AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
9.485

Bluetooth retrofit E90 LCI 2009

Sida 1 av 2
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Kan någon klargöra vad som behövs göras för att eftermontera bluetooth HF?
Min bil har USB och professional sterio.
Används sterions högtalare eller behöver man montera en extra under ratten?
Är kabeln på bilder blåtandsantennens kabel?
Vart drar man kabeln till microfonen?
Kan man efter montering aktivera röststyrningen?

Vi förutsätter att kodningen går att lösa på BMW.

Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Nu gick det ju inte att ladda upp bilder. Men det finns en svart antennkabel ansluten. Den är inte ansluten till den bruna porten utan till den svarta.
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Alltså denna anslutning:
Länk

Såhär ser boxen ut:
Länk
jx
246
jxp
BMW 535 iA xdrive -13
Mercedes B biogas -10
Dodge Viper-94
Jag hämtade ut min bil på Carlsson bil i Örebro igår.

Min bil är utrustad med professionalsystem med Idrive och navigering.

Innan omkodning av dom så har jag.

Köpt en kabelsats av Carlsson bil där jag uppgraderade min bil från endast line in till att även få USB i mittkonsollen. Kabelsatsen innehöll detaljer till alla E90 modeller
Köpte en ULF box på nätet.
Monterade enligt instruktion från TIS.

Idag har jag BT med röststyrnig på engelska. Samt styrning i via ratten. Alla kontakter och telefonlistor kommer upp i skärmen och jag även möjlighet att ansluta telefonen i mittkonsollen
och få tillgång till min musik från Iphone. Testade även min gamla IPod classic och den gick också styra.

Är supernöjd med resultatet
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Jag kan tänka mig det.
Nu har jag ju ingen NAVI eller Idrive.
Dock har jag USB i mittkonsolen.

Ingen annan som har inputs?
mazdata jag sitter med samma funderingar som dig. Jag har professional ljudsystemet med USB och aux in men ingen navi,idrive eller blåtand.
Det ska räcka med att montera blåtandsantenn, mikrofon, nödvändig kablage och sedan få det aktiverat av BMW för att få blåtands handsfree i bilen.
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Uppdatering!

Det sitter ingen antennkabel till bluetoothantennen.
Räcker det att lägga den i skuffen eller måste man dra den till sin plats under ratten?
Inte heller finns det en kabel till den plats som är förbered för en högtalare under ratten.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag köpte en antenn på skroten för typ 100:- och den hade en 15cm antenkabel. Jag pluggade i den och silvertejpade fast antennen brevid MULFen. Funkar klockrent, finns ingen anledning att dra fram den i kupén.

Mikrofonkabeln drog jag hela vägen från MULFen till taket. Drog kabeln under gummilisterna och det var skitsmidigt. Det jobbiga var att plocka ner plastkåpan i innertaket, det enda sättet att få ner den var att lossa solskyddens snäppästen (dom håller uppe innertaket), vika ner innertaket och klämma ut panelen från insidan.

Någon högtalare under ratten skall väl inte behövas!? Jag har det inte och det funkar precis som det skall. Precis som Chris87 skriver så räcker det med BT-antenn mikorofon, kablage och programmering för att få det att fungera.

Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Tack för bra svar!
Vad använde du för kabel till mikrofonen?
Vilka anslutningar använde du för att ansluta till MULF och Mikrofon?
Fungerar röststyrningen efter detta?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Jag köpte nån billig skärma på elfa, men du kan ta vilken skärmad audiokabel som helst - det är inte petigt. Jag utgick från denna guide vid installation: Länk

Röststyrning är väl ett annat tillval? Jag har det i min bil - fast på tyska... ingenting jag använder.
Skärmad mikrofonkabel ska du ha. Om du använder lösa oskärmade ledare riskerar du att få störningar och dåligt ljud från mikrofon.
Mikrofonkabel går att köpa hos exempelvis ELFA.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Denna kabel använde jag: Länk
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Strålande!
Den här tråden blev ju riktigt bra!

Har någon en lämplig kabel att koppla in blåtandsantennens med?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Du behöver nåt sånt här: Länk

Kontakttypen heter SMB och används i alla möjliga sammanhang
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Tackar!
Ni som har monterat antennen i bagaget, upplever ni att d fungerar väl?
Vad är anledningen att BMW valt att dra fram den till instrumentbrädan?
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Det funkar hur bra som hels, inga problem alls. Kan stå tio meter från bilen och det funkar fortfarande.
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Är det hane eller hona på SMB-kabeln?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Har en e92 med original nav och usb i armstödet. Köpte mig en blåtandsantenn och mic i tron att kablaget redan var draget men kan inte hitta någon sladd vid pedalerna, hur skall den vara uppsatt om den finns? Eller är våra europeiska bilar aldrig fördragna trots usb osv?
johmei: Din bil är inte förberedd för eftermontering av Blåtand, dvs. det finns inget kablage utan du behöver dra allt själv. Du åker på att tillverka eget kablage för vad jag vet finns det ingen BMW original eftermonteringssats för bilar som redan har USB.

Förövrigt ska mikrofonen sitta i taket i samma enhet som främre takbelysningen. Det är enbart i cabrioleter (E93) som mikrofonen monteras vid ratten.
Ma
25
Mazdata
325d -09
X3 20d -15
Köp en kabel på nätet smb hona-hona och montera antennen i bagaget.
har du röststyrning till din NAV? Om inte så får du dra en kabel till mikrofonen med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.