AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.911

F30: Skillnaden mellan eco, comfort och sport

Har letat men inte hittat någon förklaring till vad de olika lägena ändrar? Jag har en F30 med manuell låda utan extra utrustning som adaptivt chassi eller fjädring. Alltså en ganska standardutrustad. Kan ni hjälpa mig med vad de olika lägena justerar samt hur det påverkar bilen?
Eco-pro drar ner förbrukningen med upp till 20%, drar ner ac, drar ner styrservon. Ökar motståndet i gaspedalen så att man inte ska gasa för mycket. visar i displayen hur många kilometer man har sparat in.

Comfort är ju normalläget.

Sport ska tighta till styrningen, kopplar ur DSC ett steg, ändrar aut. växlingar

Sport+ Kopplar ur DSC helt.

Bara det jag minns just nu. Bilen visar ju rätt bra i displayen vad som ändras när man byter läge.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Morsan inkom med en fråga gällande sin F20 118d: Kan man "låsa" ECO-PRO som förvalt läge..? Bökigt att aktivt behöva välja det varje gång man ska iväg, anser hon.
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Får ja flika in en fråga som kanske passar här?

Har alla f3x detta och kan ändra via knappen vid växelspaken?
Vad gör adaptiv M-suspension?
Märker man någon skillnad eller kan man lika gärna köra M-sport vanliga?

Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Sani: Tyvärr inte, men det är fler som önskar att det alternativet fanns. :)
Gillar eco, comfort och sport lägena, körde en F11 för ett tag sedan utan dessa och tyckte att automatlådan var för på hela tiden när jag ville mjukköra. ECO Pro funkar perfekt för detta, håller kvar växeln längre utan att växla ner osv. Sport var riktigt najs som kontrast till Eco pro:).
Någon som vet om Sport påverkar bromsförstärkningen också? Tyckte att ABS:en fick "jobba" oftare vid "normal" bromsning i sport (eller så var det min hjärna som också gick från eco pro till sport =)).
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har adoptivt chassi och är mycket nöjd med det tillvalet. Fjädringen sväljer ojämnheter i vägbanan riktigt bra i komfort-läget, speciellt filtreras de små ojämnheterna bort effektivt. När sportläget är aktivt blir bilen mer krängstyv, mer responsiv och ger bättre feedback i kurvor.
Skillanderna är inte som natt och dag, men tillräckligt tydliga.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Anmg: med adaptiva chassiet har du möjlighet att få till en mjukare chassisättning, dvs i comfort/eco-läget. Sen att det är adaptivt innebär dessutom att datorn gör "tusentals" beräkningar/sekund för att analysera körsituationen och anpassa chassiet därefter, dvs ligger du i det mjukare läget och det helt plötsligt blir kurvigt så styvar den upp ändå. Det sportiga läget ger något styvare chassisättning än standard M Sport när det verkligen svänger till.

Värt det.

Clubsport: Sport ger även bättre gasrespons, det ändrar ingen DSC utan det du tänker på är DTC (Dynamic Traction Control). Det aktiveras dock inte i Sport utan i Sport+. Petar man växelväljaren åt vänster aktiverar man lådans sportprogram.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
P-OA: Ja bra där det stämmer, bromsarna är satta i något beredskapsläge i Sport/+ så de nyper till tidigare
An
145
Anmg
118i M-sport F40
Volvo V60 T6TE
Vitoco: tack för bra svar!
Låter som det blir ytterligare en del på "måste ha" listan... ;)
Redan sugen på att byta min 325d mot en F31, 330d/328i eller 335i nu, givetvis M-sport och lite mer lullull.

Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Inga problem! Lycka till med valet, svårt att göra fel med nån av dem ;)

jag slår ett slag för något mycket underskattat; panoramataket. Har sin charm även på vintern då det bringar ljus och frihet i en annars konstant mörk och instängd tillvaro. Vi kan kalla det "Luciataket".
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Varning! Om man är lång som jag och samtidigt inte har någon frisyr så måste man kombinera "luciataket" med en mössa, blir rimfrost på hjässan annars ;-)
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Haha! Jag brukar alltid se till att suffletten är stängd innan jag lämnar den ute vid minusgrader, sen öppnar jag inte förrän värmen kommit in (ca 5 min) därefter har du väl någon minut eller så där frostskador kan uppstå om du är lite längre :-)
å andra sidan vet jag inte hur det känns att ha huvudet väldigt nära glaset konstant även när tempen är behaglig inne i kupen, är det så illa biffen?
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Blir faktiskt lite småkallt på vintern tycker jag men jag kanske är överkänslig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.