisningen där det stod att släp inte ska användas tillsammans med "M-knappen".... Så logiskt sett borde det ju betyda att drag funkar i andra fall. Eller?

Vad säger ni?

Vänliga hälsningar, Chanandlerbong
I och med att det är ett fabrikstillval är det klart att det fungerar. Jag minns hur en arbetskamrat berättade att hans polare körde ifrån en SAAB 9000Turbo med en M5 3,6 E34 med påkopplad släpkärra det gick 180km/h uppför en backe vilket inte SAABen klarade. I motsats till AMG/RS-bilar har M5 alltid kunnat fås med dragkrok.

Här ser du hur många E39 M5 som levererades med S235 avtagbar dragkrok Länk

Här är samma statistik för E60/E61 M5 Länk
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Klart man har drag på 3.6an ; )
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Jag monterade dragkrok på min förra m5 e39, gick utmärkt att köra med släp. Funderar skarpt på en m5 touring e61 och det kommer så klart bli en dragkrok på den med i så fall. Jag tror att med smg så är det viktigt att man är lite försiktig. Jag resonerar som så att en m5 e60/e61 har en ganska kraftig koppling så den bör klarar ett tungt släp betydligt bättre än många andra bilar. En säljare jag pratade med avråde att montera krok på en e61 men jag tror att har man lite kunskap om hur en koppling är uppbyggd så förstår man att större koppling är bättre.

Mvh. Richard
tack ska ni ha för svaren! uppskattas! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.