AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.266

Dieselvärmare e39 530d

zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Hej, glad och ny ägare till en 530d -00 import
Har sökt runt lite men tycker inte att jag hittar svar på min fråga!
Den jag köpte den av sa att det var dieselvärmare i bilen med timer. Okej sa jag o nu några dagar senare ville jag provköra den, men vart startar jag den?
Har kollat runt i bilen efter tidur eller liknande! "restvärmare" fins ju men den går ju inte i gång när motorn är kall, och har ju ett annat syfte,
Så vart ser jag om jag över huvudtaget har dieselvärmare
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ring säljaren och fråga var timern är placerad. Själva värmaraggregatet borde ligga i vänster/höger framskärm?

Mvh
Go
166
Goeras
F11 520d -11
På min gamla 530D-02 som jag hade för några år sedan så ställde man in timern i en meny på naviskärmen
zo
83
zorro_boy
E61 530DAT 2008 Lci
Har i dag letat lite i ljuset, o funnit en webasto skylt på innerskärmen på förarsidan, men har varken hittat tidur eller några insug/avgas rör! Har inte navi! Är detta en typ av dieselvärmare som bara hjälper motorn på vintrarna att komma upp i temp?
Be
102
Bearclaw
530Dt -03 (E39)+Jeep nödbil
AUX ventilation heter timern på menyn på skärmen. Du ser ett "Webasto" klistermärke på vänster skärm i motorrummen bredvid bränslekylaren. Du kan också kolla under bilen ca under förarsätet om det finns ett avgasrör, ett snedkapat rör som går 45 grader o är snedkapat i linje med golvet. Jag har aldrig fått igång min med timern. får bara en röd krumelur ovanför höger naviknapp, men den startar alltid om motorn är kall precis efter start om det är kallt ute. Jag misstänker att den modell jag har en tyskimport bara hjälper motorn att få upp temp. Det ska finnas olika typer tydl. Har du ingen navi borde det följt med en fjärr. Men är det en auto av samma typ som min kan det vara så att den "lever sitt eget liv" som den är programmerad till. Du kan söka gamla inlägg men dom hjälper inte sådär supermycket.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Aux ventilation är inte för att starta värmaren..bara för att fläkta ur kupén varma dagar
Go
166
Goeras
F11 520d -11
sök i forumet på dieselvärmare, tror jag läst nånstans att det precis som du säger finns sådana som enbart hjälper motorn att bli varm snabbt under vintertid
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Detta har avhandlats förr...

Bearclaw har rätt. Skulle han ha fel går det däremot att för ca 1000kr få det omprogrammerat så att värmaren går att köra på timer (om du har navigation annars går det inte!). Seriösa BMW-verkstäder ordnar det på 40 min. (Idioter på BMW säger "det går inte" men då ringer du bara en annan verkstad.) Jag vet, jag har gjort det.

Det skiljer dock på Webaston om det är original med timer eller ej. Den ena heter Top C och den andra Top Z, men jag minns inte vilken som var vilken. Skillnaden är en cirkulationspump som gör att det går värme direkt till värmepaketet. Har man inte original värmare med timer värms värmepaketet via motorn, så det blir bara typ 50%-ig värme i kupén. Det blir dock ganska varmt i kupén och motorn blir varm på typ 20 min även om det är -15 grader ute. Så när man startar har man full värme efter tio sekunder...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.