|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en M3 e46 -03 SMG2 som gått 12XXXmil. Jag kör på automatläget a2, kommer i ca 50km/h, bromsar in till en rondell till ca 30km/h. När jag saktat ner så släpper jag bromsen och börjar accelerera försiktigt. När jag börjar accelerera så varvar bilen till, och SEN lägger en i växeln. Tycker den ska växla ner lite tidigare, inte när man börjat gasa. Är det nån som har haft samma problem? Har läst lite om nån uppdatering till SMG lådan. Är det nånting man bör fundera på? Tack i förväg! | |
|
Finns uppdateringar av mjukvaran samt kör läge 3 istället. Sedan kan set vara DME styrboxen som börjar ge upp! Kostar 9000:- inkl inkoppling med en ny beg. Börja med A3 läget, byt vxl olja och uppgradera mjukvara och be BMW samtidigt läsa ut felkoder från DME styrboxen. Med vänlig hälsning, Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Först o främt så kör på vilket läge du själv tycker passar dej inte för nån annan säger läge 3!! Och när jag prata med BMW för lite drygt en månad sen så fanns inga uppdateringar till den, utan det de gjorde på min (var inte samma symptom men de var in och ändra iaf) var att de tog ur det som fanns i boxen och lärde in den på nytt med samma programvara!! 1100kr har ja för mej. Och det behöver inte alls bli dyrt, skrev om SMG lampa med min gamla bil för ett tag sen och folk bubbla på om en hiskeligt massa pengar de va de ena o de andra som skulle bytas, På BMW kosta det mig 2400 sammanlagt kan ja även säga. Felsök på BMW helt enkelt, säg symptomen och lär om lådan som beolab nämde men tror dock inte du behöver byta nån olja i vxl lådan pga dessa symptomen iaf. (Men va vet ja :) ) MVH M |
|
|
Anledningen till att Beolab säger att han ska köra i läge 3 är för att se om den växlar tidigare då. Om bilen inte har blivit uppdaterad tidigare, finns det en nyare programvara till växellådan, men då förlorar du launch controlen har jag för mej. //Mick3: det de gjorde på din bil kan man göra själv, bara att köra typ 80km/h så lägger du i friläge och trycker in båda paddlarna några sekunder så "nollas" boxen och de inlärda värdena. |
|
|
Daniel: Menar du att lådan raderar allt och lägger in nytt genom det?? (för att lägga in nytt måste man ju ha mjukvaran) om lådan växlar knepigt lär den ju göra det efter det du sa med, för hur kan den lära sig växla rätt genom att nollställa bara? måste väl lära in den på nytt?? Och till mej sa de att det inte finns nån annan programvara än den som kom när SMGII lanserades. men då ljög de för mej då??? MVH M |
|
|
@Mick3 Om man "nollställer" så betyder det att mjukvaran måste lära om sig på samma sätt som om du avinstallerar/installerar om mjukvaran..! Du verkar tro för mycket på vad BMW säger.. Om du hade haft lite mer med dom att göra så hade förmodligen även du kommit fram till att 80% där är halvt utvecklingsstörda och borde sägas upp snarast..! Jag har MÅNGA rysarhistorier om saker som hänt och blivit fel och flertalet vänner som blivit lurade av falsk information och falska fakturor *de debiterade saker som aldrig utförts* Finns hur mycket historier även här på detta forum om hur det blåser människor till höger och vänster och även så illa som att de kör nöjesturer med bredsladd med kundbilarna..! Tror du själv på att BMW inte uppdaterat mjukvaran till SMG II lådan genom åren.. Verkar det logiskt tycker du..? Klart det finns uppdateringar..!!! Om man vill ha mer info så bara Googla.. Finns mycket info på google och lättanvänt så bara att prova.. Kan länka till dig.. Länk |
|
|
//Mick3: Missförstod dig lite, förstår nu att de flashade om din styrenhet men det betyder även att du antagligen har fått den nyaste programvaran. När du resetar boxen nollas värdena som boxen lärt sig när du kört med bilen, tex kompenserar för kopplingsslitage mm. Visst finns det dåliga verkstäder men att påstå att 80% av alla är halvt utvecklingsstörda och lurar folk från höger till vänster är skitprat. Däremot kan jag säga att 80% av dessa rysarhistorier är myter eller saknar hela sanningen. |
|
|
Hahahaha..!! Härligt att DU Daniel kan avgöra att mitt påstående är "skitprat" samt att allas erfarenheter och historier är påhittade för att sedan på ett definitivt sätt meddela att det DU säger är 100% sant.. "Däremot kan jag säga att 80% av dessa rysarhistorier är myter eller saknar hela sanningen." Jag kanske drömt mina egna upplevelser samt mina vänner har ljugit för mig samt även så utgår jag från att de som skrivit på detta forum mfl lägger ner sin tid med att hitta på en massa saker som aldrig ägt rum.. Hahahaha..! Nu ser jag på din profil att du är BILMEKANIKER och helt klart så vill du försvara ditt yrkesval och kolleger.. Hoppas att du kanske blir en av dom som vet vad yrkesheder och kundvård är för någonting. Och då din ålder är endast 24 så finner du säkert fortfarande mycket glädje i att glädjeköra lite med kundbilarna men glöm inte ta ut din mobiltelefonladdare ur cigguttaget när du är färdig..! *En kompis har råkat ut för det vid inlämning av sin 996 Turbo på Porsche Center i HBG* Eller enligt dig så kanske han bara har drömt det.. ;) Ser fram emot fler av dina 100% *enligt dig själv* sanna uttalanden..! |
|
|
Blir du klokare av pajkastningen LTH. Inte jag iaf. Lägg focus på rätt grejjor nu killar o sluta kasta paj på varandra |
|
|
Eftersom den här tråden inte handlade om verkstäder tänker jag inte skriva några långa avhandlingar. Tror inte att det är bara jag som kan avgöra att ditt prat om att 80% av de som jobbar på verkstäder är halvt utvecklingsstörda och blåser människor till höger och vänster. Om du anser att man har tagit en nöjestur och åkt med bredsladd bara för att mekanikern hade lämnat laddaren i bilen när han var och provkörde bilen efter en reparation så bevisar det väl bara att jag hade rätt att en stor del av dessa rysarhistorier saknar hela sanningen eller är myter ;) Ja jag är utbildad bilmekaniker men jag jobbar varken på BMW eller som bilmekaniker. |
|
|
Sen skulle det stå "Lth: Missförstod dig lite, förstår nu att de flashade om din styrenhet men det betyder även att du antagligen har fått den nyaste programvaran. När du resetar boxen nollas värdena som boxen lärt sig när du kört med bilen, tex kompenserar för kopplingsslitage mm." inte //Mick3 :) |
|
| Var finns radera knappen ? :) glöm det sista inlägget ! | |
|
Nej jag blir Inge klokare:/ pankast ingen tog över tråden. Återigen... Vad kan man göra? Ska jag prova nollställa? Om jag gör det, ställer den in sig efter hur jag kör eller måste jag till BMW för att ordna det? Tråkigt när det är så svårt att glida omkring med bilen? Vad har ni för tips kamrater?:) Tacksam för att ni lägger ner tid på min fråga:D Med vänlig hälsning, |
|
|
Det är ingen fara att nollställa, bilen ställer in sig själv när du kör :) Du kan även prova att byta ett relä som ofta ställer till med problem Länk |
|
|
Vad jag anser..??? Vem har sagt att att exemplet med mobilladdaren i kundbil är samma historia där anställd på Förenade Bil kom med bredsladd genom en korsning och ägaren till bilen iakttog det hela vid busshållsplatsen på väg hem från jobb. Du verkar ha nedsatt förståelse och läs förmåga Daniel.! En bilmek helt enkelt... ;) |
|
|
Kan nämna att det va det relät de böt på min bil :) relät kosta 59kr! Och kan även säga att ja mena inget illa i nått jag skrev om det tolkades så!! :) tror dock att babian eller va nu namnet var har en REAL SHITTY DAY ;) (har haft en del med dem att göra, men alla är inte dåliga) MVH M |
|
|
Relät som brukar ställa till det är det berömda Salmon relät. Kostar som sagt under 100 lappen.. Och många har betalat betydligt större summor för att råda bot på strulande smg II Utan att hittat något fel. I väldigt många fall är det just det här lilla skit relät som är boven till alla tänkbara problem. |
|
|
Ok. Kanske ska prova med att byta relät då. Men är det nån som har samma problem som mig? Kanske inte ens är fel på den, bara jag som är nojjig? Tack för all hjälp! Med vänlig hälsning, |
|
| Jag hade en M3-04 med smg, den växlade oehört slött i automatläget, fick ha lådan i näst snabbaste läget konstant för att växlingarna skulle kännas normalsnabba. Likaså fick man ju lätta lite på gasen i manuella läget för att slippa rycken men det har du säkert märkt... | |
|
Har du haft bilen länge Lth ? i sånt fall har den alltid växlat på det viset ? Själv tror jag inte det är något fel på bilen utan anledningen att bilen växlar ner först när du börjar accelerera är för att bilen inte ska motorbromsa så kraftigt och "gunga till". Att bilen varvar till före den lägger i växeln är till för att spara på synkroniseringsringarna i växellådan. Pröva att köra i läge 3 eller 4 för att se om den växlar snabbare då :) Babian: Visst kanske jag hade fel, har egentligen ingen aning om vad ni har för verkstäder i Sverige eftersom jag bor i Finland. Men om det är som du säger att 80% är så otroligt dåliga så är det väldigt tråkigt för er. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.