AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.486

Bluetooth retrofit E90 LCI 2009

Sida 2 av 2
Visa användare
789
johmei
335i E92
Tack snabba svar. Ok, inga problem att dra kabel men hade hoppats att det var fördraget. Läser mkt på e90post å oftast är ju USA bilarna fördragna. Jaja micen har jag satt på plats i taket men utan kabel... Bluetooth antennen får sitta i skuffen som sagt, sett flera lyckade exempel på detta. Någon som har tips på smidig dragning till micen?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Dra mikrofonkabeln längs gummilisten i taket, tog ett par minuter för mig.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Eftersom det sitter en airbag längs A-stolpen kan man inte dra sladden hur som helst, man bör fästa den i de fästpunkter som övriga kablaget sitter i.

På min lossade jag solskydd och kurvhandtag på passagerarsidan, och drog kabeln ner förbi säkringshållaren.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Tack båda! A-stolpen hoppas jag slippa dra något i. Hoppas på att kunna gå upp i taket så nära som möjligt, det verkar ju finnas en del utrymme i taket. Ni verkar inte haft allt för stora problem så skall väl lösa sig. Segt att behöva invänta mer prylar..
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Jag drog kabeln bakom airbag. Sedan över taket och ner i backspegelmodulen.
Sedan är det bara att programmera. HF fungerar sjukt bra. Fick du tag i den "nya" mikrofonen?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag drog längs taket ända till c-stolpen, där gick jag ner.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det här med kodningen skapar problem för mig. Jag har lagt till VO för 644 eller vad det var. Jag kan dock inte med min DCAN kabel nå MULF2an för att den ska uppfatta att aktivera bluetoothen. Har läst om andra som skrivit tomma MAN filer till hela bilen och på så sätt "nollställt" MULFen men det är inte rekommenderat vad jag förstår. Hur går jag vidare?
johmei: MULF2 ska programmeras via den fiberoptiska (MOST) anslutningen som finns i panelen under ratten.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Cris87: Och hur fasen gör jag det? Lust att peka mig i rätt riktning?
johmei: Vad jag vet är det enbart auktoriserade BMW verkstäder som har den utrustningen.
Det är inte helt omöjligt att det på nätet säljs utrustning som går att ansluta till den fiberoptiska anslutningen för att programmera MOST-anslutna enheter i bilen men jag har ännu inte sett någon sådan.
Visa användare
789
johmei
335i E92
Aha såpass. Så alla som retrofittat (ursäkta uttrycket) blåtand övertalar BMW att aktivera detta. Är inte helt övertygad att denna MOST kodningen krävs så kollar vidare på detta vid tillfälle.
johmei: Som jag förstått det behöver MULF2:an få sin mjukvara utbytt för att du ska få blåtand att fungera. Mjukvaran (firmwaren) går inte bara att ladda ner från internet utan den skapas via BMWs system för att passa hårdvaran som finns i din bil, dvs. den får en individuell mjukvara konfigurerad för din bil.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det går utmärkt att koda MULF2 via CAN, jag har gjort det på min bil (byggd 2007-12). Jag lyckades inte heller att nå MULF2 först, men en hel del trial & error så gick det. Att koda tomma MAN-filer verkar inte vara att rekommendera, fråga mig inte varför men de sk. "experterna" hävdar att man absolut inte skall göra detta.

Läs min tråd här för mer info: Länk
Visa användare
789
johmei
335i E92
Jag har läst precis som du säger att det går att få igång detta med NCS och can kabel. Men ingen verkar veta vad som gör att det funkar utan just att de försökt en massa och plötsligt så fungerar det, ofta trots felmeddelanden då mulf2 inte kunde nås. Jag må ha kontrollbehov men gillar att veta vad jag gör och varför. Jag skall nog knäcka även denna nöt till slut och gör det gärna med hjälp av er andra så vi få slut på spekulationerna. Har dock roligare saker att lägga tiden på just nu, mappa för maximal effekt med etanol.
An
8
Anders Lantz
BMW 325d 09
Jag köpte en 325d 09a i veckan den har i drive nav och usb i facket mellan stolarna. Är det bara antennen och micken samt uppdaterad mjukvara som jag måste montera för att kunna få blåtand i min bil?
Tacksam för svar.

jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Anders: Japp, that's it! :)
An
8
Anders Lantz
BMW 325d 09
Grymt..
Tack för svar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.