AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.895

Ljusautomatik, vad gör den? (Gröna lampan)

Bi
5
Bilmicke81
320d Touring -07
Hej.

Är relativt färsk som BMW-ägare och köpte mig en 07:a 320d touring. Allt funkar bra (förutom att jag bytte däck då RFT-däck tydligen inte är gjorda för bilar..) och jag stormtrivs med bilen.

Dock har jag en fundering vad gäller ljusautomatiken, alltså den lilla gröna lampan som lyser bredvid "A":et. När jag först hämtade bilen beskrev säljaren att den skall stänga av zenonljusen och "ringarna" skall lysa istället. Efter några dagar så insåg jag att detta inte stämde och åkte tillbaka. Denna gång sa säljaren att "nej, det stämmer inte. Tydligen så skall den endast dämpa belysningen bakom hastighetsmätaren, samt att denna funktion kom först 08:a" Jag körde någon dag till och insåg att detta inte heller stämde.

Ungefär i samma veva köpte min kompis en 520 touring -07a. Här slocknar zenonljusen och "ringarna" lyser istället. Konstigt med tanke på att denna funktion först kom 08:a... Jag åkte då tillbaka en tredje gång och påpekade detta. Denna gång va det tydligen "nej, den förhindrar att du kan slå på helljuset dagtid". Inte heller detta stämmer.

Så nu till min fråga, vad gör denna "automatik" på 07:ans 320d? Jag känner mig smått lurad av denna BMW-försäljare som jag känner gång på gång endast försöker undvika att lösa detta då jag anser att han är okunnig och levererar olika svar varje gång. Att tillägga är att jag har en Premium Selction BMW (ett års garanti). Så tacksam för svar som kan ge mig lite på fötterna så jag har nåt motargument till nästa gång jag åker dit...

Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Har din kompis BMW regnsensor men inte din?

Jag tror kravet för ljusautomatik är Xenon+regnsensor.
Bi
5
Bilmicke81
320d Touring -07
Jag har regnsensor, så även min kompis.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tanken med A-läget är att automatiskt slå av och på halvljuset vid mörker. Men på svenska marknaden så är halvljuset alltid på, eftersom 3-serien innan faceliften (-09) inte har coronaringar som är godkända som varselljus. När den fick ringarna så växlar den i A-läget mellan ringarna och xenonljuset, beroende på hur mörkt det är.

5-serien kan jag lite sämre, men den kan ju ligga annorlunda till i tiden, att den fick ringarna som är godkända varselljus tidigare.

Slutsatsen är alltså att automatiska läget inte gör så mycket på bilar innan faceliften. Förutom om bilen har automatiskt helljus eller kurvljus, då fungerar dessa enbart i A-läget.
Bi
5
Bilmicke81
320d Touring -07
"Slutsatsen är alltså att automatiska läget inte gör så mycket på bilar innan faceliften. Förutom om bilen har automatiskt helljus eller kurvljus, då fungerar dessa enbart i A-läget."

Och nej, det är inte helljusautomatik, jag har testat flertalet gånger till mina medtrafikanters stora förtret :) Och jag har även förstått att denna funktion kom först 08. Dock så undrar man ju varför denna funktion finns på 5-serien? Det är ju inte någon annan insats i lyktorna så vitt jag kan se?

Så med andra ord så finns det ingen funktion för denna funktion? Verkar helskumt tycker jag.

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det handlar mest om styrkan på coronaringarna tror jag, 5-serien fick tidigare än 3-serien tillräckligt starka coronaringar som blev godkända som varselljus (DRL). 3-seriens ringar används bara som P-ljus och är inte tillräckligt starka.

På andra marknader utan halvljuslag så har A-läget den funktionen som det är tänkt, dvs tända och släcka halvljuset. Men i Sverige blir det tyvärr rätt meningslöst.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har varit uppe mångar gånger förr. Vi tar den igen ;-)

3-serie:

Innan LCI: A-läget fungerar inte i Sverige, då xenonljuset alltid är påslaget. Om du stänger av halvljusautomatiken (går iaf på bilar med idrive), kan du få bilen att tända/släcka xenonljuset automatisk. Smart när man kör utomlands där halvljuslag ej finns.

Efter LCI (sep 09): A-läget byter mellan xenon och coronaringarna som används som varselljus under dagtid. Xenon sätts på automatisk vid mörker eller regn.

5-serie:

Precis samma som ovan, fast här kom coronaringarna redan i mars 2007, när bilen faceliftades (LCI).
Bi
5
Bilmicke81
320d Touring -07
"Har varit uppe mångar gånger förr. Vi tar den igen ;-)

3-serie:

Innan LCI: A-läget fungerar inte i Sverige, då xenonljuset alltid är påslaget. Om du stänger av halvljusautomatiken (går iaf på bilar med idrive), kan du få bilen att tända/släcka xenonljuset automatisk. Smart när man kör utomlands där halvljuslag ej finns.

Efter LCI (sep 09): A-läget byter mellan xenon och coronaringarna som används som varselljus under dagtid. Xenon sätts på automatisk vid mörker eller regn.

5-serie:

Precis samma som ovan, fast här kom coronaringarna redan i mars 2007, när bilen faceliftades (LCI)."

Mången tack. idrive, mycket osäker på om jag har, förmodligen inte. Antar helt enkelt att jag får använda min slöa hand och vrida över till positionsljus manuellt.... Vilka problem man har... :)

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
...Fast ditt positionsljus är inte godkänt som "day time running lights".
Bi
5
Bilmicke81
320d Touring -07
Med andra ord så behöver jag inte slita på min hand :)

Summa sumarum: A-läget gör ingenting i min bil... Detta kan man ju tycka att en försäljare borde ha koll på.

Tack för snabba svar!

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Utöver det SIM redan har klargjort så fungerar de adaptiva strålkastarna endast i A-läget. Åtminstonde på E60 pre face lift.
Bilmicke81:Är din bil extrautrustad med adaptiva strålkastare (de svänger med när du vrider på ratten)?
Om inte så spelar det ingen roll om du låter ljusvredet stå i A-läget (längst till vänster) eller i halvljus-läget (längst till höger). Båda lägena ger samma resultat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.