|
|
|
|---|---|
|
Fick nyligen tag på Bentlys Service manual. Tusen sidor med service- och reparationsråd av BMW-modellerna 735, 740, 750 från 1988-1994. Det den här boken inte tar upp är inte värt att veta. Kanon! | |
| Jag gillade också boken för 10 år sedan då jag mekade mycket E32, särskilt kopplingscheman är ju väldigt bra. Men jag tror, och rätta mig gärna om det visar sig att jag har fel, att du efter några tusen timmars mekande med E32 kommer och tycka att boken mer är en komigång bok som skrapar på ytan och gräver djupare i vissa ämnen. | |
|
Jag håller inte med dig riktigt. Det jag hittat i boken fram tills nu tycker jag lett till att jag fått flera aha-upplevelser vad gäller funktionaliteten av diverse saker. T.ex har jag äntligen fått ett hum om hur de hydrauliska stötdämparna bak fungerar och speciellt hur ventilen funkar som ska öppna sig vid tyngre last. Den ska man egentligen kalibrera bilens hydrauliska upphängning bak med en last över bakaxeln på 200 kg o.s.v.... Jag har ju länge haft problem med vibrationer i bilen (vid 1200 varv och stillastående) som jag envist inte velat härleda till problem i motorn. Motorn går bra för att vara en 1988 / 26000 mil. Hackar lite men det beror säkert på lite slitna grejer som kamkedja och annat, sånt man får acceptera. En kille som kände in vibrationerna (han hade själv haft flera E32:or) trodde bestämt att problemet berodde på att nånting låg emot karossen. Vet själv att när jag hissat upp bilen bak och dämparna gått ut max, då har vibrationerna avtagit avsevärt. Nu såg jag i boken hur många centimeter det skulle vara från nedre fälgkanten upp till skärmkanten. Min är 5 cm för låg, troligen mera eftersom jag inte har någon last. Tror det är därför det ligger emot nånstans. Men nu är ju jag inte nån stjärn-mekare, så du kan ha rätt att det blir som ett kom-ihåg. Vi får se! :-) |
|
| Hehe, nu såg jag. Du skrev "kom igång", inte "kom ihåg". Då håller jag med dig 100%. Är precis så det känns. Först kollar man i boken, sen ut och testa teorin i praktiken! :) | |
| Ganska omfattande kommihåglista det där ;) | |
| bimmerna> Ja, jag måste nog köpa nya "flaskbottnar" snart! :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bentlyes manualer görs för verkstäder dvs för proffs, de plockar ned bilarna i småbitar och sätter ihop dom igen efter ordentlig dokumenterande. Manual till Porsche 996 går arbetet in i slutfasen just nu. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.