|
|
|
|---|---|
|
tjena Micke heter jag och har precis köpt freddeponkens m635csi. Då bilen behöver lite kärlek för att komma i sina bästa dar igen så har jag lite frågor. skivorna fram är förmodligen skeva eller så e det bussningarna vibrerar vid inbromsning verkar sitta 4 kolvsok fram. va detta verkligen orginal på m635? eller kan det va så att det sitter ok och skivor från 750 fram? sen ska powerflex silentblock inhandlas då det är rätt slut. Vilka mer bussningar bör man byta till powerflex? Sen behöver den ett larm med imobilizer gärna gps sändare mm har nån en bra firma i stockholmsområdet att rekomendera gärna på södersidan. Mvh | |
|
Hej Micke ! Välkommen i E24 gemenskapen (läs galenskapen) ! =) Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt för att våga svara på dina frågor men vill vara först med att gratulera dig till en mkt fin vbil med lite kul historia. Tänker på att den är tunad på en firma. Den ser väldigt fin ut på bild tycker jag, fin färgkombination. Svar på dina frågor är jag helt säker på att du kommer att få så fort Mr M635forever eller nån av dom andra rävarna läst detta. =) Ha en bra E24 sommar ! Mvh Janne |
|
|
Visst sitter det 4-kolvsok fram på denna bil! Länk Åtminstone på de äldre BMW-bilarna är det mycket vanligt med 4-kolvsok fram. Tex på alla E3, alla E24 och alla E12. Per L |
|
|
Grattis till en fin bil. Har själv varit intresserad av den tidigare, men fredde kunde inte skiljas från den vid det tillfället. På M635CSI sitter det 4 kolvsok original. Vill minnas att skivorna skall vara 300mm fram samt ventilerade. Bak sitter det enkelkolvsok samt enkelskiva. Inte ovanligt att 4 kolvsoken kärvar. Alla kolvar måste vara i topptrim för att de skall komma till sin rätt... Reparationssatser finns att köpa på BMW eller tex: Länk Inte billiga att renovera, men 4 kolv är alltid lite coolare och bättre, he, he. Själv bytte jag till E34 M5 både fram och bak. Skall du byta silentblocken är det lika bra att byta pendelstag, krängningshämmarbussningar, mm, mm, dvs hela konkarongen. Då vet du att bakvagnen är tight och fin efteråt. Varför vänta? Hur länge kommer du att leva? |
|
|
hej och tack :) jo den är ju jättefin :) men den behöver lite kärlek för att bli tiptop :) ska få upp bilen på lyft idag så jag kan se vad som är torrt och gammalt så man kan göra en shopping lista:) mm tanken slog mig att man skulle kunna byta till m5 e34 bromsar.. men då lär väl huvudbromscylindern också bytas till nått kraftigare typ från 750 e32? |
|
| Jag har 740/M5 bromsar bak. Skillnaden är att skivan är ventilerad och oket bredare. Det är bolt-on annars. Samma kolvdiameter i oket. Fram har jag 840Ci 324x30 mm med BMW/Brembo-ok i aluminium. Gamla bussningar i framvagnen är ofta orsaken till vibrationer vid bromsning. Vibrerar det även när man inte bromsar är det någon kolv i oken som kärvar. Min hade stått stilla i ca 10 år när jag fick tag på den. | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Ja 4 kolvs ok är original fram ihop med 300x30 skivor. Dock så verkar många med M635 ha samma bekymmer med original 4 kolvs oken, just då med vibrationer/skakningar vid inbromsning i vissa farter. Samma problem med min, och då med nya skivor och totalreoverade ok + nya leder och bussningar i framvagn. Lutar åt att byta stötdämpare fram på min, för att eleminera misstanke om de har med detta att göra. Mvh Patrik |
|
Bromsarna ska bytas så funderingarna går på att ta huvudbromscylindern från 750 och skivor och ok från m5 e34.. Eller så provar jag med att byta bara skivorna och alla bussningar fram då dom e gamla och torra dom flesta.. Fördelen med m5 bromsar e ju att du har inte samma bekymmer med kärvande ok, större skivor samt ventilerat även bak.. Vibrerar endast vid innbromsning så skivorna bör vara skeva.. / micke |
|
| Original huvudcylinder funkar med de stora M5/750/850CSi bromsarna (345x32mm) men bromsoken fram väger hela 6,7 kg st. 840Ci M62 oken väger 3,3 kg st och är halva priset nytt jämfört med M5. Flytande ok fram är en nedgradering jämfört med 4-kolv. De flexar vid hård inbromsning. Enda fördelen med flytande ok är priset för biltillverkaren då deras inköpspris är knappt 100.-/st | |
| hmm lät som en vettig uppgradering det där faktiskt tror jag snor ditt recept F114 :) och orginal cylindern ska palla dom större bromsarna alltså? | |
| Passar 840 bromsarna "bolt on"?? | |
|
skevis m.fl: här är en bra tråd om bromsuppgradering på e24/e28: Länk Grymmis: Det måste vara bolt on i och med att andra e31 frambromsar är bolt on. Däremot funkar inte bakbromsarna från e31 och e32 då det är fel offset på dem. En kompis köpte sådana till sin e28, och fick lång näsa när det hela skulle monteras. Jag har e34 M5 runt om + 750 hv-cyl på 635:an och 750 4-kolv + e34M5 + 750 hv-cyl på Alpinan. Min åsikt är att 750-bromsarna är strået vassare än M5e34 som också är lite mer tungjobbade!. Det är dock bra känsla i e34 M5 och trampar man till lite så tar dom riktigt bra! Efter idogt tvärnitande och mätande vill jag påstå att bromssträckan 100 - 0 km/h ligger runt 38 meter! Men eftersom testerna inte var så vetenskapliga kan vi åtminstone säga under 40 meter utan att ljuga (original för 635CSi är 46 meter). Bromssträckan med 750 oken har jag inte testat. Men dom tar mjukare än M5-oken och känns mer moderna. Kanske kan det bero på att det sitter BMW original-belägg på dem som är mer gatanpassade...? Mitt omdömme är att M5 e34 bromsar är riktigt bra och att dom duger gott och väl, men att 750 4-kolv är bättre (och då måste förståss 840 aluminium vara ytterligare ett strå vassare pga lägre vikt). Så vad man väljer beror på hur mycket pengar man vill lägga. Kostnaden för att uppgradera till M5 runt om landade på ca 15000:- inkl stålspunna slangar och bör väl bli några tusingar till för 750 4-kolv. Lite långt inlägg, men hoppas ni fick ut något av det :-) /Fredrik |
|
|
Glömde skriva att jag har Performance Friction-belägg på e34M5-bromsarna och att de kanske vill bli lite varma för att ta riktigt bra och att det är därför de är lite mer tungjobbade. mvh Fredrik |
|
|
Var hälsad O du vise man från lärosätet :-) Det var ett långt ;-) och givande inlägg. Jag blev onekligen sugen på att skaffa dessa 840 frambromsar. I och med "alla" uppdateringar jag gjort även ökat vikten med grövre bromsar samt krängningshämmare osv, skulle det kännas nice om jag vid nästa bromsuppdatering gick åt det lättare hållet. mvh /GoE |
|
|
Åja, nu tog du väl i litegrann... du Stygga man från Gnällbältet ;-) Det hade varit intressantare om jag hade haft jämförbara belägg på båda uppsättningarna. Vad har du för bromsar idag? är det e34M5? Själv är jag rätt sugen på ett X-brace för att staga upp framvagnen, helst ihop med fjäderbensstag fram och bak. Men vi får se vad medlen räcker till...blir du sugen och hamnar i beställartagen kan du ju hojta till ;-) Länk /Fredrik |
|
|
:-) Yes, e34 - M5 runt om, med belägg som gnäller lite innan de fått arbeta :-) Och det ser lockande ut. Vi får ta ett snack på lördag... /GoE |
|
| G&E: Jäpp! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.