|
|
|
|---|---|
|
Håller på och ska försöka byta ut de gamla gummi-kuddarna till växellådan: Länk Har fått loss alla rostiga skruvar som håller tvärbalken utan missöde, men inte lossat dom helt eftersom jag ska fortsätta meka imorron. Vad jag undrar är ifall det verkligen går att byta "kuddarna" utan att lossa på avgassystemet? Nån som mekat E32 och vet? Man behöver kanske inte ta ut tvärbalken, men det finns inte så mycket mekutrymme! Förhoppningsvis sjunker lådan lite när man lossat balken, så jag antar man måste stötta den med en domkraft el.dyl. En liten överraskning var att jag även fick ta bort en gummiuphängning för avgassystemnet (nr 6): Länk och i och med det vart det lite mera mek-utrymme. En förvånande sak jag upptäckte när jag låg och krälade under bilen var att det satt två sensorer på avgassystemet (burkarna) nr 20: Länk Det är ju för fanken lamdasonderna. Jag trodde inte det fanns på min eftersom det är en 1988 och bilbesiktningen skiter i avgasrening! Så nu börjar jag undra ifall dom verkligen är inkopplade? Det går ju elledningar till sonderna. Vad kan trasiga lamdasonder ge för felaktigheter i motorn? Massor antar jag! Hur kollar man sonderna? Vad händer om man bara kopplar bort dom, ifall dom nu är anslutna? | |
|
Glömde fråga, vad har denna termokänselkropp (nr 28) Länk för funktion? Något med temp, men vad? Finns ju hur mycket givare och sensorer som helst i dom här bilarna, som man inte vet vad dom är till för och som man heller inte vet om dom funkar riktigt! |
|
|
När man lossat låd-upphängningen, är det sedan riskfritt att sänka lådan lite med hjälp av domkraften??? Tänkte på ifall det är någon mekansik länkning från växelföraren inne i bilen som kan "hoppa ur"!? |
|
|
Marten, här är svaret på om det går att byta växellådskuddarna utan att ta bort avgassystemet. Finns inte en sportmössa att det går! Men det kan eventuellt gå genom att bara lossa gummiupphängningarna till avgasen och vinkla det lite för att få spelrum för verktygen. |
|
| Det brukar ju inte skada att få bultarna som håller ihop avgassystemets delar utbytta på en gammal E32, man får se det positiva. :-) | |
|
Exakt "wadel". Jag har nog tänkt på det du säger och också bävat inför detta! :) Är det inte lätt att knäcka de rostiga bultarna när man vill lossa dom? Har du nåt bra tips? Värma eller...? Eller går det bra med enbart rostlösare och sen försiktigt lossa med nyckeln fram och tillbaka. Såg att en av bultarna fär främre burken är kopplad till grenröret var borta, men det verkar ändå inte läcka nånting! |
|
| Men vänta nu, är det lösa bultar??? I såna fall är det ju bara att ta vinkelslipen och kapa av huvudet! Är et verkligen så enkelt??? :) | |
|
Du ser ju ungefär hur det sitter : Länk Det kan vara riktigt jävligt att få bort bultarna om de aldrig varit lossade, jag brukar personligen aldrig använda vinkelslip under gamla bilar. Möjligtvis någon sorts tigersåg/pneumatsåg och sånt som ger mindre gnistor. Kan man få de främre rören att stå still kan man ofta slå ut bultarna med dorn, men det är inte alltid så lätt att få det att svara. Borra är sådär för materialet är väldigt hårt och helt genomhärdat. |
|
|
Du syftar på bultarna framme vid grenröret antar jag. Dom är nog värst! Men är inte dom muttrarna gjorda i nåt koppar material? Har för mig jag läst nånstans hur någon gjorde för att få loss dom. |
|
|
Jo du, dom är gjorda i koppar vilket gör att man drar dom runda ganska lätt. Jag hade ett mindre helvete att få loss mina, gällde bägge bilarna. Dom hade nog aldrig blivit lossade. Jag körde med roterande rasp och kapade muttrarna. Då blev givetvis ett antal pinnbultar också förstörda. Fick värma loss dom gassvetsen. Nästan omöjligt att borra ut dem, dom är stenhårda. Satte genomgående bult med mutter som ersättning för dom förstörda pinnbultarna. Nya pinnbultar kostade en mindre förmögenhet på BMW. //Mackan "fast i BMW träsket igen" |
|
|
Jag blir lite osäker på om mitt minne sviktar, men jag minns det som att muttrarna är i något sorts kopparmaterial och att bultarna är i något hårt jobbigt material. Iaf. så gjorde jag av med några borr minns jag. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.