|
|
|
|---|---|
|
Har problem med skakning vid inbromsning på min BMW 525i Touring, bromsskivor bytta tre gånger. Skakningen kommer tillbaka efter ca två veckor. Besiktigad utan anmärkning och har även varit på koll på BMW. Inga fel hittas. Är det någon som har upplevt samma? | |
|
Sök på forumet så hittar du i runda slängar en halvmiljon trådar om samma problem. De flesta har bytt "dragstag" och blivit av med problemen. |
|
|
Jag hade samma, köpte en komplett framvagnssats från Claus Autoparts för ca 1600 kr. Funkat klockrent i 6000 mil nu. Det som troligtvis var felet var "nedre bakre länkarm". Köp inte grejerna på Mekonomen eller dyligt där kostar en länkarm mer en ett helt kit från Claus. En del har köpt på eBay också. /OlaO |
|
|
Tack olaO,blir tåkig snart,alla förslag är vällkomen!!! |
|
|
Lär ju inte vara dina bromsskivor iaf, dem kan du nog utesluta efter att bytt 3 gånger. Antagligen nån länkarm som är dålig så in med en kofot under bilen och bend & böj på samtliga. Kolla #4 och #11 på denna bild: Länk Samt #6 på denna bild: Länk Att #4 är slut är väll band de vanligaste orsaken till vibrationer i framvagnen men kolla samtliga |
|
|
Har nån hört talas om skakning vid inbromsning kan bero på slitna stötdämpare! Hjälp Colin. |
|
| Hade samma problem. Bytte bromscaliper på samtliga hjul. Det hjälpte. | |
|
Hupp, nu hängde jag inte med. Jag förstår att jag borde veta, men gör det inte. Vad är "bromscaliper" för komponent? (För övrigt har även jag köpt länkarmssatser av Claus och blivit av med bromsvibrationer, på båda E39:orna OCH e38:an.) |
|
|
tror han mena bromsåk!!Colin |
|
| För mig var det den undre främre bärarmen som glappade... | |
| Haha, vet inte vad bromscaliper heter på svenska. Det heter så i Danmark där jag bor. Googlade det på svenska och fick träffar så jag trodde det hette så även på svenska. Det är iaf den del som nyper skivan om det kan förstås... | |
|
Pabdex, det heter bromsok. ;-) |
|
|
tack :) |
|
| Jodå, anade detta skulle bli pinsamt...brake caliper=bromsok...det vet jag ju egentligen, men kom inte på det just då.... | |
| Ja bytte dragstagen idag på båda sidor men vibrationerna kvarstår. kan det vara så att dragstagen/länkarmen gjort att skivorna slagit sig o nu e skivorna passé ? | |
|
De skakningar man känner i ratten när man bromsar en följd av orsaker som ofta inte bara har med skivorna att göra. Enklaste sättet att avgör är att känna om bromspedalen studsar när man bromsar. Gör den det är det skivorna som skeva. När det skakar bara i ratten är det istället ojämn bromsverkan eller grepp som leder till att hjulen börjar jassa/svänga. Den ojämna bromsverkan kan vara b.la som nämnts ovan bromsok eller länkarms bussningar men även styrleder, däck, hjullager. Små ojämnheter i bromsskivorna förstärks av glapp osv. Det är skillnaden i grepp och glapp mellan olika delar som gör att ett framhjul greppar mindre än det andra och på så sätt drar det snett för att i nästa tiondels sekund återfå full bromsverkan och då dra tillbaka. Och så håller det på tills fart, belastning = rörelse energin är mindre än retardaruions kraften. Greppet kan vara ojämnt slitna däck eller hjulinställning som leder till ojämn däckstemperatur. Ojämnt glapp i leder kan förändra hjulens inställning just under inbromsning så att du får vibrationer p.g.a det. Bromsok som kärvar kan leda till att ett hjul bromsar mer och då förstärks de små ojämnheterna i skivan som skakningar i ratten. Listan kan göras lång. Men summa sumarum är att det är bara o leta tills det slutar. Med vänlig hälsning, /F1 |
|
| Du kan kontrollera skivorna med hjälp av en indikatorklocka på magnetstativ. Man måste skruva fast skivan med tre hjulbultar med brickor/rörhylsor så att den sitter fast även om hjulet är av. Har du möjlighet att låna en från t.ex. mek. verkstad eller så finns det budgetvarianter t.ex. här som åtminstone duger till denna applikation: Länk Tror inte att glappa bussningar kan göra skivorna skeva, utan det är i.s.f. värme. Har varit med om att man efter ett tag med nya skivor kan få lite vibbar från bromsarna. Kan inte tolka det som annat än att restspänningar löps ur av värme och skivorna får en aning kast. Är det lite så sliter det in sig efter ett par hundra mil eller så. | |
|
En enkel "fix" är att gå över skivorna med nån typ av slippapper. Det kan vara bromsbeläggsrester på fastnat på skivorna(och bränts fast) som ger en pulserande bromsverkan. Kan orsakas av att man ligger kvar på bromsen efter ett hårt stopp, eller kärvande bromsok. Vet att Johan B har tagit upp detta tidigare i någon tråd, så det är bara att söka. Kan vara värt att testa detta, för det tar inte många minuter! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.