|
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Batteriet på min 325CI -01 är urladdat. Batteriet sitter ju i babageluckan, vilket inte direkt är ett välventilerat område - och jag undrar om det går bra att ladda batteriet utan att lossa det ifrån bilen? Alltså att bara koppla loss bilens batteripoler och trycka dit billaddarens, och låta det stå där och ladda? Tror något förövrigt är helskumt. Batteriet blev urladdat för 3-4 månader sedan - och det är inte mer än något år eller två gammalt. Generatorn är bytt med förra året. Jag kör inte så jättelånga svängar, men det känns ändå som att det inte borde vara slut redan. Finns det något sätt att enkelt mäta spänningen i batteriet? Så att man kan ha koll på när det håller på att dö och om det laddas upp efter långa turer? | |
|
"inte så jättelånga svängar" är ett av problemen - att ladda batteri tar tid och står den dessutom länge mellan varje körning och du larm och annat lullull igång så tar du ut mer energi ur batteriet medans den står än vad som hinner laddas i när du sedan kör under kort tid och det blir tomt så småningom. Om batteriet är en modell utan skruvlock som kan tas bort för hand och ev har ett tittfönster med en färgad boll i som visar laddningsnivå, så gasar dom ytter lite eller inget alls så länge du använder en så kallad intelligent laddare som CTEK eller liknande som laddar med program i sig och kan lämna anslutet på batterier hela säsonger och underhållsladdar batteriet. den enkla laddaren utan reglering skall du inte använda då dessa får batteriet att 'koka' och avge gas och om dessa glöms bort anslutet i några dagar - totalförstör batteriet. Det kan också finnas fel som att fläktreostaten/kontrollen för fläkten har gått sönder och dessa laddar då ut batteriet på ganska kort tid fast du har stängt av och tagit ur nyckeln ur bilen. |
|
|
xxargs, tack så mycket för ett kanonbra svar - uppskattar det verkligen! Jag har en s.k. "smartladdare" från Biltema - så här ser den ut: Länk Har ingen aning om vad det är för skruvlock du menar - men jag har ett litet titthål som ändrar färg beroende på batteriets hälsa. Titthålet sitter under metallhållaren: Länk Bra att du nämnde det där med fläkttermostaten. Ibland så kommer det ett litet oväsen från fläkten, typ som ett papper ligger löst. Jag är dock relativt säker på att jag råkat "tappa" in en biljett ifrån en biljettautomat för ett tag sedan - men jag skall be dom kolla upp det där nästa gång jag har bilen på service. (har lite skit jag måste få åtgärdat till hösten ändå). |
|
|
Du kan ladda med en CTECH utan att koppla bort batteripolerna. Det finns en pluspol längst bak till vänster under motorhuven. - kan du koppla i karossen. Generatorn orkar inte ladda riktigt fullt och jag som kör lite med min bil laddar med jämna mellanrum. Det sparar batteriets livslängd. E |
|
|
Ladda från motorutrymmet du har då inte den gnista som uppstår när man sätter på eller tar av batteripolen. eller det kan bli en gnista men den uppstår inte vid batteriet som gasar. |
|
|
delorian, Sätter man på klämmorna på batteripolerna innan man kopplar laddaren till strömuttaget, så blir det aldrig några gnistor. Likadant när man kopplar av, dra först ut strömmkablen sen klämmorna.. För övrigt så håller jag med, det smidigaste sättet att ladda batteriet är med polerna under huven. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Oftast, men glömmer man så. |
|
|
Tack så mycket för era svar! Jag läste i instruktionsboken till laddaren att det är rekommenderat att inte ha på polerna till bilen vid laddning när batteriet är kraftigt urladdat, då laddaren ger mer spänning än underhållsladdning - vilket kan leda till att de elektroniska komponenterna i bilen kan ta till skada. Så jag tog det säkra före det osäkra och laddade batteriet som jag brukar göra. Jag skall dock ta nu en dag varje månad där jag underhållsladdar den genom pluspolen undermotorhuven - tack för bra tips där! Kan ju passa på att fråga något jag undrat över ett tag. Vad exakt är en CTECH laddare? När det uttrycket nämns, menar man då "smartladdare" som själva läser av batteriet och slutar ladda när det är fullt - eller är det en annan specifik laddare från märket C-tek som man syftar på? Kan ju passa på att fråga er om denna produkt med: Länk BMW's hemsida: "Laddaren är lätt att hantera. Koppla laddaren till eluttaget i bagageutrymmet och starta laddningen. Laddar 12-voltsbatterier med en kapacitet på 1,2 till 120 Ah och garanterar en maximal livslängd. Särskilt lämplig för bilar som används säsongsvis eller för kortare körsträckor." Kan man enbart använda den laddaren till ett uttag i bagageutrymmet (vilket jag inte har) - eller kan man sätta in den i cigguttaget i kupén? (eller ser jag fel, och det inte är kompatibelt munstycke på cigguttaget och det på laddaren?) Helvete vad långt det här blev. Aja, hoppas ni alla har en bra söndag i alla fall! :) |
|
|
bilden är en rebranded Ctek-laddare och inget annat. texten som skriver att man inte skall ladda pga för hög spänning är mest för att friskriva sig samt laddare av den gamla oreglerade typen gav ganska hög spänning - dock bilelektronik skall tåla mycket stryk innan det går sönder, lång över 20 Volt och en sådan Ctek laddar aldrig mer än 14.4 Volt (kanske 14.8 Volt för AGM och silverkalcium-batterier) och generatorn i bilen kan ladda mer än så när det är riktigt kallt ute. |
|
|
Batteriet i bagageluckan? Vad opraktiskt, vad tung luckan måste vara att öppna? Klabbarparn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.