AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.977

Bmw 545 fläktrem som låter

Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Har nyss införskaffat mig en bmw 545 e61 touring som har gått 11.000 mil, är i jätte bra skick. Men nu tror jag att det är fläktremen som har börjat låta.
När bilen har stått över natten och man startar den på morgon så gnisslar det från fläktremen, har lyssnat och är 90% säker att det är den som låter. När man har varmkört motorn så är ljudet borta. Obs Det låter inte som när fläktremen på en gammal volvo 142 skriker.... Är det fläktremen eller kan de vara något annat. ?

lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Hade en E39, som jag trodde lät om remmen. Var inte remmen, det var spännaren som lät. Bytte den och ljudet försvann. Vet inte om det är lika på E61.
Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Okej. Får nog lämna in den på verkstad eller om firman jag köpt den av tar på sig det.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag tippar också på spännaren.

Det krävs mycket för att att en multiribbrem ska slira/skrika.

Mvh Chrille
Ax
13
Axelsson_
545iA Touring -04
Tycker att firman jag köpt bilen av borde stå för det. Har som sagt bara haft bilen i 2 veckor.

Ända tills jag själv fick höra det så trodde jag inte att multiribb kunde gnissla så värst. Det kunde de, riktigt högt och jobbigt dessutom.
För att skilja på remljud och ev. lagerljud i spännhjulen kan du göra följande enkla och helt gratis test:
Tag en vanlig blomspruta eller annan lämplig vattenspruta och duscha helt lätt på remmen eller ett av remhjulen (inte spännhjulen) när bilen står på tomgång.
Om det genast tystnar för att återkomma när vattnet torkat bort så är rem och ribbhjul blanka och gnisslar.
Faktiskt inte så ovanligt som man kan tro, fördelen med ribbhjulen vs. vanlig V-profil är större yta, lägre slirning, men ytorna blir så småningom lika blankpolerade som på alla remskivor.

FP
Jag hade gnisslande rem plötsligt i lördags (540 - M62 V8). Undersökte, men hittade ingenstans att justera den. Det visade sig idag att det var en bult till servopumpen (som sitter nästan nere vid oljetråget) som lossnat! Förmodligen inte åtdragen ordentligt, men nu är den det och gnisslandet är borta!!

Man kunde se med blotta ögat att servopumpen satt löst, remskivan löpte snett jämfört med de andra skivorna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.